با افزایش تحریمها شرایط بحرانی‌ تر خواهد شد

زیباکلام معتقد است تحریم‌ها مشکلات جدی برای کشور بوجود آورده و آسیب‌های آن ادامه دارد، درباره انتخابات نیز اعتقاد دارد که اصلاح‌طلبان واقعی در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، در بررسی شرایط سیاسی کنونی کشور با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی اظهار کرد: معتقدم تحریم‌ها مشکلات و مصائب جدی برای اقتصاد ایران به بار آورده است و همچنان این آسیب‌ها ادامه دارد و اگر بررسی‌ شود، مشخص خواهد شد که این تحریم‌ها چه تاثیراتی بر کشور ما بر جای گذاشته است.

وی افزود: کمترین آسیبی که تحریم‌ها به بار آورده این است که برای دور زدن این تحریم‌ها، ورود کالاها، مواد اولیه و ماشین‌آلات با هزینه‌ای به مراتب بالاتر از گذشته انجام می‌شود و همین امر موجب می‌شود تولید نیز در ایران گران‌تر تمام شود. قیمت‌های داخلی حداقل 30 درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی است و این قدرت رقابت ما را در عرصه بین‌المللی کاهش می‌دهد.

نیمی از تورم امروز ایران ناشی از تحریم‌هاست

این استاد دانشگاه ادامه داد: حداقل نیمی از تورم امروز در اقتصاد ایران ناشی از تحریم‌هاست و اگر در آینده ابعاد تحریم‌ها عمیق‌تر شود و به طور مطلق جلوی صادرات نفت ما را بگیرند، شرایط بحرانی‌تر نیز خواهد شد.

عمده ضرر تحریم‌ها متوجه تولیدکنندگان و صنعتگران

زیباکلام در مورد تاثیر تحریم‌ها بر طبقات اجتماعی مختلف جامعه ایران نیز اظهار کرد: شرایط اقتصادی نامساعد بر روی طبقه اعیان و اشراف تاثیر چندانی ندارد. لایه‌های محروم جامعه نیز تا حدودی از طریق کمک‌های دولتی مانند یارانه‌ها تامین می‌شوند. در این میان طبقه متوسط بیشترین فشار را از ناحیه تحریم‌ها تحمل می‌کند و عمده ضرر و زیان تحریم‌ها متوجه طبقه متوسط جامعه، تولیدکنندگان و صنعتگران است.

رقابت اصلی انتخابات میان موافقان و مخالفان احمدی‌نژاد است

وی در ادامه این گفت‌وگو، با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم ابراز عقیده کرد: تکلیف انتخابات روشن است. در انتخابات پیش‌رو اصلاح‌طلبان شرکت نخواهند کرد؛ چراکه نه خود آنان تمایل دارند و نه اصولگرایان این اجازه را به آنها می‌دهند. تجربه 2 خرداد 76 و 22 خرداد 88 موجب شده است که اصولگرایان تمایلی به حضور اصلاح‌طلبان نداشته باشند.

اصلاح‌طلبان اصلی و واقعی در انتخابات شرکت نخواهند کرد

این کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: رقابت اصلی در انتخابات آتی، میان خود اصولگرایان یعنی موافقان و مخالفان احمدی‌نژاد است، همچنان که در انتخابات مجلس نهم نیز اینگونه بود. البته اصولگرایان تلاش خواهند کرد با فضا دادن به جریاناتی مثل آقای کواکبیان و حزب مردم‌سالاری و شماری از چهره‌ها و شخصیت‌های به‌اصطلاح اصلاح‌طلب، وانمود کنند که اصلاح‌طلبان نیز در انتخابات شرکت دارند اما اصلاح‌طلبان اصلی و واقعی در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

یکشنبه، 1 بهمن ماه 1391 برابر با 2013-01-20 ساعت 10:01
خبر بعدی : مسوولیت مدیریت جنگلها به مردم سپرده می‌شود
خبر قبلی : موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از بانک مرکزی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -