دلایل بحران بانکها: نوسانات نرخ ارز وهدفمندی

نوسانات ارزی و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، نیاز جامعه را به نقدینگی به شدت افزایش داده است و این امر موجب افزایش بدهی واحدهای صنعتی به بانک‌ها شد.

سرویس اقتصادی «سراج۲۴»- سید شریف حسینی*:بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی در تامین نقدینگی دچار مشکل شده اند و اخلالی که در سیستم اقتصادی به وجود آمده در واحدها تاثیر گذاشته و موجب شده که بانک‌ها برای بازپرداخت وام‌ها به این واحدها فشار وارد کنند و در اکثر مواقع نیز حاضر به تمدید مهلت نیستند.

"نوسانات نرخ ارز و هدفمندی یارانه‌ها موجب بدهی واحدهای صنعتی به بانک‌ها شد"

پیش از این واحدها برای واردات مواد مورد نیاز خود حدود ۵ درصد از مبلغ کالا را به بانک پرداخت می‌کرد و الباقی پس از واردات انجام می‌شد اما این میزان در حال حاضر ۲۸ برابر شده است و با این وجود هم مشخص نیست که کالای مورد نظر با قوانین فعلی وارد بشود یا خیر.

نوسانات ارزی و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، نیاز جامعه را به نقدینگی به شدت افزایش داده است و این امر موجب می‌شود که بحران بانکی در کشور ایجاد شود و باید تلاش شود که نوسانات ارزی بیش از این در نظام بانکی ایجاد اشکال نکند.

در هدفمندی یارانه‌ها باید سه نرخ ارز، حامل‌های انرژی و بازار سرمایه باید با هم تعدیل می‌شد اما دولت متاسفانه تنها بر آزادسازی قیمت حامل‌‌های انرژی تاکید داشت و موجب بروز مشکلات کنونی شد تا جایی که با وجود افزایش نرخ بازار سرمایه توسط ما از ۱۴ درصد به ۱۸ الی ۲۰ درصد هنوز مشکلات وجود دارد.

* عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

چهارشنبه، 11 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-01-30 ساعت 11:01
خبر بعدی : پایان یک هفته تجمع مستمر نی‌برها در مقابل ساختمان دولت
خبر قبلی : بدهی ايرلاين‌ها مانع اقتصادی شدن فرودگاهها


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -