مقصر اصلی ایجاد بحران ارزی رونمایی خواهد شد؟

جوان آنلاين: هنوز از یادها نرفته است که نوسانات مداوم بازار ارز چه تاثیر منفی بر اقتصاد کشور و سایر بازاها گذاشت.نوساناتی که بسیاری از اقتصادی ها مصوب اصلی آن را بانک مرکزی و سوء مدیریت این بانک دانسته اند.

اوایل آبان ماه بود که در گیر و دار بحران ارزی، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب دو طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادر در این کمیسیون خبر داد.

در آن روزها حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجلال یحیی‌زاده ، با بیان اینکه چهار مورد تحقیق و تفحص به کمیسیون اقتصادی رسیده است، گفت: دو مورد از این تحقیق و تفحص‌ها از بانک مرکزی و سازمان بورس به تصویب کمیسیون رسیده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد محور تحقیق و تفحص از بانک مرکزی گفت: این تحقیق و تفحص حول موضوعات تخصیص ارز و مدیریت بازار ارز است.یحیی‌زاده با اشاره به طرح تحقیق و تفحص از بانک تجارت در کمیسیون اقتصادی گفت:‌این تحقیق و تفحص به تقاضای یک نفر از نمایندگان امضا شده است که ممکن است به نتیجه نرسد چرا که احتمال قانع کردن این نماینده برای پس گرفتن تقاضایش وجود دارد.

در نهایت اما این تحقیق و تفحص اجرایی نشد تا اینکه روز گذشته بهارستان نشین ها با تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز، تعیین نرخ سود و نظارت بر آن و ساماندهی بازار پول موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه تقاضای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را که به امضای ۴۳ نماینده مجلس رسیده بود مورد بررسی قرار دادند.

محمد علیپور سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش این کمیسیون را قرائت کرد.وی طی سخنانی، اظهار داشت: این تقاضا در جلسه ۱۰ دی ماه سال جاری در کمیسیون به تصویب رسیده است.

عملکرد بانک مرکزی در خصوص ساماندهی بازار پول یعنی نحوه صدور، تمدید، تعلیق و ابطال مجوز نهادهای مالی و انطباق آن با اصول شرعی و قانونی از ابتدای سال ۹۰ تا کنون، عملکرد بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز، نحوه قیمت گذاری ارز، نحوه قیمت گذاری ارز متقاضیان، نحوه تخصیص مبالغ حاصل فروش ارز به قیمت بالاتر از نرخ مرجع، نحوه واریز و تخصیص معادل ریالی ارز فروخته شده به خزانه از ابتدای سال ۹۰ تا کنون، عملکرد بانک مرکزی در خصوص تعیین نرخ سود و نظارت بر حسن اجرای آن از ابتدای سال ۹۰ تا کنون، عملکرد بانک مرکزی در خصوص تعیین سقف تسهیلات اعطایی به هر بخش اقتصادی و نظارت بر حسن اجرای آن از ابتدای سال ۹۰ تا کنون، ۴ محور تقاضای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که از سوی علیپور قرائت شد.

در بررسی این تقاضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان یکی از طراحان این تقاضا طی سخنانی اظهار داشت: برخی از دلایلی که به تحقیق و تفحص از بانک مرکزی مرتبط است توضیح می دهم که از جمله آن بحث بانک مرکزی و جایگاه آن بر اقتصاد ملی است که بر کسی پوشیده نیست.

وی گفت: کوچکترین تصمیم در خصوص تغییر یا تعیین نرخ سود بانکی و نرخ ارز و امثال آن آثار گسترده ای بر حوزه اقتصادی کشور می گذارد لذا جایگاه بانک مرکزی ویژه است.
وی با بیان اینکه ماهیتا اقتصاد کشور ما بانک محور است، گفت: ما در طی سالهای گذشته و ادوار گذشته، رویکرد نظام تامین مالی ما از بانک ها بوده است و دلیل آن ضعف در حوزه بازار سرمایه است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اهمیت استقلال بانک مرکزی اشاره کرد: ما در شرایط خاصی هستیم. استقلال بانک مرکزی می تواند کمک ویژه ای به تصمیمات مناسب در حوزه ساختار نظام بانکی و ارزی کشور کند. به نظر می رسد این تحقیق وتفحص می تواند به تصمیم بهتر در خصوص جایگاه جدید بانک مرکزی در ساختار اقتصادی کشور کمک کند.

به این ترتیب به نظر می رسد بانک مرکزی به زودی زیر تیغ تحقیق و تفحص مجلس قرار خواهد گرفت تا شاید مشخص شود مقصر اصلی ایجاد بحران ارزی در کشور سوءمدیریت در این بانک بوده است یا خیر؟


دوشنبه، 2 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-01-21 ساعت 09:01
خبر بعدی : وزارت اطلاعات رژیم: درگیر جنگ ارزی هستیم
خبر قبلی : دشمن درصدد تضعيف راهپيمايی ۲۲ بهمن است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -