گروه 1+5 قصد داشت پیشنهاد تازه شده ارائه کند، ولی..

اتحادیه اروپا و آمریکا ناخشنودی خود را از تأخیر رژیم تهران برای برگزاری مذاکرات اتمی ابراز داشتند. آنها می‌گویند جمهوری اسلامی هر بار پیش‌شرط‌هایی تازه تعیین می‌کند و زمان و مکان برگزاری مذاکرات را تغییر می‌دهد.

این در حالیست که يک ديپلمات اروپايی گفته، رژیم تهران با استفاده از تمامی سانتريفوژهايی که در تأسيسات خود در فوردو نصب کرده، قادر خواهد بود غنی سازی اورانيوم در حد 20 درصد را به 4 برابر برساند.

به گزارش رادیو آلمان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که دولت واشنگتن و اعضای گروه ۵+۱ "شگفت‌زده هستند از این‌که رژیم تهران هربار پیش‌شرط‌های تازه و نیز زمان و مکان تازه تعیین می‌کند".

این انتقاد خانم نولند به دنبال اظهارات سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد که گفته بود، رژیم تهران به عمد مذاکرات را به تأخیر می‌اندازد.

گزارش ایسنا: سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که گفت‌وگو با ایران درباره زمان و مکان مذاکرات بعدی تهران با گروه 1+5 همچنان ادامه دارد.

مایا کوسیانچیک، سخنگوی کاترین اشتون روز جمعه در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت: من نمی‌توانم تاریخ یا مکانی را تایید کنم.

مایا افزود: ما تاریخ‌ها و مکان ملموسی را به طرف ایرانی پیشنهاد دادیم و همواره شاهد این بوده‌ایم که ایران با مدالیته‌های مختلفی به ما جواب داده است. برای مثال تغییر دادن یا پیشنهاد دادن مکان‌های مختلف.

سخنگوی اشتون در ادامه گفت: ما همواره بسیار انعطاف‌پذیر بوده‌ایم و هیچ مکانی را مستثنی قرار ندادیم. ما می‌خواهیم ایران هر چه زودتر به میز مذاکرات باز گردد تا بتوانیم پیشرفت ملموسی در زمینه رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی پیرامون برنامه هسته‌یی آنها حاصل کنیم.

یک دیپلمات اروپایی نیز بار دیگر تکرار کرد که دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 درباره موضوع هسته‌یی تهران احتمالا در ماه فوریه برگزار می‌شود، نه ژانویه.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این دیپلمات اروپایی روز جمعه گفت: اکنون به نظر می‌رسد دور بعدی مذاکرات در ماه فوریه برگزار خواهد شد.

وی افزود: هنوز توافقی درباره دور بعدی مذاکرات صورت نگرفته است، اما ارتباطات همچنان ادامه دارد.

در دور قبلی مذاکرات که در ماه ژوئن در مسکو برگزار شد دو طرف نتوانستند به اختلاف نظرهای‌شان در زمینه گام‌های بعدی پایان دهند.

این دیپلمات اروپایی با ابزار ناامیدی از اینکه دو طرف هنوز نتوانسته‌اند ترتیب ملاقاتی را بدهند افزود: وقتی پای زمان و مکان مذاکرات پیش آمد ما انعطاف‌پذیری نشان دادیم.

وی گفت که گروه 1+5 قصد داشتند یک «پیشنهاد تازه شده» را برای از سرگیری مذاکرات سازنده به تهران ارائه کنند، ولی «فرصتی برای این کار به دست نیاوردند».

این دیپلمات ارشد گفت: در صورتی که ایران تمام سانتریفوژهای نصب‌شده خود در تأسیسات فردو را فعال کند، ظرفیت این تأسیسات برای تولید غنی‌سازی ۲۰ درصدی، چهار برابر ظرفیت کنونی خواهد بود.


شنبه، 7 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-01-26 ساعت 09:01
خبر بعدی : بسيج باور «فرزند كمتر، زندگی بهتر» را تغيير می دهد
خبر قبلی : ولایتی: تکذیب مذاکره با آمریکا/حمله به سوریه یعنی...


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -