چین؛ دومین روز تظاهرات بی سابقه برای آزادی مطبوعات

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، معترضان روز سه شنبه برای دومین روز در چین تجمع کردند و خواستار آزادی مطبوعات در این کشور شدند.

معترضان که برخی از آنها گل در دست داشتند، در مقابل ساختمان روزنامه لیبرال و پرطرفدار «ساترن ویکلی» که یکی از مقالاتش در خصوص لزوم دفاع بیشتر از آزادیها سانسور شده است در گوانگجو تجمع کردند.

یک نفر پلاکاردی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: از ساترن ویکلی حمایت کنید. در برابر سانسور مقاومت کنید. آزادی بیان مرا پس بدهید.

دومین روز این اعتراضات علنی کم سابقه که شرکت کنندگان در آن خواستار آزادی بیشتر در چین هستند، پس از آن برگزار شد که وبلاگ نویسان و شخصیت های مشهور حمایت خود را در اینترنت از آزادی مطبوعات در این کشور ابراز کردند.

این مناقشه پس از آن بروز پیدا کرد که سانسورچی ها روز پنجشنبه جلوی انتشار پیام سال نو میلادی این روزنامه را که خواستار محقق شدن "رویای مشروطیت در چین" بود، گرفتند و مقاله ای را در ستایش از حزب کمونیست چین جایگزین آن کردند.

رسانه های چینی با دستورات نهادهای تبلیغاتی رسمی مواجه می شوند که اغلب از انتشار اخباری که توسط حزب کمونیست حاکم این کشور منفی قلمداد می شود، جلوگیری می کنند.

این مناقشه در شرایطی روی داده است که مقامات جدید حزب کمونیست چین به ریاست شی جین پینگ در کنگره ای در ماه نوامبر قدرت را در دست گرفتند و انتظارات را درباره حاکمیتی بازتر در این کشور افزایش دادند.


سه شنبه، 19 دی ماه 1391 برابر با 2013-01-08 ساعت 14:01
خبر بعدی : نماینده ولی فقیه: مهندسی انتخابات وظیفه ذاتی سپاه است
خبر قبلی : ایران اسلامی؛ پدر معتاد پسرش را به تنور نانوايی انداخت


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -