سؤال های مردم در رسانه مطرح شود نه در تاکسی

معتقدم حرف ها را نباید در تاکسی و اتوبوس و خیابان زد؛ حرف ها را باید در رسانه زد. حرف های مخالف را نباید از رسانه های بیگانه شنید. ما باید تحمل رسانه را بالا ببریم و سؤال هایی را که مردم دارند در رسانه مطرح کنیم و جواب بدهیم.

نیمروز: جلسه نقد فیلم سینمایی “آرگو” با حضور نادر طالب زاده کارگردان و منتقد سینما برگزار شد. ایران ستیزی هالیوود، ماجرای تسخیر لانه جاسوسی، علت جنگ ۸ ساله ی ایران و عراق، مباحثه ی دو نفره ی یکی از دانشجویان با طالب زاده، لزوم افزایش تحمل رسانه ها، تجمعات اعتراضی اخیر به سبب اکران برخی فیلم ها و … همه در جلسه ی نقد “آرگو” مطرح شد.

این جلسه که در دانشکده علوم اجتماعی و علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با حضور طالب زاده همراه بود که در آن به نقد این ساخته ی “بن افلک” پرداخت.

اتفاق جالبی که در این مراسم رخ داد این بود که با ورود نادر طالب زاده به سالن، مسؤولین برگزاری پخش فیلم را قطع کرده و مجری از طالب زاده برای حضور در جایگاه دعوت کرد و ادامه ی پخش فیلم به پس از صحبت های طالب زاده موکول شد!

طالب زاده به شکست آمریکا در تسخیر لانه جاسوسی اشاره کرد و گفت: برای آمریکا از دست دادن سفارت در یک وضع خاص و گروگانگیری یک شکست به شمار می‌آمد. فیلم آرگو، فیلمی تبلیغاتی و پروپاگانداست البته خوش ساخت است.

گروگانگیری برای آمریکا برگ برنده نداشت. آنها در طبس هم شکست خوردند . آنها با دست خالی فیلم می‌ سازند و چیزی برای گفتن ندارند. امریکایی ها در مقابله با ایران مدام زمین از دست داده اند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به ماجرای گروگانگیری این طور بیان کرد: در همان سالها حدود ۱۰ ایرانی در آمریکا کشته یا ناپدید شدند و از برخی افراد آمار و اطلاع دقیقی در دسترس نیست. اما تنها گلایه گروگان‌ها این بود که مدتی طولانی به ما کباب دادند!

این منتقد سینما در پاسخ به مجری که از نمونه های دیگر این گونه فیلم ها در سینمای هالیوود پرسیده بود؛ این طور گفت: ظرف سه یا چهار سال اخیر فیلم‌های زیادی از جمله «غیرقابل تصور» درباره ایران ساخته شد که ایران را تهدید هسته‌ای برای جهان معرفی می‌کند. مستندی که در آن یک امریکایی مسلمان شده از ایران ۲۰ میلیون دلار می گیرد تا در ۳ نقطه ی امریکا چمدان هایی حاوی بمب هسته ای کار بگذارد. “اورشلیم شمارش معکوس” هم نمونه دیگری است که توسط مسیحیان امریکا ساخته شده است نه هالیوود. در این فیلم هم یک فرد طرفدار ایران در ۶ نقطه امریکا بمب کار می گذارد.

وی این طور ادامه داد: متأسفانه ما به این تهمت ها پاسخی ندادیم. مثل “سنگسار ثریا” که از آن هم گذشتیم. گویا ما یاد گرفتیم که هر جا به ما حمله شد سکوت کنیم. کسی باید بیاید آمار بگیرد که ما با اسرای جنگی چه کردیم و آن ها چه کردند. اما آن ها به راحتی در فیلمی دروغ پردازی می کنند و شکنجه را مشروعیت می بخشند.

طالب زاده در ادامه گفت: کدام ارگان، مسؤول پیگیری این تهمت ها است؟ قوه قضائیه، وزارت امور خارجه یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؟ بالأخره کسی باید بپرسد سند این فیلم ها کجاست. ما باید به جای ریخت و پاش های بیخودی ۱۰ میلیون دلار خرج می کردیم و چند وکیل درجه یک می گرفتیم و آن ها را به دادگاه می کشیدیم.

این کارگردان در ادامه گفت: آن ها مبارزه با تروریسم را مطرح می کنند و منظورشان هم اسلام است. اسلامی هم که آن ها مطرح می کنند؛ اسلام ولایی است. بدون این که ما آن ها را تهدید کرده باشیم.

وی با اشاره به این که آن ها ملت امریکا را متقاعد نکردند بلکه کنگره و سنای امریکا را با این فیلم هایشان متقاد کردند تا بر علیه ما قانون تصویب کنند؛ اذعان کرد: امروز می گویند ما بزرگ ترین خطر برای صلح جهانی هستیم با این که هیچ کس را تهدید نکرده ایم.

طالب زاده با اشاره به این که آن ها می توانند مردم امریکا را از ایران بترسانند اما در نهایت، حقیقت ایران فاش خواهد شد؛ ابراز داشت: سیاست خاموش کردن جمهوری اسلامی از طرف آن ها هرگز تغییر نکرده است.

او اشاره کرد: این ریاضتی که مردم ما امروز می کشند؛ باید سال ها پیش می کشیدند. ما نباید متکی به نفت باشیم. امریکا تمام ذخایر نفت خود را نگه داشته است و چاه های نفتش را بسته است. این چیزی است که زیاد روی آن تأکید نمی شود.

در ادامه ی جلسه یکی از دانشجویان سؤال خود را این طور مطرح کرد: احساس می کنم شما یکجانبه صحبت می کنید و همه تقصیرها را به گردن غرب می اندازید. آیا در ایران محدودیت های رسانه ای وجود ندارد؟ آیا یکی از دلایل جنگ تحمیلی این نبود که ما خواهان صدور انقلاب خود بودیم؟

در این لحظه طالب زاده گفت: به فرض این که ما بگوییم اسلام خوب است؛ آیا باید با ۱۸ لشگر به خاک ما حمله شود؟

این دانشجو دوباره ادامه داد: شما گفتید باید از سازندگان این فیلم ها شکایت شود. اما من معتقدم محاکمه یک کارگردان محاکمه یک ایده است.

طالب زاده با بیان این که آیا خالی بندی ایده است؟ دروغ گفتن ایده است؟ گفت: در پاسخ به بخش ابتدایی صحبتتان در رابطه با آزادی رسانه ها باید بگویم من ۲۰ سال است به مسؤولین صدا وسیما می گویم بگذارید بحث شود و میزگرد برگزار کنید اما تلویزیون در این زمینه خوب عمل نکرده است. من بارها این نکته را به مدیران تلویزیون گفته ام. نظر من این است که رسانه نباید این گونه عمل کند چون ایران کشور بسته ای نیست. معتقدم حرف ها را نباید در تاکسی و اتوبوس و خیابان زد؛ حرف ها را باید در رسانه زد. حرف های مخالف را نباید از رسانه های بیگانه شنید. ما باید تحمل رسانه را بالا ببریم و سؤال هایی را که مردم دارند در رسانه مطرح کنیم و جواب بدهیم.

او گفت: من زمانی که آقای لاریجانی رئیس صدا وسیما بود؛ پیشنهاد دادم که سردبیرهای روزنامه های چپ و راست هر شب بیایند و با هم بحث کنند. فرهنگ رسانه ای باید در کشور ما بالا برود. من نمی دانم چرا این قسمت بسیار قاجاری است! نباید فقط در دوران انتخابات دو نفر را بیاوریم که با هم صحبت کنند.

وی ادامه داد: در رابطه با جنگ تحمیلی باید بگویم آن ها به خاطر تبلیغ انقلاب به ما حمله نکردند چون ما امکان تبلیغاتی نداشتیم. ایران اصلا فرصت نداشت بخواهد انقلاب را تبلیغ کند.

طالب زاده در ادامه یادآور شد: این که اسلام باید جهان را بگیرد حرف امام نیست؛ حرف خداست. امام بخشی از این صحبت را تفسیر کرد.

وی با شاره به این که کسی حق ندارد کسی را تهدید کند؛ خاطرنشان کرد: رئیس جمهور هم حرف امام را مطرح کرد و حرف تازه ای نزد. امام گفت رژیم صهیونیستی باید از صحنه ی روزگار محو شود اما نگفت حتما با سلاح حذف خواهد شد. اما امروزه آن ها علیه ما تبلیغ می کنند و می گویند ایران یک تهدید هسته ای برای جهان است.

این منتقد برجسته سینما در پاسخ به پرسش یکی دیگر از دانشجویان گفت: ایران برای امریکا یک مهره ی اصلی و یک شاهراه بود که آن را از دست داده بود. اتفاق بدتر این بود که حکومتی روی کار آمده بود که اسرائیل را نفی می کرد. تمام ایران ستیزی به خاطر همین موضوع است و قابل اصلاح هم نیست. ایران کوتاه نخواهد آمد چون یک بحث ایدئولوژیک است و ۱۰+۵ هم آن را حل نخواهد کرد! نظر شخصی من این است علت این که ایران تحمل نمی شود مخالفت ایران با اسرائیل است.

پس از پایان جلسه از طالب زاده راجع به تجمعات اخیر که به سبب اکران برخی فیلم ها انجام شده است؛ پرسیدم که این طور پاسخ داد: من با هر گونه تجمع موافقم. باید آن ها را آزاد بگذارند تا تجمع کنند. با نفس تظاهرات موافقم اما نباید فقط برای فیلم باشد؛ آن ها باید برای احقاق حقوق خودشان هم تجمع کنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری راجع به چرایی عدم ساخت فیلم در رابطه با انقلاب اسلامی در داخل کشور، گفت: ما باید ضرورتی احساس کنیم تا فیلمی در این باره بسازیم.

چهارشنبه، 29 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-19 ساعت 12:12
خبر بعدی : کودک ‌آزاری، فریادی بی‌صدا/مسبب بروز بسیاری از آسیب‌ها
خبر قبلی : سردمداران فتنه بدون توبه حق بازگشت ندارند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -