گزارشی از ميزان پرداختی به برخی مداحان

روزنامه خراسان: هر سال با فرارسيدن ماه محرم و صفر ايران و ايراني سياه پوش مي شود، تکيه ها و هيئت هاي عزاداري در کوچه پس کوچه هاي شهرها و روستاها قد علم مي کنند و مردم به قدر بضاعت شان به عزاداري سالار شهيدان و ياران باوفايش مي نشينند. ده ها هزار هيئت عزاداري به پا مي شود و ده ها هزار ذاکر و مداح اهل بيت ذکر مصيبت مي گويند. ذکر مصيبت شان از سر عشق به اهل بيت است و بي هيچ چشم داشتي ذکر سالار شهيدان مي گويند. با تمام اين اوصاف اما چند سالي مي شود که کار و بار عده اي از مداحان به ظاهر سکه شده و براي صله، سکه طلب مي کنند. عده اي تنها با دريافت مبالغي سنگين ذکر اهل بيت مي گويند. آسيبي که هر چند در بين عزاداران ميليوني اباعبدا... الحسين و صدها هزار مداح و ذاکري که بي هيچ چشم داشتي چراغ روضه اهل بيت را روشن نگاه مي دارند، حساب ناشدني است، اما مي تواند چهره اي ناخوشايند از خود به جاي بگذارد.

هيچ مداحي ابتدا مبلغي تعيين نمي کند
به سراغ يکي از پيرغلامان اهل بيت مي روم. مغازه اي کوچک در يکي از خيابان هاي مرکزي تهران دارد و به دور از هياهوي زندگي روزمره مشغول رسيدگي به حساب و کتاب روزانه اش است. به واسطه آشنايي قبلي مان حاضر به صحبت مي شود.

از اوضاع و احوال اين روزهاي مداحي، دل خوني دارد و مي گويد: مداحي شغل نيست، مداحي عشق به اهل بيت(ع) است. مداح هم بايد مثل همه مردم کار کند و پس از کار روزانه اش به عزاي امام حسين(ع) رونق بدهد. مي گويد درست است که صله دادن براي روضه امام حسين(ع) توصيه ائمه و بزرگان دين است، اما تعيين ميزان صله کار درستي نيست و من در طول تمام اين سال ها حتي يک بار هم با توجه به ميزان صله اي که شخص يا هيئت خاصي مي دهد در آن مجلس حاضر نشده ام و درخواست مبلغ مشخصي نکرده ام.مي گويد: هيچ مداحي همان ابتداي کار با صراحت مبلغي به عنوان حق الزحمه تعيين نمي کند ولي اين ثروتمندان جامعه هستند که با دادن پول هاي بي حساب و کتاب کار را خراب مي کنند؛ حالا نمي دانم از سر عشق به اهل بيت(ع) است يا از سر چشم و هم چشمي. اما وقتي براي نيم ساعت مداحي کردن چک ۳ميليون توماني مي کشند و در جيب مداح مي گذارند و نامش را هم صله مي گذارند، چگونه مي توان از آن مداح انتظار داشت در مجلس بعدي با ۵۰هزار تومان بخواند؟

بارها در هيئت هاي بازار ديده ام مبالغ ميليوني به مداحان پرداخت مي کنند و وقتي هم که به آن ها اعتراض مي کنيم، مي گويند: به عشق اهل بيت(ع) مي دهيم.

خود مردم هم مقصراند
از يک طرف هم خود مردم مقصراند که به خاطر شنيدن نوحه و صداي شخص خاصي از يک سوي شهر به سوي ديگر مي روند. اصرار مردم براي رفتن به مجلسي که در آن مداحي خاص مداحي مي کند و از سوي ديگر پول هاي بي حساب و کتابي که متمولان جامعه خرج مي کنند مداحي را دچار آسيب کرده است. چرا که قدرت نه گفتن به مال دنيا خيلي سخت است.

يکي از کساني که قرابت زيادي با برخي مداحان معروف دارد و البته نمي خواهد نامي از او آورده شود در اين باره مي گويد: دهه اول محرم امسال يکي از مداح هاي معروف و نامي براي ۱۰شب مداحي ۴۰ميليون تومان صله گرفت که در مقايسه با مبلغي که سال گذشته به او پرداخت کردند ۱۵ميليون تومان افزايش داشته است. البته اين فرد فقط در ۳مکان مداحي مي کند و از دو جاي ديگر هيچ مبلغي دريافت نمي کند. اما او معتقد است بايد به جاي مداحي در يک هيئت ۲۰۰نفره در جايي بخواند که حداقل ۲هزار نفر مخاطب داشته باشد تا تاثير بيشتر باشد.

توزيع مبلغ دريافتي در ميان نيازمندان از سوي برخي مداحان
او که ارتباط نزديکي با مداحان معروف دارد، علت اصلي پرداخت صله هاي سنگين به مداحان را در اطرافيان مداحان معروف و از طرفي افراد ثروتمندي مي داند که براي ساعتي مداحي اين افراد حاضرند مبالغ سنگيني بپردازند.

او البته مي گويد: از بين مداحان مشهور هستند کساني که به هيچ عنوان حاضر به دريافت صله نيستند. اما بقيه مداحان صله را پس نمي زنند.اين که برخي مداحان معروف صله هاي ميليوني دريافت مي کنند بدين معنا نيست که تمامي اين پول به آن ها تعلق مي گيرد و خرج شخصي مي کنند به عنوان مثال وقتي برخي از آن ها سفارش شعر مي دهند و از شاعر مي خواهند که تنها براي آن ها اين شعر را بسرايد در آخر براي پاسداشت کار شاعر مبلغي را به عنوان هديه به او پرداخت مي کنند. حتي در بسياري از موارد مداحان مبالغ دريافتي را در همان هيئت ها بين افراد نيازمند توزيع مي کنند و شايد مبلغ چشم گيري براي خودشان باقي نگذارند.وقتي مي گويم شنيده ايم مدير برنامه هاي يکي از اين مداح هاي معروف هزينه يک ساعت مداحي او را در يک هيئت ۵ميليون تومان اعلام کرده بود و گفته بود اين مداح با کمتر از اين مبلغ حاضر به مداحي نيست، مي گويد: تا جايي که من مي دانم وي براي مداحي در يکي از هيئت هاي معروف در تهران پولي نمي گيرد و تابه حال چيزي درباره حاشيه هاي مالي اين مداح نشنيده ام. اما نکته حائز اهميت اين است که گاهي اطرافيان مداحان معروف براي بالابردن شأن و شخصيت مداح مبالغ بالايي را پيشنهاد مي دهند و برايشان مي گيرند. در حالي که مداح از اين موضوع بي خبر است و در آخر با اين خيال که مبلغ پرداخت شده صله اي است که مورد رضايت هيئت يا طرف مقابل است، آن را دريافت مي کند.وقتي از وضعيت دريافتي برخي مداحان معروف مي پرسم، مي گويد: يکي ديگر از مداحان معروف براي ۳شب مداحي ۵ميليون تومان مي گيرد ولي تمام اين قيمت ها بستگي به اين دارد که هيئت درخواست کننده در تهران باشد يا شهرستان.وي به يکي ديگر از مداحان اشاره مي کند که در دهه اول محرم در يکي از مساجد تهران مداحي مي کند و عده زيادي هم از مناطق مختلف تهران براي شرکت در مجالس او مي آيند و مي گويد: اين مداح هيچ گاه مبلغي براي مداحي کردن تعيين نکرده است اما يکي از بانيان هيئت هميشه مبلغي در شأن او و جمعيتي که به خاطر او به مسجد مي آيند و ديگر مراسم هاي مسجد را نيز رونق مي بخشند تعيين و به او پرداخت کرده است؛ به عنوان مثال يکي از اين بانيان براي ۲۰شب سخنراني يک سخنران معروف در ايام ماه مبارک رمضان ۳۰ميليون تومان به او پرداخت مي کند؛ چرا که از حضور او تعداد نمازگزاران و مستمعان چندين برابر مي شود و حتي سهم کمک به مسجد نيز افزايش چشمگيري پيدا مي کند. البته اين نکته را هم از ياد نبريد که اين سخنران سهم کمي از اين مبلغ را براي خودش برمي دارد و بخش عمده اي از آن را در همان مسجد صرف امور خير مي کند.

سه شنبه، 19 دی ماه 1391 برابر با 2013-01-08 ساعت 09:01
خبر بعدی : بنزین غیر استاندارد جان کودکان را می‌گیرد
خبر قبلی : كسرى ۲۸‎/۷ هزار ميليارد تومانى تراز عملياتى بودجه


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -