تعطیلی ۶ هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای در دوسال گذشته

نایب رئیس کانون انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به وضعیت آموزشگاه‌های آزاد فنی وحرفه‌ای اظهار داشت: ۱۷ هزار آموزشگاه فعال در سطح کشور وجود دارد که طی دو سال گذشته این تعداد به ۱۱ هزار آموزشگاه تقلیل یافته است.

رحیم عابدی ادامه داد: در این مدت بیش از ۶ هزار آموزشگاه تعطیل شدند که بیشتر آنها در حرفه‌های صنعتی فعالیت می‌کردند.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه تعطیلی آموزشگاه‌ها دلایل متعددی دارد، گفت: یکی از این دلایل وضعیت اقتصادی و مالی خانواده‌ها و نیز ورود برخی ارگان‌ها برای فروش مدرک به کارجویان است که از جمله می‌توان به وزارت ارشاد، جهاد دانشگاهی، شهرداری، هلال احمر و دیگر دستگاه‌ها در این بخش اشاره کرد.

وی ادامه داد: این ارگانها تخصص لازم و نظارت درستی بر آموزش ندارند و براساس قانون، آموزش‌های غیر رسمی باید زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باشد اما این موضوع رعایت نمی‌شود.

به گفته این فعال آموزشگاه‌های آزاد فنی وحرفه‌ای کشور، در حال حاضر مراکز آزاد ۷۵ درصد آموزش‌های مهارتی در سطح کشور را برعهده دارند و نزدیک به ۱.۵ میلیون مدرک در سال به کارجویان ارائه ‌شده که منجر به ایجاد فرصت شغلی می‌شود.

عابدی با بیان اینکه بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه آزاد در استان تهران وجود دارد، تصریح کرد:‌ عملا کمتر از ۳ هزار آموزشگاه فعال در این استان مشغول فعالیت هستند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در خصوص نوع حمایت سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور بیان داشت: این سازمان در مقایسه با نهاد مشابه در ژاپن تفاوت‌های زیادی دارد؛ کل نیروهای این نهاد در ژاپن ۹۳ بوده در حالی که سازمان فنی وحرفه‌ای بیش از ۱۶ هزار کارمند دارد که البته در تلاش هستند تا نیروی بیشتری استخدام کنند و به جای اینکه بدنه در این سازمان کوچک شده و امور تصدی گری واگذار شود در حال رقابت با بخش خصوصی هستند.

عابدی تاکید کرد: برخی از رشته‌ها هزینه‌های سنگینی دارد اما سازمان برای خود در این طرح‌ها سرمایه گذاری می‌کند که به عقیده ما این موضوع باید در آموزشگاه‌ها انجام شود تا با هزینه کمتر به بهره‌برداری برسد و در عین حال بخش خصوص تقویت شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد بخش خصوصی بر اساس اهداف سازمان آموزش‌ها را ادامه بدهد و با مشکل مواجه نشود، گفت:‌ ایجاد مشوق‌ برای بخش خصوصی و نیز تامین بخشی از منابع مالی می‌تواند این موضوع را تضمین کند و باید توجه داشت در حال حاضر بخش خصوص بیش از ۷۵ درصد آموزش‌ها توسط ظرفیت بخش خصوص ارائه می‌شود.

این فعال آموزشگاه‌های آزاد با تاکید بر اینکه آموزش‌های مهارتی باید پاسخگوی نیاز بازار باشد، بیان کرد:‌ در حال حاضر به دلیل عدم به روز بودن استانداردها فاصله میان تقاضای مهارت و نیاز بازار وجود دارد.

عابدی در پاسخ به این سوال که رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای معتقد است بیش از ۳ هزار استاندارد به روز رسانی شده است، عنوان کرد:‌ بخش خصوصی عملا با جامعه هدف سر کار دارد و بیشتر از سازمان تشخیص میدهد که چه نیازهایی وجود دارد اما تعاملی برای تدوین و به روز رسانی استانداردها وجود ندارد و هیچ پیشنهادی در این راستا خواسته نشده است.

آدينه، 24 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-14 ساعت 11:12
خبر بعدی : طلاب مفت خور خارجی به کشورهای خود بازنمی‌گردند
خبر قبلی : تحریمهای جدید آمریکا علیه شرکتها و مقامات رژيم تهران


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -