١٢٠ رشته اسلامی و رشته‌ های زندان ‌بانی و مداحی

پس از رشته‌های زندان‌بانی و مداحی، ١٢٠ رشته اسلامی به دانشگاه‌ها اضافه شد

به گزارش رادیو فرانسه، یک مقام مسئول در جمهوری اسلامی ، امروز اعلام کرد ١٢٠ رشته اسلامی به رشته های دانشگاهی کشور اضافه شده است، رشته‌هایی همچون روانشاسی اسلامی گرایش روانشناسی مثبت‌گرا، ارتباطات گرایش حج و زیارت، مالیه و بانکداری اسلامی، مدیریت اماکن متبرکه مذهبی، علوم و معارف نهج‌البلاغه و تاریخ اهل بیت.

چند وقتی است که از اعتراضات شدید و حملات عیان آیت الله علی خامنه ای- رهبر جمهوری اسلامی ایران، به رشته‌های علوم انسانی در ایران گذشته است، حملات تندی که مطابق رویه در جمهوری اسلامی سریعاً به صورت قانون و یا بخشنامه، سعی بر حرکت به سمت و سوی جدیدی شد که آقای خامنه ای در مورد آموزش علوم انسانی نشان داده بود: «علوم انسانی اسلامی» و پرهیز از علوم انسانی غربی و یا «غرب زده».

دیر زمانی بود که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بسیاری از اساتید نامی و پر سابقه به خصوص در زمینه علوم انسانی از کار برکنار شده بودند و پس از این حملات آقای خامنه‌ای رشته‌های علوم انسانی بسیاری حذف شدند، حتی کار به حذف رشته‌های همچون مطالعات زنان و روزنامه نگاری در بسیاری از دانشگاه‌های کشور کشید.

اکنون در آخرین اقدام در این زمینه، خبر از اضافه شدن ١٢٠ رشته «اسلامی» به حوزه علوم انسانی دانشگاه‌های کشور میرسد.
روانشناسی اسلامی گرایش روانشناسی مثبت‌گرا، دانش اجتماعی مسلمین ، ارتباطات گرایش حج و زیارت، مالیه و بانکداری اسلامی و مدیریت اماکن متبرکه مذهبی از جمله رشته هایی است که به رشته های علوم انسانی دانشگاه‌ها اضافه شده است.

امروز حجت الاسلام معصومی- عضو گروه برنامه‌ریزی علوم حوزه‌ای، با اشاره به تصویب ١٢٠ رشته جدید در گروه علوم حوزه‌ای دانشگاهی در مقاطع مختلف، نام این رشته ها را اعلام کرده است. وی با تأکید بر این نکته که این رشته‌ها به تصویب شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی رسیده است عنوان کرده: «١٠ برنامه آن مربوط به مقطع کارشناسی، ٥٤ برنامه مربوط به مقطع کارشناسی ارشد و ٥٦ برنامه نیز مربوط به مقطع دکترا است. همچنین ٢٥ برنامه جدید نیز در مقاطع کارشناسی،‌ کارشناسی ارشد و دکترا در دست تهیه است.»

معصومی، در خصوص برخی از برنامه‌های پیشنهادی گروه علوم حوزه‌ای – دانشگاهی که به تصویب شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی رسیده است، گفت: این رشته‌ها شامل تبلیغ در حج و زیارت، علوم حدیث، فرهنگ و معارف اسلامی، فلسفه و عرفان اسلامی، کارشناسی معارف اسلامی و مطالعات اجتماعی، کلام اسلامی، معارف اسلامی و مطالعات زنان، علوم و معارف نهج‌البلاغه، اندیشه معاصر مسلمین، فقه سیاسی، فلسفه سیاسی اسلامی، تاریخ اهل بیت است.

چندی پیش بود که آیت الله علی خامنه ای طی سخنرانی‌ای تند، به منابع درسی علوم انسانی در جمهوری اسلامی انتقادات زیادی وارد کرد و ضمن ابراز نگرانى از تحصيل دو ميليون دانشجو ايرانى در رشته‌هاى علوم انسانى گفت: «آموزش علوم انسانى در دانشگاه‌ها منجر به ترويج شكاكيت و ترديد در مبانى دينى و اعتقادى خواهد شد.»

وی همچنین ادامه داده بود: «بسيارى از علوم انسانى مبتنى بر فلسفه‌هايى است كه مبانى آنها مادی‌گرى و بى اعتقادى به تعاليم الهى و اسلامى است و آموزش اين علوم موجب بى اعتقادى به تعاليم الهى و اسلامى مى‌شود و آموزش اين علوم انسانى در دانشگاه‌ها منجر به ترويج شكاكيت و ترديد در مبانى دينى و اعتقادى خواهد شد.»
وى از دولت محمود احمدى نژاد، مجلس شوراى اسلامى و شوراى عالى انقلاب فرهنگى خواسته بود تا به گفته او، اين موضوع را مورد «توجه جدى» قرار دهند.

پس از این حملات بود که اساس رشته‌های علوم انسانی، در جمهوری اسلامی ایران مورد حمله واقع شد و رشته‌های همچون آموزش زندابانی و مداحی به دانشگاه ها اضافه شد و اکنون نیز که خبر از اضافه شدن ١٢٠ رشته اسلامی جدید میرسد.

شنبه، 25 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-15 ساعت 22:12
خبر بعدی : مصر؛ رای ‌گیری اسلامگرایان با توزیع روغن و شکر
خبر قبلی : انتشار فایل صوتی تازه از پسر رفسنجانی بدنبال هشدار..


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -