نظر نیویورک تایمز در باره انتخابات اسرائیل

برخی از مفسران معتقدند انتخابات روز سه شنبه اسرائیل یک انتخابات موقت بوده و برگزاری یک انتخابات دیگر قریب الوقوع است.

روزنامه نیویورک تایمز امروز در مقاله ای به قلم جودی رودورن نوشت، بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی اسرائیل، جایگاه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ضعیف شده است زیرا در این انتخابات که روز سه شنبه برگزار شد حزب جدید میانه به صورت تعجب آوری در ردیف دوم قرار گرفته است.

نتانیاهو که بدون وجود هیچ رقیبی وارد این رقابت شده بود،‌ با از دست دادن کرسی های خود در پارلمان ضربه تحقیرآمیزی خورد. در کل، تیم محافظه کار وی در جایگاه اول قرار گرفت اما این حزب میانه رو تازه تاسیس به رهبری یائیر لاپید 49 ساله بود که گفت راستگرایی در اسرائیل ممکن است متوقف شود.

در مرحله بعد، احزاب سعی می کنند ائتلافی از اکثریت های پارلمان تشکیل دهند. از آنجائیکه لاپید برای همکاری با نتانیاهو ابراز تمایل کرده است، این ائتلاف ممکن است احزابی با ایدئولوژی ها و برنامه هایی را در کنار هم جمع کند که نتیجه آن فلج شدن دولت است.

با این حال برای حزب میانه رو اکنون زمان جشن گرفتن است.

لاپید به طرفداران خود گفت، مردم اسرائیل امروز به سیاست ترس و نفرت پاسخ منفی دادند. آنها به احتمال تقسیم ما به گروه های کوچکتر نه گفتند. آنها به تندروها و اقدامات ضد دموکراتیک نه گفتند.

بر اساس شمارش نود درصد آرا که روز چهارشنبه از رادیو اسرائیل پخش شد، حزب محافظه کار لیکود-خانه ما وابسته به نتانیاهو 31 کرسی از 120 کرسی کنست را از آن خود کرده است. حزب یش آیتد متعلق به لاپید 19 کرسی را به دست آورد که بسیار بیشتر از آنچیزی است که پیش بینی شده بود.

نتانیاهو سه شنبه شب پس از پایان انتخابات در یک تماس تلفنی به لاپید گفت، آنها می توانند در کنار یکدیگر کارهای بزرگی برای اسرائیل انجام دهند.

به هر حال نتایج این انتخابات ضربه ای به نخست وزیر اسرائیل بود که تلاشهای وی برای گسترش شهرک های یهودی نشین در اورشلیم و کرانه باختری محکومیت های بین المللی را به دنبال داشته و رابطه اسرائیل با واشنگتن را تیره کرده است.

حمایت از لاپید و حزب کارگر نشان داد رای دهندگان به شدت به اصلاح مسائل داخلی، اجتماعی و اقتصادی که تابستان سال 2011 پانصد هزار نفر را به خیابان های تل آویو کشاند تاکید دارند.

اکنون نتانیاهو مجبور است با احزابی که منافع متفاوتی دارند یک دولت تشکیل دهد؛ دیدگاه لاپید با احزاب ارتودوکس افراطی که مدت هاست در تیم نتانیاهو هستند متفاوت است و برنامه های حزب خانه یهودی با برنامه حزب لیونی در تضاد است.

برخی از مفسران معتقدند انتخابات روز سه شنبه یک انتخابات موقت بوده است و پیش بینی کردند که ائتلاف جدید با هر ترکیبی که باشد نمی تواند در برابر چالش های پیش رو از جمله کسری ده میلیارد دلاری بودجه و تصمیم گیری در مورد حمله نظامی به تاسیسات اتمی رژیم تهران مقاومت کند.

امانوئل روزن، تحلیلگر برجسته می گوید، این دولتی است که نخواهد توانست در مورد هر چیزی از فرایند صلح گرفته تا بودجه تصمیم گیری کند.

وی افزود، برگزاری یک انتخابات دیگر قریب الوقوع است.

چهارشنبه، 4 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-01-23 ساعت 12:01
خبر بعدی : نتیجه اختلافات موجب پیروزی مخالفین نظام است
خبر قبلی : استیضاح وزیر کار، هزینه حفظ سعید مرتضوی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -