دور جدید گفتگوهای اتمی در تهران؛ بدبینی غربی‌ها

ایرنا: هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرپرستیˈهرمان ناکارتسˈ معاون ˈیوکیو آمانوˈ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی عازم تهران شد.

ناکارتس سه شنبه شب قبل از ترک فرودگاه وین به مقصد تهران، هدف از برگزاری دور هشتم مذاکرات را توافق نهایی بر سر مدالیته جدید برای حل موضوع هسته ای جمهوری اسلامی اعلام کرد.

این در حالیست که ˈمدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره گفته است، من لزوما خوش‌بین نیستم و چشم‌اندازها هم چندان درخشان نیست


بدبینی غربی‌ها

رادیو فرانسه در گزارشی اعلام کرد، این شاید نخستین بار باشد که مسئولان آژانس انرژی اتمی، آن هم در زمانی که دور تازه‌ای از مذاکره میان رژیم تهران و گروه ١+٥ در راه است، با چنین دلسردی سخن می‌گویند. به نظر می‌رسد که غربی‌ها نیز امید چندانی به نتیجه این ماموریت تازه ندارند.

سرپرست هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی وقتی یک ماه پیش از ماموریت تهران بازگشت اعلام کرد که به امضای توافقی با جمهوری اسلامی اطمینان دارد.

اما واکنش اخیر مقامات رژیم تهران، امید دستیابی به توافق را ضعیف کرد. از جمله فریدون عباسی دوانی- رئیس انرژی اتمی جمهوری اسلامی، تلویحاً امکان بازدید از مجتمع نظامی پارچین را ناممکن دانست.

بدین ترتیب، به گفته دیپلماتهای غربی، احتمال رسیدن به توافق بسیار کم است، زیرا موارد اختلاف فراوانند.

با اینهمه ماموریت تازه بازرسان آژانس انرژی اتمی در ایران از سوی قدرت‌های غربی دنبال خواهد شد. در واقع سفر هیئت آژانس به تهران می‌تواند بر مذاکرات آینده میان رژیم تهران و گروه ١+٥ تأثیر داشته باشد. تاریخ دقیق این مذاکرات معلوم نیست اما خبرگزاری‌های روس گفته‌اند که به احتمال زیاد، دور جدید گفتگوها اواخر ماه ژانویه در استانبول برگزار خواهد شد.

این در حالی است که از نظر رژیم تهران، هرگونه امتیاز دادن به طرف مقابل باید مشروط به کاهش تحریم‌ها باشد. قدرت‌های غربی هم که به خوبی فهمیده‌اند تحریم‌ها تا چه حد به جمهوری اسلامی گران آمده است، بر خلاف سال‌های قبل اشتیاق چندانی به مذاکره نشان نمی‌دهند.

چهارشنبه، 27 دی ماه 1391 برابر با 2013-01-16 ساعت 12:01
خبر بعدی : سرکرده سپاه: مصمم هستیم در برابر دشمن بایستیم
خبر قبلی : فروش نفت ایران به ۶۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -