عمیق ‌ترین آسیاب جهان غرق می ‌شود

عمیق‌ترین آسیاب جهان که در روستای تاریخی محمدآباد میبد قرار دارد، به دنبال بارندگی‌های اخیر در معرض تخریب جدی قرارگرفت. این بارندگی‌ها باعث شده که آب به این آسیاب سرازیر شده و 20 متر از کف آن بالاتر بیاید. این نفوذ آب باعث تخریب قسمت‌های بسیاری از بدنه و سقف این یادگار منحصر به فرد شده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی- آسیاب دوسنگی میبد نمونه‌ کم‌ نظیری از آسیاب‌های آبی در جهان است. این آسیاب این روزها به دلیل بارندگی و نبود محافظت مناسب درآستانه تخریب قرارگرفته است.

امیر ترقی‌نژاد، از فعالان و دوستداران میراث فرهنگی پس از بازدید از این آسیاب تاریخی به chn می‌گوید:« بارندگی‌های اخیر در میبد باعث شده است که آب بیش از 20 متر از کف آسیاب بالا بیاید و به موجب آن قسمت‌هایی از بدنه و سقف این اثر ملی تخریب شود،به طوریکه ورود به داخل این آسیاب عملا غیرممکن شده است.»

به گفته او، این آسیاب راهرویی در حدود 140 متر در عمق 40 متری زمین با شرایطی مرطوب و خنک است. مطالعات نشان می‌دهد که این آسیاب با کلنگ‌های ریز نوک مقنی‌ها ساخته شده است و یادگاری منحصر به فرد از دورانی دور در ایران به نسل جدید است.

اکنون تمام آسیاب تاریخی زیر آب رفته است و هیچ کس به داد این اثر تاریخی میبد نمی رسد که دارد زیر آب غرق می شود

ترقی همچنین می‌گویذ:« از ویژگی های مهم آسیاب تاریخی دوسنگی میبد این است که در ساختمان این آسیاب به جز سنگ‌های آسیاب و دو حوضچه ذخیره آب که در آن‌ها از مصالح ساختمانی استفاده شده؛ هیچگونه مصالح ساختمانی دیگر در احداث آسیاب به کار نرفته و آسیاب در دل زمین رسی حفر شده است.»

به گفته او، چاه‌هایی هم به عمق 40 متر روشنایی فضای داخلی آسیاب و هم تهویه داخل آسیاب را تأمین کرده است. راهروی ورودی آسیاب دوسنگی میبد مرتفع و برای عبور حیواناتی نظیر شتر درنظر گرفته شده تا جاییکه طویله‌ای در داخل آسیاب برای استراحت حیواناتی از جمله گاو، الاغ و شتر که بار گندم را به آسیاب می‌آورده‌اند، وجود دارد.

آسیاب دوسنگی میبد در فاصله تقریبی 50 کیلومتری شهر یزد و 8 کیلومتری روستای محمدآباد واقع شده و اکنون تا شعاع چند کیلومتری اطراف آن بیابان خالی از سکنه است.قدمت این آسیاب بالغ بر 150 سال تخمین زده شده اما به کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری ،این آسیاب از آثار دوره صفویه و وجه تسمیه آن به دلیل نوع معماری و مصالح به کاررفته در آن و نیز قرار گرفتن در روستای محمدآباد میبد است.

آسیاب دو سنگی محمدآباد میبد به شماره 29985 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است اما با این وجود اکنون در آستانه ویرانی و تخریب قرار گرفته و هر لحظه امکان پاک شدن آن از تاریخ مردم میبد وجود دارد.

سه شنبه، 12 دی ماه 1391 برابر با 2013-01-01 ساعت 11:01
خبر بعدی : تورم برای فقرا ۴۵ درصد است
خبر قبلی : رویش ۱۵ درختچه بر آرامگاه "خشایارشاه"


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -