قيمت خرمای جهرم از کاه کمتر است

با وجود اينکه خرماي شهرستان جهرم يکي از با کيفيت ترين خرماهاي استان فارس محسوب مي شود اما قيمت آن از کاه هم کمتر است.

به گزارش مهر، جهرم در 185 کيلومتري شيراز يکي از شهرستانهاي مهم در توليد خرما در کشور به شمار مي رود به گونه اي که سطح زير کشت خرما در اين شهرستان حدود شش هزار هکتار است که از اين ميزان حدود يک هزار هکتار از آن غيربارور است.

اين شهرستان 23.2 درصد از توليد خرماي استان، چهار درصد از توليد خرما در کشور و حدود 13.6 سطح زيرکشت کشور را از آن خود کرده و به عنوان يکي از مرکز مهم توليد خرما در کشور به شمار مي رود. ميزان توليد در هر هکتار از نخلستانهاي اين شهرستان شش تن است.

خرما يکي از محصولات اصلي باغداري در شهرستان جهرم استان فارس است که باوجود کيفيت بسيار مرغوب و بازار مناسب، خصوصا در کشورهاي عربي منطقه خليج فارس با مشکلات زيادي دست و پنجه مي‌کند به گونه‌اي که قيمت آن هم اکنون با وجود اقدامات زيادي که انجام شده از قيمت کاه کمتر است به همين دليل نخلداران با مشکلات زيادي رو به رو هستند.

مدير جهادکشاورزي شهرستان جهرم در اين رابطه به مهر گفت: خرماي اين شهرستان از نظر کيفيت از جمله محصولات حائز اهميت در کشور است که نه تنها در کشور بلکه در کشورهاي ديگر طرفداران زيادي دارد.

جلال بهجو در ادامه با مطرح کردن مشکلات اين محصول در شهرستان جهرم افزود: در سال جاري با وجود اقدامات زيادي که براي حمايت از نخلداران در اين شهرستان انجام شد بازهم قيمت هر کيلو خرماي شاهاني حدود يک هزار و 500 تومان بود که مي توان اين ادعا را داشت که قيمت کاه گران تر از خرماي جهرم است.

وي ضمن انتقاد از عملکرد صادرکنندگان اين محصول بيان کرد: طي چند مدت اخير در کشور و استان فارس اقدامات زيادي براي حمايت از نخلداران انجام شد که به عنوان نمونه مي توان به ايجاد صنايع تبديلي اشاره کرد به گونه اي که شش واحد فرآوري بسته بندي خرما در اين شهرستان راه اندازي شد.

مدير جهادکشاورزي شهرستان جهرم ادامه داد: علاوه بر بسته بندي واحدهايي براي تهيه شيره خرما، تهيه قند از خرما و... نيز راه اندازي شد که اين امر باعث بهبود وضعيت خرما در اين شهرستان شد.

بهجو در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ديگر اقدامات اظهار داشت: طي مدت اخير اقدامات ديگري براي حمايت از نخلداران انجام شد که به عنوان نمونه مي توان به راه اندازي لينيکهاي گياهپزشکي و... براي مبارزه با آفات اشاره کرد.

وي يکي ديگر از مشکلات باغداران را عدم فرآوري تمام محصولات خرما دانست و بيان کرد: با وجود اينکه حجم زيادي از توليد خرما مربوط به شهرستان جهرم است فقط حدود 20 درصد از اين محصول فرآوري مي شود البته از ديگر استانهاي کشور ازجمله هرمزگان، بوشهر و... نيز اين محصول به شهرستان جهرم وارد مي شود تا در واحدهاي مذکور فرآوري شود که اين امر به دليل عدم وجود تاجر در ديگر استانهاست.

مدير جهادکشاورزي شهرستان جهرم ادامه داد: خرماي شهرستان جهرم به ويژه خرماي مضافتي از اين شهرستان به کشورهاي حوزه خليج فارس، ايتاليا، آلمان، هند و آسياي ميانه صادر مي شود در صورتيکه اگر واحدهاي بيشتري وجود داشت سود بيشتري نصيب نخلداران مي‌شد.

وي با اشاره به اينکه براي صادرات خرما مشکلات زيادي وجود دارد، اظهار داشت: يکي از چالشهاي مربوط به صادرات عدم توسعه زيرساختها به ويژه سردخانه، وسئل مربوط به درجه بندي، عدم وجود وسايل حمل و نقل، کمبود اطلاعات براي بسته بندي و بعضا بسته‌بندي نامناسب است.بهجو با بيان اينکه براي توليد خرما سيکل دشواري سپري مي شود، گفت: ايجاد صنايع فرآوري و بسته بندي مناسب در شهرستان مي‌تواند اميد را در بين نخلداران براي توليد خرما زنده نگه دارد در غير اين صورت نمي توان انتظار داشت که اين افراد براي توليد خرما رغبت داشته باشند.



پنجشنبه، 23 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-13 ساعت 11:12
خبر بعدی : ورشکستگی صندوق بیمه بازنشستگی
خبر قبلی : احتمال كمبود كالا با ادامه روند فعلى صادرات


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -