بازار سیاه ارز را تعطیل کنید

کاهش شدید قیمت ارز و سکه در دو ماه گذشته، محتکران و سفته‌بازان را حسابی نقره داغ کرد.

شواهد می‌گوید، با تشدید کاهش قیمت ارز و سکه در آبان و آذر‌ماه، بسیاری از واسطه‌ها که اقدام به خرید گسترده کرده بودند، با زیان سنگینی مواجه شدند.
اما بنا به دلایل نامعلوم چند روزی است که دوباره بازار دستخوش فعالیت سیاه دلالان شده است؛ موضوعی که در چند روز گذشته سبب افزایش قیمت طلا، سکه و ارز شده است.
این در حالی است که قیمت جهانی طلا که هفته پیش بدترین عملکرد خود در 6ماه اخیر را بر جا گذاشته بود، طی چند روز گذشته نیز به روند نزولی خود در بازارهای جهانی ادامه داده تا قیمت اونس به کمتر از 1665دلار برسد.
با این حال با برگشت فرصت‌طلبان و دلالان خیابانی به بازار ارز و بورس‌بازی آنان، دوباره نرخ یورو و دلار با نوسان قیمت مواجه شده است.
اما در این میان آنچه مورد غفلت قرار گرفته است، «معیشت» مردم است؛ زیرا شواهد نشان می‌دهد به بهانه قیمت ارز قیمت بسیاری از اقلام حتی محصولاتی که تولید آنها به خارج وابستگی ندارد، همچنان نردبان ترقی را طی می‌کند.
در این شرایط مردم از مسؤولان اقتصادی انتظار دارند با اتخاذ تمهیدات مناسب ضمن برخورد با فرصت‌طلبان، آرامش معیشتی را به آنان هدیه کنند؛ درخواستی که بدون‌شک برای اقتصاد ایران چندان سخت نیست.
این انتظار در حالی از سوی مردم مطرح می‌شود که کارشناسان نیز با اعلام سیاست دولت برای تک‌نرخی کردن ارز و حذف بازار سیاه، از کاهش بیشتر قیمتها خبر داده‌اند.
با این حال از دولت نیز خبر می‌رسد، جمع‌آوری بازار غیررسمی ارز در دستور کار قرار گرفته است.
در این باره سخنگوی مرکز مبادلات ارزی دیروز وضعیت ارزی کشور را در زمستان امسال همراه با تقویت عرضه نسبت به تقاضا دانست و گفت: هم‌اکنون به‌‌رغم وجود شبکه صرافی‌های مجاز، راهبری بازار ارز به دست بانک مرکزی است.
صمد کریمی در خصوص پیش‌بینی وضعیت قیمت ارز در زمستان سال‌جاری گفت: مرکز مبادلات ارزی کشور در راستای مدیریت قیمت ارز در زمستان سال‌جاری، در یک دامنه مشخص و محدود، با سطح اعتماد بالا رفتار خواهد کرد.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی افزود: با توجه به اینکه برآورد تقاضای ارز در مرکز مبادلات ارزی کاملاً مشخص است، بانک مرکزی براساس اصول حرفه‌ای، پیش‌بینی‌های لازم را برای گروه‌های کالایی 3‌تا‌7 مشخص کرده است.
وی تصریح کرد: بر این اساس، با توجه به مشخص بودن بردار تقاضا، عرضه ارز نیز از سوی بانک مرکزی شکل می‌گیرد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود، در زمستان سال‌جاری، اولویت بانک مرکزی تقویت جانب عرضه نسبت به عملکرد سه ماهه قبلی است.
کریمی در پاسخ به این پرسش که قرار بود مرکز مبادلات ارزی، راهبری بازار ارز را به عهده گیرد، خاطرنشان کرد: میزان عرضه ارز به طور قطع افزایش خواهد یافت و بازار غیررسمی نیز جمع می‌شود، ضمن اینکه از نظر بانک مرکزی، هم‌اکنون به‌‌رغم وجود شبکه صرافی‌های مجاز، راهبری بازار ارز به دست بانک مرکزی است.

چهارشنبه، 6 دی ماه 1391 برابر با 2012-12-26 ساعت 10:12
خبر بعدی : واکنش شورایعالی فضای مجازی به صفحه فیس‌بوک خامنه ای
خبر قبلی : حال اهالی سینما و تلویزیون بد است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -