بهتر است شورای شهرها را جمع کنند

محدودیت اختیار و قدرت عمل شورای شهرها یکی از انتقادهای همیشگی اعضای شوراها به قوانین مربوط به این حوزه است با این حال مجلس در نظر دارد که بازهم قسمتی از توانایی شوراها را کاهش دهد. طرحی در مجلس در حال بررسی است که بر اساس آن استیضاح شهردار از حوزه اختیارهای شورا خارج می‌شود. علیرضا دبیر عضو شورای شهر تهران می‌گوید این طرح بازگشت به عقب است.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه شهری ـ پس از مجلس ششم تقریبا در تمامی دوره‌های مجلس طرح‌های برای کاهش اختیار و قدرت عمل شوراهای شهر مطرح شده است. موضوع کاهش اختیار شورا برای استیضاح شهردار هم از سال 88 مطرح شد. بر مبنای این طرح شوراها اگر شهرداری را استیضاح کنند این موضوع باید به شورای حل اختلاف برود و احتمال باقی‌ماندن شهردار در سمت خود وجود دارد.

کمیسیون شوراهای مجلس مسئول رسیدگی به این طرح است و با اینکه برخی نمایندگان مخالف مطرح شدن کاهش اختیار شوراها‌هستند، با این حال برخی دیگر پیگیر طرح‌اند. علیرضا دبیر عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مطرح‌شدن این نوع طرح‌ها بازگشت به عقب است معتقد است کار مجلس درست نیست و مغایر با مردمسالاری است.

قانون فعلی شوراها اختیار استیضاح شهردار در کلانشهرها را به شورای شهر داده است. به این معنی که اگر شورای شهر یک کلانشهر در پی استیضاح به شهردار رای اعتماد ندهد شهرداری کنار گذاشته می‌شود. انتقال این اختیار به وزیر کشور، استانداری و یا هیات‌های حل اختلاف به عقیده دبیر قابل قبول نیست.

او شوراها را یکی از بزرگترین افتخارهای جمهوری اسلامی‌ می‌داند با این حال می‌گوید اگر به قانون 1286 نگاه کنید و قانون مجلس ملی قبلی به مراتب از قانون امروز قوی‌تر است. به گفته عضو شورای شهر تهران اگر مجلس و دیگر مسئولان می‌خواهند این قوانین دست و پا شکسته را هم ضعیف‌تر کنند، بهتر است شوراها را جمع کنند.

دبیر در نهایت معتقد است که نمایندگان مجلس به علت جایگاهی که به عنوان نماینده مردم دارند هرگز دست به این کار نخواهند زد و این طرح در نهایت رای نخواهد آورد.

دوشنبه، 20 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-10 ساعت 12:12
خبر بعدی : دانشجوی ایرانی، برنده جایزه بهترین پایان ‌نامه سال سوئد
خبر قبلی : رشد بيكاری با مصادره كار‌خانه‌ ها


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -