روسیه خود را برای سوریه پس از اسد آماده می کند

همزمان با موفقیت های نیروهای مسلح مخالف اسد در گرفتن برخی مناطق و ادامه منازعه در سوریه، مسکو به طور رسمی احتمال پیروزی نیروهای مخالف در مقابل اسد را تأیید کرده است.

به گزارش تابناک، شبکه خبری «راشا تودی» با انتشار گزارشی در این رابطه، به نقل از «میخائیل باگدانف»، معاون وزیر خارجه روسیه نوشته: «ما باید با حقایق روبرو شویم. روند کنونی نشانگر این است که دولت سوریه به طور پیوسته کنترل بخش رو به گسترشی از قلمرو خود را از دست می دهد. پیروزی مخالفان بعید نیست».

در همین حال، یک منبع نظامی- دیپلماتیک نیز به خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه گفته در صورتی که اوضاع در سوریه به مرحله حساسی برسد، دولت مسکو آماده خارج کردن روس های ساکن در این کشور است.

به این ترتیب، به نظر می رسد روسیه این بار به طور جدی خود را برای سوریه پس از اسد آماده می کند و بر این باور است که روند جاری اوضاع، نخواهد توانست به باقی ماندن اسد در قدرت منتهی شود.

البته نمی توان این تصمیم را اقدامی یک شبه در نظر گرفت، بلکه اظهارنظرها و موضع گیری های مقامات روس از چند هفته پیش به این سو، این گمانه را تقویت کرده بود که روسیه آرام آرام موضع پیشین خود را رها کرده و رویکردی جدید در قبال بحران سوریه اتخاذ می کند. اخباری که از دیدار اخیر رئیس جمهور روسیه با نخست وزیر ترکیه منتشر شد نیز بیش از پیش بر این مدعا صحه گذاشت.

بر این اساس، روسیه که زمانی با ادبیاتی شدیداللحن و تهاجمی علیه هرگونه مداخله خارجی در سوریه و یا برنامه ای که صرفاً بر کنار گذاشتن اسد متمرکز باشد، موضع می گرفت، اکنون تنها به «انتقاد» از آمریکا و دیگر کشورهای غربی و نیز «برخی شرکای خود» نسبت به رفتارشان در سوریه اکتفا می کند.

این تغییر سیاست آشکار، بار دیگر این مسئله قدیمی را پیش می کشد که «روسیه تا کجا پای دوستان و متحدان خود می ایستد؟»

در شرایطی که برخی در داخل بر این باورند که حمایت های روسیه از ایران بر سر برنامه هسته ای می تواند به عنوان عاملی توازن بخش در مقابل کشورهای غربی عمل کرده و به ایران فضای مانوری در مقابل غرب بدهد، الگوی رفتار روسیه در قبال سوریه می تواند به خوبی نمایانگر عمق رویکرد عملگرایانه این کشور و اولویت دادن صرف به منافع ملی خود – یا حتی اقتضائات سیاسی لحظه ای – باشد.

آدينه، 24 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-14 ساعت 02:12
خبر بعدی : دیپلمات رژیم: از وزير کشور انگليس شکايت می‌کنم
خبر قبلی : گوناگونی های ملی در تلهء زبانی آشفته - اسماعيل نوری علا


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -