درخواست اعطای جايزه بعدی نوبل صلح به ملاله یوسف زای

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، نمايندگان پارلمان فرانسه خواستار اعطای جايزه بعدی نوبل صلح به ملاله يوسف زای شدند.

یک منبع آگاه اعلام کرد بیش از 150 نماینده پارلمان و سناتور فرانسوی خواستار آن شدند که جایزه آینده نوبل صلح به ملاله یوسف زای دخترجوان پاکستانی که در حمله اکتبر گذشته طالبان به شدت زخمی شد، اعطا شود.

این نمایندگان فرانسوی از همه طیف های سیاسی نامه ای در این زمینه امضا کردند و از فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه خواستند از دیدار امروز خود در اسلو برای شرکت در مراسم اعطای جایزه نوبل صلح به اتحادیه اروپا برای حمایت از این ابتکار استفاده کند.

ملاله یوسف زای دختر نوجوان پانزده ساله پاکستانی که از سال 2009 در زمینه افشاگری جنایات طالبان فعالیت می کرد، در ماه اکتبر هدف حمله طالبان قرار گرفت و اکنون در انگلیس بستری و به تدریج در حال بهبودی است.

بیش از یک میلیون تن در جهان پیش از این با امضای طوماری حمایت خود را از این جوان پاکستانی که مدافع سرسخت آموزش دختران است، حمایت کرده اند.

محبوبیت این دختر جوان پاکستانی به حدی است که در طومار دیگری دهها هزار تن خواستار آن شده اند که جایزه نوبل صلح بعدی به او اعطا شود و روز نهم نوامبر را سازمان ملل روز جهانی برای ملاله و هزاران کودکی نامگذاری کنند که در سرتاسر جهان به مدرسه نمی روند.


پدر ملاله مشاور سازمان ملل در امور آموزشی شد

پدر ملاله یوسف زای به عنوان مشاور فرستاده ویژه سازمان ملل در امور آموزشی منصوب شد.

در بیانیه ای با اعلام این خبر آمده است، ضیاءالدین یوسف زی، معلم و مدیر سابق مدرسه، به فرستاده ویژه سازمان ملل در امور آموزشی در اجرای وظایفش کمک خواهد کرد. این وظایف عبارتند از مدرسه رفتن همه کودکان جهان بویژه دخترانی که از رفتن به مدرسه محرومند.

هم اکنون بیش از 32 میلیون دختر در سراسر جهان به مدرسه نمی ‌روند و پدر ملاله در برداشتن موانع مدرسه رفتن این دختران و مبارزه با نابرابری‌هایی که از مدرسه رفتن آنان جلوگیری می‌کند، نقش مهمی خواهد داشت.

این بیانیه تاکید کرد ملاله هم به محض به دست آوردن سلامتی خود، در این راه ایفای نقش خواهد کرد.

همچنین قرار است از کودکان جهان دعوت شود در دوازده ژوئیه، روز تولد ملاله به نشانه حمایت از آموزش کودکان جهان تظاهرات و راهپیمایی‌هایی برگزار کنند.

اسلامگرایان طالبان مخالف آموزش دختران هستند و اعلام کرده‌اند کسانی را که در این جهت فعالیت می‌کنند، مجازات خواهند کرد.

دوشنبه، 20 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-10 ساعت 12:12
خبر بعدی : هشدار برای سیل و اختلال تردد در ۲۱ استان
خبر قبلی : یک وبلاگ نویس در کوبا به پنج سال زندان محکوم شد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -