مصر؛ اعتصاب غذای مخالفان/عمرو موسی تهدید کرد

نامزد سابق انتخابات ریاست ‌جمهوری و رئیس حزب کنگره مصر دولت مرسی را در صورت تداوم برگزاری همه ‌پرسی قانون اساسی تهدید کرد.

به گزارش فارس، روزنامه «المصری الیوم» نوشت،عمرو موسی» با انتشار بیانیه‌ای تهدید کرد در صورتی که دولت مرسی همچنان به انجام اقدامات زیان‌آور برای ملت مصر از جمله همه‌پرسی قانون اساسی اصرار داشته باشد، باید منتظر واکنش شدید ما باشد.

انحلال مجلس موسسان قانون اساسی و تشکیل نهاد جدیدی برای تدوین پیش‌نویس یک قانون اساسی جدید که مبتنی بر اجماع ملی باشد، از جمله مطالبات مخالفان مصری است.


اعتصاب غذا مقابل کاخ ریاست جمهوری

به گزارش یورونیوز، پس از اعلام نتیجه دور نخست همه پرسی قانون اساسی در مصر و احتمال پیروزی محمد مرسی، گروهی از مخالفان با تجمع در اطراف کاخ ریاست جمهوری در شهر قاهره ضمن اعتصاب غذا اعلام کرده اند که تا زمان کناره گیری رئیس جمهوری از قدرت به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.


موج جدید تظاهرات مخالفان

گروه های مخالف محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرای مصر عصر دیروز در چندین نقطه از شهر قاهره تجمع کردند.

مخالفان مصری این تظاهرات را با این امید که قبل از آغاز مرحله دوم همه پرسی، شمار بیشتری از رای دهندگان را علیه پیش نویس قانون اساسی جدید بسیج کنند، برگزار کردند.

مخالفان پیش نویس قانون اساسی مصر بر این باورند، این قانون زمینه را برای اسلامی کردن مصر هموار می کند و تضمین های کافی برای برقراری آزادی وجود ندارد.

آنها و بسیاری از سازمان های غیر دولتی در مصر معتقدند در مرحله نخست همه پرسی، تخلفات زیادی به سود گروه اخوان المسلمین رخ داده است.

با اینهمه در محافل مطبوعاتی مصر گفته می شود آنگونه که اخوان المسلمین تصور می کرد، محمد مرسی نتوانست حمایت مردمی را برای تصویب پیش نویس قانون اساسی جدید مصر جلب کند.

یک تحلیلگر مسایل مصر در مقاله ای در روزنامه "مصری الیوم" تحت عنوان "ادامه اختلافات" نوشت، اصرار بر ارائه پیش نویس قانون اساسی جدید از سوی اخوان المسلمین، باعث تعمیق خطرناک و جنجال برانگیز اختلافات در جامعه مصر شده زیرا این اختلافات دیگر به اختلاف میان نخبگان و شخصیت های مختلف محصور نیست، بلکه به عمق جامعه مصر رسیده است.

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره نیز گفت، تشدید تنش میان ریاست جمهوری و دستگاه قضایی مصر بحران جدیدی برای محمد مرسی است و ثابت می کند تصمیمات وی از سوی بخش های مهمی از دستگاه های کشور قابل قبول نیست و همین امر جایگاه رئیس جمهور را نزد افکار عمومی متزلزل می کند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود با عنوان "موج جدید تظاهرات مخالفان در مصر" نوشت، تظاهرات امروز مخالفان همزمان با تشدید بحران بین قضات و دولت صورت می گیرد تا جایی که کانون قضات روز گذشته اعلام کرد نظارت بر دور دوم همه پرسی را تحریم می کند و دادستان کل کشور مصر که تقریبا یکماه پیش توسط محمد مرسی به این سمت منصوب شده بود، استعفا کرد.

اقدام دادستان کل کشور در دادن استعفانامه خود به شورای عالی قضایی برای بسیاری غافلگیر کننده بوده است.

چهارشنبه، 29 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-19 ساعت 11:12
خبر بعدی : کشورهای عربی اموال رژیم سوریه را بلوکه کردند
خبر قبلی : نامه آیت الله بروجردی به گزارش ویژه سازمان ملل


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -