تجارت و مرگ پرندگان مهاجر سردسیر در ایران

نگهداری از خرس و شیر و مار و ببر در ویلاها و باغ‌ها حالا به نگهداری فلامینگو رسیده‌است. خبرهای رسیده از فریدونکنار حاکی از آن است که سال گذشته 500 فلامینگو از شرق مازندران به این شهر منتقل و برای نگهداری در باغ‌های خصوصی به فروش رسید.

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- تب نگهداری از حیوانات وحشی در منازل برای برخی با اسیر کردن شیر و ببر و خرس فروکش نکرده و حالا فلامینگوها هم برای نگهداری در باغ‌های خصوصی زنده‌گیری، فروخته و در واقع قاچاق می‌شوند. سال گذشته در بازار پرندگان فریدونکنار 500 فلامینگو به فروش رسید.

«محمدعلی الله‌قلی»، عضو انجمن کانون محیط‌بان در گفت‌وگو با CHN با اعلام این خبر گفت: «در حال حاضر یکی از عمده‌ترین تجارت‌ها در فریدونکنار، خرید و فروش پرندگانی است که از مناطق دیگر برای زمستان گذرانی به ایران می‌آیند، این در حالی است که این پرندگان به طور معمول گونه‌هایی کمیاب و حمایت‌شده‌اند.»

به گفته او، به دلیل نظارت ضعیف اداره محیط زیست ببابلسر ر بازار پرندگان فریدونکنار، این پرندگان نایاب برای نگهداری در باغ‌های خصوصی به متقاضیان فروخته می‌شوند.

الله‌قلی با اشاره به این که در سال گذشته دستکم 500 فلامینگو از شرق مازندران به فریدونکنار منتقل و در بازار پرندگان این منطقه به فروش رسیدند،‌ گفت: «هر فلامینگو بین 20 تا 50 هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که این پرنده، پرنده‌ای سردسیری است و طاقت ماندن در گرما را ندارد.»

او اضافه کرد: «به دلیل نامساعد بودن آب و هوا در فصل‌هایی غیر از زمستان برای این پرندگان در اسارت به علاوه این که در این شرایط غذای مناسبی دریافت نمی‌کنند، طول عمر آن‌ها به شدت کم شده و امکان تولید مثل را از دست می‌دهند.»

الله‌قلی با انتقاد از عدم نظارت اداره محیط‌زیست بابلسر بر بازار پرندگان فریدونکنار گفت: «علاوه بر فلامینگو و پلیکان، انواع پرندگان شکاری مانند شاهین و نیز جغد در این بازار به فروش می‌رسند و چون امکان نگهداری آن‌ها در جایی غیر از طبیعت بسیار دشوار است، در نهایت کشته و تاکسیدرمی می‌شوند.»

گفته می‌شود شرایط پرندگان مهاجر در ایران به حدی وخیم است که در کشورهایی مانند فنلاند با روش‌هایی تلاش می‌شود پرندگان به سمت ایران کوچ نکنند.

یکشنبه، 1 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-01-20 ساعت 11:01
خبر بعدی : انتقال ۳ زندانی قزل حصار کرج برای اعدام
خبر قبلی : اگر جماعتی جاهل بودند بايد سواری بدهند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -