مصر؛ ترفند مزورانه مرسی / مخالفان: برو گمشو

مخالف مصری: تاوان ريختن خون مخالفان، سقوط مرسی است

بنا به گزارشها، محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرای مصر تلاش می کند ارتش ملی این کشور را در برابر مردم معترض قرار ‌دهد.

به گزارش رادیو آلمان، پس از ناآرامی‌های خشونت‌بار روزهای اخیر در برخی شهرهای مصر که نزدیک به ۵۰ نفر کشته بر جای گذاشت، تنش میان محمد مرسی، رئیس جمهور اسلام‌گرای مصر و مخالفان او وارد دور تازه‌ای شده است.

کابینه مصر روز دوشنبه به درخواست محمد مرسی پیش‌نویس لایحه‌ای را به پارلمان ارائه داده که به رئیس جمهور اجازه می‌دهد ارتش را در ناآرامی‌های داخلی کشور به خدمت بگیرد و در صورت لزوم معترضان را بازداشت کند.

در پیش‌نویس لایحه‌ی جدید اختیارات ویژه‌ای به محمد مرسی داده می‌شود و او می‌تواند هر موقع لازم تشخیص داد از این اختیارات استفاده کند. این پیش‌نویس باید در پارلمان مصر که اکثریت آن در اختیار اسلام‌گرایان طرفدار مرسی است تصویب شود.

در این میان طرفداران اسلامگرای مرسی که در حکومت حسنی مبارک بشدت از برقراری حالت فوق‌العاده در کشور انتقاد می کردند، اینبار می گویند از اعلام حالت فوق‌العاده در حکومت اخوان المسلمین حمایت می ‌کنند.


مخالفان مصری: مرسی، برو گمشو

گزارشگر شبکه تلویزیونی فرانس24 از قاهره گزارش داد، مخالفان محمد مرسی خواستار برکناری وی هستند. حوادث اخیر در مصر بدترین حوادثی بود که مرسی از تصدی پست ریاست جمهوری در این کشور با آن مواجه شده است. مرسی با هدف کاهش تنشها خواستار مذاکره با مخالفان شد، اما اپوزیسیون ضمن مخالفت با این پیشنهاد، مردم را به ادامه تظاهرات دعوت کرد.

گزارشگر این شبکه گفت، نیروهای پلیس و مخالفان از ساعات اولیه صبح دوشنبه با شلیک گاز اشک آور در خیابان های قاهره با یکدیگر درگیر شدند. شب پیش نیز شبی پر آشوب در مصر بود.

وی افزود، در شهر سوئز مخالفان علیه حکومت شعار دادند و خواستار عزل محمد مرسی شدند. اعلام حالت فوق العاده از سوی دولت در روز یکشنبه، می بایست از بعد از ظهر تا پایان شب رعایت می شد، اما ساکنان این شهر به آن بی اعتنایی کردند.

گزارشگر افزود، اعتراضات در اسماعیلیه واقع در شمال مصر نیز با حمله تظاهرکنندگان با استفاده از سنگ و کوکتل مولوتف همراه بود. پلیس نیز این حملات را با شلیک گاز اشک آور پاسخ گفت. تظاهرکنندگان در این شهر علیه حکومت شعار دادند.

یکی از شهروندان گفت، حضور ما در خیابانها، پاسخ ما به مرسی است. ما به مرسی و حزبش اخوان المسلمین می گوییم، پیش از اینکه مصر را نابود کنید، از قدرت کناره بگیرید.

یک مخالف مصری نیز گفت، ما احساس می کنیم که کشورمان توسط اخوان المسلمین اشغال شده است. ظاهرا مرسی نمی داند که هر خونی بهایی دارد، بهای خون برای مرسی، برکناری از قدرت است. او با شکست مواجه خواهد شد.


اپوزیسیون پیشنهاد مذاکره مرسی را رد کرد

جبهه نجات ملی مصر امروز درخواست محمد مرسی، رئیس جمهور این کشور را برای مذاکره نپذیرفت و آن را رد کرد.

محمد البرادعی از رهبران جبهه نجات ملی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در قاهره با حضور حمدین صباحی و عمرو موسی دو رهبر دیگر این جبهه گفت، جبهه نجات ملی امروز برای بررسی اوضاع فاجعه بار مصر و دعوت رئیس جمهور برای گفتگو تشکیل جلسه داد.

البرادعی افزود، اما به نظر می رسد گفتگویی که رئیس جمهور مصر خواستار برگزاری آن شده است، گفتگویی ظاهری است نه واقعی. ما در گفتگوهای بی محتوا و ظاهری شرکت نخواهیم کرد.

وی افزود، اگر رئیس جمهور مصر مسئولیت خونریزیهای اخیر را قبول نکند، قول تشکیل یک دولت ملی را ندهد و نهادی را مسئول تغییر قانون اساسی مصر نکند، مذاکره با او تنها اتلاف وقت خواهد بود.

البرادعی گفت، ما به ملت بزرگ مصر پشت نخواهیم کرد و وارد گفتگویی که به بن بست می انجامد، نمی شویم. اگر رئیس جمهور با شروط اصلی ما برای گفتگوی جدی موافقت کند، ما برای گفتگو آماده ایم.

دوشنبه، 9 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-01-28 ساعت 23:01
خبر بعدی : آغاز انتقاد "خودی" ها از مدیریت هسته ای
خبر قبلی : انتقاد شدید وزیر امور خارجه سابق از تیم اتمی رژیم


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -