بزرگ‌ ترین "زورگیر" خود جمهوری اسلامی است

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران: گفتگوی کاوه قریشی از روز آنلاین با عبدالکریم لاهیجی. این گفتگو در گزارش زیر مورد استفاده قرار گرفته است

عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران معتقدست جمهوری اسلامی اعدام‌های در ملاء عام را جهت ایجاد رعب و وحشت در جامعه، قبل از برگزاری انتخابات پیش رو انجام می‌دهد.

وی همچنین در واکنش به اعدام‌ دو جوان در روز یکشنبه در پارک هنرمندان، به اتهام "زور گیری" به روز می‌گوید این اتهام تبیین حقوقی ندارد، اما در صورت بررسی ریشه‌ای، جمهوری اسلامی خود به علت حاکمیت اجباری، "بزرگ‌ترین زورگیر" است.

عبدالکریم لاهیجی می‌گوید اصطلاح "زورگیری" تبیین حقوقی ندارد. به گفته او مفاهیم کلی در قانون مجازات اسلامی امکان برداشت و تفسیرهای گوناگونی به دستگاه قضایی می‌دهد. اما پیش از قاضی‌ها باید رئیس قوه قضائیه در مورد صدور حکم اظهار نظر و یک جرم خاص را مصداق محاربه تفسیر کند.

به گفته رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران: "اگر بخواهیم در ایران و خارج از اصول حقوقی، زورگیری را ریشه یابی کنیم، بزرگ‌ترین زورگیر خود جمهوری اسلامی است. به این دلیل که با توسل به زور بیش از سه دهه است بر مردم ایران حکومت می‌کنند."

لاهیجی البته تائید می‌کند که توسل به زور برای گرفتن مال دیگری عملی مجرمانه است، اما مجازات ان اعدام نیست: "آن‌ها (دو جوان اعدام شده) آدم نکشته‌اند. در این شرایط مطابق‌‌ همان قانون شرعی که جمهوری اسلامی مدعی است بر طبق آن عمل می‌کند مجازات این عمل اعدام نیست."ـ

عبدالکریم لاهیجی می‌گوید: تعداد اعدام‌ها در چهار سال گذشته و در فاصله دو انتخابات افزایش یافته است. به گفته او علاوه بر اعدامهای مربوط به جرایم کیفری میزان اعدام‌های سیاسی هم به ویژه در مناطق قومی نظیر "مناطق کردنشین و مناطق بلوچ نشین یا هموطنان عرب زبان ما در خوزستان" رو به افزایش نهاده است.

لاهیجی می‌گوید: "ما تردیدی نداریم که حاکمیت در صدد است در ماه‌های قبل از انتخابات جو نا‌امنی، وحشت، ترس و ارعاب ایجاد کند."ـ

سه شنبه، 3 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-01-22 ساعت 11:01
خبر بعدی : آماده باش انگلیس برای سرکوب تروریستهای اسلامی
خبر قبلی : واکنش مطهری به عدم برکناری مرتضوی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -