وضعيت حقوق بشر در مناطق کردنشين؛ آبانماه

آژانس خبری موکریان » حقوق بشر

آژانس خبری موکریان در مهاباد در راستای اهداف خود و با انگیزه اطلاع رسانی بموقع، گزارشی ماهیانه و آماری از وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین ایران را به مخاطبین وب سایت ارائه می دهد.

آمار و گزارش های ماهیانه که حضور علاقمندان ارائه می شود، مستند به اخبار و گزارش های انتشار یافته در وب سایت موکریان بوده و با توجه به حساسیت های موجود، منابع خبری آن، مشخص، دردسترس و قابل دفاع می باشد.

لذا از تمامی دوستان و عزيزان مخاطب وبسايت موکريان انتظار می رود همچون گذشته ما را در پربارتر کردن اين مهم ياری نموده و از پيشنهادات و انتقادات خود بهره مند سازند.

آبان ماه ۱۳۹۱ : گزارش وضعيت حقوق بشر در مناطق کردنشين

بخش اول - حقوق مدنی و سیاسی (وضعيت فعالان سياسی – اجتماعی و شهروندان)

.1بیستم آبانماه 91 یک زندانی اهل منطقه پشت تپ مهاباد به نام شورش آلدو که متهم به قتل شبه عمد است، به علتی نامعلوم در زندان مرکزی این شهر، خود را حلق آویز نمود.

2.عبید زارعی فعال حقوق بشر كُرد ازسوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مریوان به اتهام اقدام علیه امنيت ملی به مجازات بدل ازحبس به پرداخت بیست میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

.3دو شهروند در مهاباد توسط دادگاه انقلاب اسلامی این شهر به زندان محکوم شدند.

امید قادری اقدم فیلمبردار و مستندساز اهل مهاباد که سازنده مستندهای "مین " و " اینجا سردشت، به وقت بغداد " می باشد، خرداد ماه سال جاری مدتی را در بازداشت بسر برده و با قرار وثیقه 60 میلیونی آزاد شده بود؛ وی به اتهام امنیتی از طرف دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به تحمل دو سال و نیم حبس محکوم شد.

جمال قادرنژاد دانشجوی جامعه شناسی دانشگاه پیام نور مهاباد که اهل روستای حاجی حسن از توابع میاندوآب می باشد حدود 5 ماه پیش دستگیر و به اتهام امنیتی به پنج سال حبس محکوم شده است؛ وی هم اکنون در زندان مرکزی مهاباد بسر می برد.

4.بیست و هشتم آبان ماه و پس از انتقال چند روز پیش ده تن از زندانیان محکوم به اعدام سنندجی زندان رجایی شهر به زندان قزلحصار، تعدادی از خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام، با حضور در مقابل ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج، خواستار لغو محکومیت فرزندان خود و پیگیری وضعیت آنان شدند.

5.دو شهروند اهل سقز به نام های حسین بهاری و فرزاد منصوری در استان کردستان توسط نيروهای امنيتی بازداشت و روانه زندان شدند. گفته می شود اتهام حسین بهاری و فرزاد منصوری، امنیتی و همکاری با احزاب مخالف می باشد.

6.پدرام نصرالهی از فعالین کارگری در سنندج که سال گذشته پس از گذراندن مدتی را حبس با قرار وثیقه 70 میلیونی از زندان آزاد شده بود ، با قطعی شدن حکم 19 ماه حبس تعزیزی و صدور حکم جلب وی در تاریخ 24 آبان ماه،خود را به زندان مرکزی این شهر معرفی کرد.

نصراللهی به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی و ارسال خبر به یکی از گروههای مخالف، در دادگاه انقلاب سنندج به 3 سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به یک سال و هفت ماه کاهش یافت.

7.بیست و سوم آبانماه مأموران زندان ارومیه زندانی بوکانی یوسف رحمانی پور را که بیش از 4 سال است به اتهام عضویت در یکی از احزاب مخالف و اقدام علیه امنیت، در حبس بسر می برد، به دلیل اعتراض به ادغام زندانیان سیاسی با محکومان با جرایم عادی و مواد مخدر، به سوئیت انفرادی زندان مرکزی این شهر منتقل کردند.

دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد، یوسف رحمانی پور را به تحمل 5 سال حبس محکوم نموده است.

8.دادگاه تجديدنظر آذربايجان غربی حکم زندان دو شهروند بوکانی به نام های قادر محمدزاده و محمد امين عبداللهی را که پیشتر از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اتهام محاربه و درگيری با مأموران دولتی و... به ترتيب به تحمل ۲۳ سال حبس و تبعيد به زندان يزد و ۱۸ سال حبس و تبعيد به زندان طبس محکوم شده بودند، تأييد نمود.

محمدزاده و عبداللهی حدود پنج سال پیش توسط نیـروهای دولتی بازداشت شده اند و هم اکنون در زندان ارومیه بسر می برند.

9.دو شهروند کرد اهل ارومیه که صابر مخلد ماوانه و کیهان درویشی نام دارند از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و جهت دادگاهی به زندان بوکان منتقل شده اند. گفته می‌شود اتهام نامبردگان امنیتی است

10.شش شهروند اهل مهاباد به نام های سمکو عثمانی، علی برنا، عثمان قادرنژاد، سلیمان رحیم زاده، انور ایزددوست و محمد ایزددوست همگی به اتهام امنیتی از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به حبس محکوم شدند.

سلیمان رحیم زاده به تحمل 4 سال حبس تعزیری، علی برنا و عثمان قادرنژاد هر کدام به سه سال، انور و محمد ایزددوست هر کدام به دو سال و سمکو عثمانی به یک سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده اند.

این شش شهروند که پیشتر نیز مدتی را در حبس بسر برده و با قرار وثیقه آزاد شده بودند هم اکنون در زندان مرکزی مهاباد دوران محکومیت خود را سپری می نمایند.

11.مأموران زندان ارومیه روز پنج شنبه یازدهم آبانماه، زندانی مهابادی، حبیب (رزگار) افشاری را که حدود 2 سال است در حبس بسر می برد، به قرنطینه زندان مرکزی این شهر منتقل کرده اند.

حبیب (رزگار) افشاری پیشتر از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اتهام محاربه و افساد فی الارض از طریق عضویت در احزاب غیرقانونی و درگیری با نیروهای حکومتی و ... به اعدام محکوم شده بود که طی روزهای اخیر دادنامه تجدیدنظرخواسته، توسط شعبه 31 دیوانعالی کشور عیناً تأیید گردید.

12.يک شهروند سنندجی به نام بابک محمدی کانی سواران که کارشناس ارشد مدیریت و کارمند بانک قوامین در سنندج بوده است روز چهارشنبه سوم آبانماه به دلیل یافتن مطالب حاوی توهین به مقامات و مقدسات در بلوتوث موبایلش بازداشت و جمعه پنجم آبانماه آزاد شد، چند ساعت پس از آزادی از زندان جان خود را از دست داد.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی

1.کارخانه زرجین بافت، بزرگ‌ترین تولید کننده پارچه در ایلام تعطیل و ۱۴۰ کارگر بیكار شدند.علی غیاثی، دبیر خانه کارگر ایلام با اعلام این خبر گفت: طی یک هفته گذشته، کارخانه زرجین بافت، یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان پارچه‌های جین در کشور با ۱۴۰ کارگر توسط کارفرما، تعطیل شد و تمامی کارگران این واحد تولیدی بیکار شدند.او سوابق کار این کارگران را از یک تا ۱۸ سال عنوان کرد.

2.مدیرکل ثبت اسناد و املاک کردستان از کاهش 12 درصدی ازدواج در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته خبر داد. امیر جوان‌کیا اظهار کرد: در شش ماهه نخست امسال 9 هزار و 51 واقعه ازدواج در کردستان ثبت شده است.وی با اشاره به کاهش چشمگیر آمار ازدواج در استان تصریح کرد: در نیمه نخست سال گذشته 10 هزار و 333 واقعه ازدواج در استان به ثبت رسید،از عمده دلایل این کاهش شرایط نامشخص واقتصادی می باشد.

3.رئیس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان کردستان از پلمب 11 واحد صنفی در شهرستان سنندج خبر داد. سرهنگ غربا، رئیس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان کردستان اظهار کرد: در راستای اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و اخلاقی و تأکیدات سردار فرماندهی انتظامی استان در خصوص کنترل و نظارت بر واحدهای صنفی قهوه‌خانه در سطح شهر سنندج این طرح اجرا شد.

4.روز سه شنبه 16 آبانماه، درجریان بتن ریزی ستونهای طبقه اول یک باب ساختمان در شهرک صنفی کاوه مهاباد، سقف این ساختمان که به تازگی بتن ریزی شده بود فرو ریخت و بر اثر آن دو تن از کارگران در زیر آوار جان دادند و 3 تن دیگر نیز مجروح شدند.

5.رییس پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان کردستان از پلمپ 50 واحد صنفی در شهرستان سنندج خبر داد. سرهنگ غربا تصریح کرد: این طرح با همکاری مشترک اداره نظارت بر اماکن عمومی پاوای استان و سازمان تعزیرات حکومتی استان به مدت 10 روز در سطح شهرستان سنندج اجرا شد.وی افزود: با توجه به افزایش قیمت کالا از سوی بعضی از صنوف با اجرای این طرح تعداد 50 واحد صنفی پلمپ شدند.

6.مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان گفت: در تابستان امسال میزان مرگ های ناشی از حوادث کار در استان نسبت به سال قبل با 114 درصد افزایش روبرو بوده است.غلامرضا همایون پور در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در سنندج به بیان مقایسه معاینات پزشکی قانونی استان در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل پرداخت و گفت: معاینات انجام شده شامل بخش‌های سرپایی و فوتی هستند.

7.مدیر کل ثبت احوال آذربایجان غربی گفت: طبق آخرین آمارسال 90 ؛ ازدواج 1488 دختر 10 تا 14 سال و 52 پسر زیر 15 سال بعد از اخذ حکم رشد از مراجع قضایی در آذربایجان غربی به ثبت رسیده است. محمد جوان همچنین از ثبت ازدواج 13 دختر زیر 10 سال در آذربایجان غربی خبر داد و اظهار داشت: بیشتر این ازدواجها در بین خانواده های اهل تسنن و ساکنان نوار مرزی به چشم میخورد.

8.شصت و دو کارگر ذوب آهن فولاد زاگرس استان کردستان از کار اخراج شدند. این کارگران با حضور در استانداری کردستان با مسئولان استانداری و مدیرکل تامین اجتماعی کردستان دیدار کردند.در این دیدار کارگران ضمن اشاره به مشکلات پیش آمده برای این کارخانه اظهار داشتند: متاسفانه بعد از چند سال کار و تلاش کارگران کارخانه فولاد زاگرس کردستان در شهرستان قروه از کار برکنار شدند.

9.کارگران شرکت جهاد توسعه، پیمانکار سد بنیر دست به اعتصاب زدند. نگهبانان، رانندگان ماشین های سنگین و آمبولانس و کارگران دیگر بخش های سد بنیر در 5 کیلومتری روستای نگل از توابع مریوان واقع در استان کردستان، از روز 28 مهر 1391 در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای معوقه خود دست از کار کشیدند.

10.حدود چهارصد نفر از رانندگان تاکسی شهرستان نقده در اعتراض به پایین بودن نرخ کرایه ها در مسجد صاحب الزمان این شهر دست به اعتصاب و تجمع اعتراض آمیز زدند و خواستار افزایش 50تومانی کرایه تاکسی شدند .

معاون فرماندار نقده ضمن حضور در محل و شنیدن خواسته های تاکسیرانان، از آنها یک هفته مهلت خواست تا با بررسی بیشتر موضوع ، در صورت امکان قیمت کرایه ها افزایش داده شود.

11.روز یکشنبه 21 آبان ماه جمعی از کشاورزان شهرهای مهاباد، اشنویه و پیرانشهر در اعتراض به عدم تحویل قند و تفاله خشک در ازای تحویل چغندر قند از طرف مسئولین کارخانه قند پیرانشهر، دست به تجمع زدند.

12.روز چهارشنبه دهم آبان ماه، کارگران شرکت تارا که کار آبیاری تحت فشار دشت بیلوار کامیاران را به عهده دارند، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق 5 ماه گذشته خود، در روستای باتمان در مقابل درب این شرکت تجمع کردند

کارفرمای این شرکت که در مراحل پایانی کار خود قرار دارد، از پرداخت حقوق کارگران خودداری می نماید.

13.نهم آبان ماه سال جاری، یک شهروند اهل روستای انبی از توابع منطقه ترگور ارومیه به نام سامی، به ظنّ حمل کالای قاچاق هدف تیراندازی یکی از مأمورین پاسگاه انتظامی این منطقه قرار گرفت و کشته شد.

گفتنی است که طی ماههای اخیر تعداد زیادی از شهروندان مناطق مرزی به ظنّ داشتن کالای قاچاق مورد تیراندازی مأمورین قرار گرفته اند که در بیشتر موارد منجر به مرگ این شهروندان شده است.

بخش سوم :سایر موارد

بامداد روز پنج شنبه 25 آبان ماه، دو نفر از زندانیان زندان مرکزی ارومیه به نام های قربانعلی- پ اهل روستای گجین و فهیم – م اهل روستای بند ارومیه ، به دستور مراجع قضایی در محوطه این زندان به دار آویخته شدند.

اتهام افراد اعدام شده که حدود 3 سال را در زندان سپری کرده بودند از سوی مراجع قضایی، جرائم مربوط به مواد مخدر عنوان شده است.

پنجشنبه، 30 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-20 ساعت 11:12
خبر بعدی : بازداشت جاسوسان سپاه و افزایش تنش با باکو
خبر قبلی : حزب الله لبنان در لیست تروریستی اتحادیه اروپا


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -