تظاهرات سنی های عراق علیه مالکی و حکومت ایران

به گزارش رادیو فرانسه، دهها هزار نفر از سنییان عراق امروز علیه سیاست های نوری المالکی، نخست وزیر عراق، و دخالت های حکومت ایران در کشورشان دست به تظاهرات زدند.

خبرگزاری فرانسه نوشت، این تظاهرات می تواند به تشدید تنش های مذهبی در عراق بیانجامد. در شهر فلوجه واقع در پنجاه کیلومتری غرب بغداد، شصت هزار نفر از ناراضیان دست به تظاهرات زدند.

تظاهرکنندگان در شعارهایشان از جمله خواستار پایان یافتن حضور و اعمال نفوذ جمهوری اسلامی در عراق شدند و از استقلال و آزادی کشورشان در مقابل ایران پشتیبانی کردند. تظاهرکنندگان خشمگین همچنین پرچم های جمهوری اسلامی ایران را در خیابان های عراق به آتش کشیدند.

تظاهرات ضددولتی در عراق از یک هفته پیش پس از دستگیری محافظان وزیر دارایی سنی مذهب دولت بغداد آغاز شد. بسیاری از مخالفان حکومت بغداد نوری المالکی را به انحصارطلبی در امر قدرت متهم می کنند و او را دست نشانده حکومت ایران می دانند.

پیش از این نخست وزیر عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور فرمان دستگیری معاون رییس جمهوری عراق، طارق الهاشمی، را به اتهام ساماندهی و هدایت عملیات تروریستی صادر کرده بود.

طارق الهاشمی نیز سنی مذهب است و اقدام نخست وزیر عراق علیه او بار دیگر منازعات قومی و مذهبی در این کشور را تشدید کرد.

اکنون اختلاف میان عرب ها و کردهای عراق بر سر تقسیم منابع نفتی بر منازعات قومی و دینی کشور افزوده و ثبات آن را شدیداً تهدید کرده است.

تظاهرکنندگان امروز خواستار لغو قانون ضدتروریستی شدند که به گفتۀ آنان زندگی سنیان عراق را به طور مداوم در معرض خطر و تهدید قرار می دهد.

آنان همچنین خواستار آزادی کسانی شدند که به تازگی از سوی دولت نوری المالکی دستگیر و زندانی شده اند.

امروز همچنین تظاهرات مشابه ای در شهرهای موصل و سامره برگزار شد که در آنها تظاهرکنندگان به تبعیت از شعار انقلاب کشورهای عربی خواستار سقوط دولت نوری المالکی شدند.

ناراضیان عراقی در تظاهرات امروز خود به نشانۀ همبستگی با مردم سوریه پرچم این کشور را حمل می کردند که علیه متحد دیگر حکومت تهران در منطقه مبارزه می کنند.

در شهر رمادی تظاهرکنندگان عکس نخست وزیر ترکیه، رجب طیب اردوغان، را حمل می کردند که از مخالفان رژیم بشار اسد در سوریه پشتیبانی کرده است.

آدينه، 8 دی ماه 1391 برابر با 2012-12-28 ساعت 20:12
خبر بعدی : بی‌اعتنایی سران سه قوه به هشدار رهبر جمهوری اسلامی
خبر قبلی : اپوزیسیون: روسیه باید از مردم سوریه عذرخواهی کند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -