روز دانشجو در دانشگاه: پخش نیمی از یک کلیپ و..

حواشی برنامه گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران: پخش نیمی از یک کلیپ، شعارهای ناتمام و پیام تصویری خاتمی

خبرآنلاین: مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران برگزار شد.سید صادق روحانی: هرساله انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران مراسم 16 آذر (روز دانشجو) را در سالن شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار می‌کرد اما امسال این برنامه در تالار فردوسی دانشکده ادبیات برگزار شد. به گفته مسئولان برگزاری مراسم که مرتبا در میان برنامه های امروز تکرار می‌شد مقصر این جابجایی مسئولین دانشگاه بودند.

مراسم امروز دانشگاه تهران سه سخنران اصلی داشت: حسین ظفرقندی رییس پیشین دانشگاه تهران، محسن رهامی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه و فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی. این مراسم با حاشیه‌هایی همراه بود که در ادامه می‌آید:

نخستین نکته قابل توجه در برنامه امروز این بود که بر خلاف سنوات گذشته که این برنامه در شانزدهم آذرماه برگزار می‌شد امسال این برنامه بیستم آذرماه برگزار شد. البته اینبار تقصیر مسئولان دانشگاه نبود و آلودگی هوای تهران همه دانشگاه‌های شهر تهران را به تعطیلی کشانده بود. این مراسم قرار بود هفته پیش برگزار شود.

تجمع دانشجویان پشت درب‌های سالن محل برگزاری از ساعتی قبل از ساعت اعلام شده جالب توجه بود. ضمن اینکه وقتی یک ساعت در برنامه تاخیر افتاد و دانشجویان تا ساعت 14 پشت در‌ها منتظر مانده‌ بودند ، هنگام بازگشایی درهای سالن یکی از در‌های ورودی شکست.

بسیاری از دانشجویان این مراسم را از ویدئو پروژکتورهای تعبیه شده در بیرون سالن مشاهده می‌کردند.

پیش از آغاز برنامه سرود‌های مختلفی پخش می‌شد. «یار دبستانی » ، « راه ما راه حق» ، «سر به پای آزادی»‌ ، «گنجشکک اشی مشی» و « ای ایران » با صدای شجریان از جمله این آهنگ‌ها بودند.

برنامه با قرائت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی آغاز شد. حسین ظفرقندی رییس پیشین دانشگاه تهران نخستین سخنران این مراسم بود. وی در سخنان خود با اشاره به حادثه کوی دانشگاه در سال 78 و 88 گفت که دانشجویان حافظه قوی‌ای دارند و آن‌هایی که 60 سال پیش به دانشگاه و دانشجو بی حرمتی کردند هنوز مخاطب دانشجویان هستند. ظفرقندی همچنین گفت که به اعتقاد من 16 آذر یک دماسنج از میزان آزادی و شاخص‌های آن در کل جامعه است، اگر امروز مراسم 16 آذر به راحتی و در آزادی برگزار می‌شود جامعه هم وضعیت آزادی دارد اما اگر امروز در برگزاری این مراسم محدودیتی هست بدانید که وضعیت جامعه نیز اینگونه است.

دانشجویان حاضر در سالن پلاکارد‌های متنوعی در دست داشتند. روی این پلاکاردها شعارهایی نظیر : «ایمان، آگاهی، مدارا » ، «زندانی سیاسی را آزاد کنید»، « دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» ،« الملک یبغی مع الکفر و لا یبغی مع الظلم» ،« هیهات مناذله» ،« الهم فک کل اسیر» ، «اوین دانشجو می‌پذیرد» و «آگاهی چشم اسفندیار خودکامان است» نوشته شده بود.

همچنین دانشجویان در حین برنامه شعار‌های الله اکبر و هیهات مناالذله سر می‌دادند. در زمانی هم که شعار یا حسین گفته می‌شد مجری برنامه سعی می‌کرد شعار همین «یاحسین » باقی بماند و وقتی دانشجویان شعارهای دیگری می‌دادند از ادامه شعار دادن‌ها ممانعت می‌کرد.

سخنان سخنرانان مراسم و همچنین بیانیه انجمن اسلامی که در حین برنامه ایراد شد با تشویق حضار روبرو شد. نکته جالب اینجا بود که بیانیه ای که دبیر انجمن اسلامی قرائت کرد طولانی تر از سخنرانی مهمانان بود. علی سبحانی در این بیانیه انتقاداتی را درباره فضای سیاسی حاکم بر دانشگاه ها و برخوردهای امنیتی و قضایی با دانشجویان مطرح کرد.

پخش کلیپ به مناسبت روز دانشجو یکی دیگر از برنامه‌های امروز در دانشکده ادبیات بود. این کلیپ در میانه پخش و زمانی که تصویر محمود احمدی‌نژاد بالا آمد پخش شد. مجری برنامه اعلام کرد که علت ناتمامی این کلیپ دستور مسئولان دانشگاه بوده است. این کلیپ همچنین بخش‌هایی از مراسم 16 آذر سال 87 را نشان می‌داد.

سخنران اصلی مراسم امروز محسن رهامی استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و وکیل دانشجویان در پرونده کوی دانشگاه بود که متن سخنان وی را می توانید ایـــنـــجـــا بخوانید.

نقطه عطف برنامه امروز فیلم تولیدی انجمن اسلامی بود که گفت و گویی با سید محمد خاتمی رییس جمهور پیشین کشورمان انجام داده بودند. در ابتدای این فیلم که پس از سخنرانی فرشاد مومنی که در انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت سخن گفت پخش شد دو نفر از اعضای انجمن اسلامی سوالات و درخواست‌های خود را با سید محمد خاتمی مطرح کردند و او پاسخ آن‌ها را داد. پس از فیلم پیامی که خاتمی برای مراسم امروز فرستاده بود پخش شد.

خاتمی در این پیام از رسالت دانشجویان در نقادی سخن گفت. وی همچنین از برخورد با دانشجویان و اساتید سخن گفت و این برخوردها را در شان نظام ندانست. وی همچنین راه حل برون رفت از بحران فعلی کشور را آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از چهره‌ها سیاسی و برگزاری یک انتخابات آزاد و سالم عنوان کرد. خاتمی در این فیلم گفت که تا کنون نگران در حصر بودن میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی بوده اما اکنون نگران سلامتی آن‌هاست. پس از پایان مراسم دانشجویان شعر یاردبستانی را همخوانی کردند.

سه شنبه، 21 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-11 ساعت 01:12
خبر بعدی : مصر؛ ديدار مرسی با مخالفان نتيجه ای در برنداشت
خبر قبلی : همسر کروبی: حصر کنونی از زندان بدتر است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -