احتمال استفاده از حکم حکومتی برای تاييد صلاحيت مشايی

خبرگزاري آريا- امير محبيان مي گويد :«هيچکس در طيف احمدي نژاد از ديد وي در سطح مشايي براي رياست جمهوري مطرح نيست».مدير عامل خبرگزاري آريا در مصاحبه اي با هفته نامه مثلث به تحليل تغيير و تحولات کابينه پرداخته است.متن کامل اين مصاحبه در ادامه مي آيد :

* تحليل شما از تغييرات جديد دولت آقاي احمدي نژاد چيست؟

به گمانم آقاي دکتر احمدي نژاد در حال آخرين چينش هاي سياسي و اجرايي تيم خود است.البته بعيد نيست اين اقدام در گام هاي ديگر ادامه يابد.جدا از اهداف اجرايي به نظر مي رسد در انتصابات اخير بويژه انتصاب آقايان مشايي و ملک زاده نوعي پيام وجود داشته باشد.انتصاب ملک زاده پيامي به قوه قضاييه دارد و ادبيات مورد استفاده در نامه انتصاب آقاي مشايي پاسخي به همه کساني که او را منحرف يا به جريان انحرافي به مديريت او قايلند.


* علت تغيير سمت آقاي مشايي حرکتي تبليغاتي قلمداد مي شود براي تست افکار عمومي يا اينکه آقاي احمدي نژاد واقعا اهدافي در عرصه بين الملل با حضور مشايي در دبيرخانه جنبش عدم تعهد دارد؟

معمولا قرار نيست در سياست ما به کاري بي هدف و بدون پيام قايل باشيم.احمدي نژاد عملا با انتصاب آقاي مشايي با آن ادبيات خاص اعلام کرد که سطح آقاي مشايي در سطح مديريت جهاني مطرح است.لذا هم اهداف سياسي و تبليغاتي در اين انتصاب وجود دارد و هم احمدي نژاد با اين انتصاب ارزش آقاي مشايي در ديدگان خود را به رخ همه کشيد.


* آيا با اين تغيير حالا مي توان به صورت صريح گفت که مشايي کانديداي قطعي انتخابات است؟

ما در فلسفه معتقديم که گاه احتمال ضعيف است ولي محتمل قوي است.فکر مي کنم هيچکس در طيف احمدي نژاد از ديد وي در سطح مشايي براي رياست جمهوري مطرح نيست.شايد احمدي نژاد بر اين باور است که قادر است در لحظات آخر از مدل معين استفاده کرده و با يک حکم حکومتي مجوز حضور مشايي در انتخابات را دريافت کند.


* شما شانس آقاي مشايي براي تاييد صلاحيت را چه ميزان مي دانيد؟

هيچ چيز در سياست ناممکن نيست.هر چند ظاهرا امکان آن اکنون کم مي نمايد ولي محکم هم نمي توان در اين مورد سخن گفت.


*نکته مهمي در ماجراي آقاي مشايي وجود دارد و آن اينکه هميشه صحبت بر سر تاييد صلاحيت يا رد صلاحيت او بوده است وکمتر در مورد اينکه آيا او اساسا شانس راي آوري دارد بحث شده است.سوالم اين است که شما چه ميزان راي براي آقاي مشايي در صورت حضور در انتخابات متصوريد و ديگر اينکه سبد راي او شامل چه طبقه يا طيف هايي از جامعه است؟

در مقايسه با بسياري از کانديداها وضع مشايي بد نيست.چهره جنجالي و شناخته شده ايست.از رانت حمايت دولت و شخص احمدي نژاد هم برخوردار است.اين ها او را در زمره چهره هاي مطرح و جدي قرار مي دهد.طيف هاي حامي هم بستگي به ميزان انتقال راي احمدي نژاد به او دارد.من فکر مي کنم تحليل احمدي نژاد و مشايي از انتخابات اينست که هيچکس داراي بيست ميليون راي براي برد در دور اول نيست لذا با حداقل سيزده ميليون رايي که حداقل براي خود قايلند معتقدند که از مثلث اصولگرايان ، اصلاح طلبان و نماينده احمدي نژاد اين نماينده احمدي نژاد مثلا مشايي است که در دور دوم با يکي از دو ضلع ديگر رقابت مي کند.اگر مثلا مشايي با کانديداي اصولگرا برود ، اصلاح طلبان براي افزودن به شکاف درون حکومت بسمت راي دادن به مشايي مي روند تا چالش حاکميت دوگانه را تعميق کنند.و اگر مشايي با يک اصلاح طلب به دور دوم رود اصولگرايان مجبورند پشت سر مشايي جمع شونو يا به يک اصلاح طلب راي دهند؟!!


*آيا آقاي مشايي مي تواندآرا طيف هايي از اصلاح طلبان را هم بدست آورد؟

با متد ذکر شده ممکن است.

*آيا آقاي مشايي مي تواند از ميزان محبوبيت احمدي نژاد در شهرهاي کوچک استفاده کند؟ و دفاع احمدي نژاد از مشايي چه قدر در ميزان اعتماد حاميانش به مشايي موثر است؟

مطمنا بي اثر نيست.مشايي قادر است حداقل بخشي از آراي احمدي نژاد را به سمت خود بکشاند بويژه آن که وضح وحدت اصولگرايان متاسفانه مناسب نيست

* در صورت پيروزي آقاي مشايي يا هر گزينه ديگري که مورد نظر احمدي نژاد باشد ، جايگاه احمدي نژاد در کابينه آينده چگونه خواهد بود ؟

مدل مدودف - پوتين را نخستين بار من مطرح کردم و الآن فکر مي کنم اين مدل مورد نظر احمدي نژاد باشد.البته بجاي نخست وزير معاون اول قرار دارد.

*آيا احمدي نژاد بنا دارد مانند همتاي روسش بار ديگر پس از 4 سال به قدرت بازگردد؟

احمدي نژاد براي خود رسالت و اصالتي بيش از پوتين قايل است. بنا براين پاسخ احمدي نژاد به سوال شما اينست :چراکه نه؟

* فردي که جايگزين آقاي مشايي شده شخصي به نام مير حسن موسوي است ، برخي مي گويند ممکن است او کانديداي انتخاباتي حاميان دولت باشد آيا شما اين احتمال را مي دهيد؟

اين بازي ها از مشابهت اسمي ناشي مي شود زياد جدي نگيريد.البته در مملکت ما شوخي ها را هم بايد جدي گرفت.

*بازگشت آقاي الهام را به کابينه پس از ماه ها دوري چه مي دانيد؟ آيا ممکن است او کانديداي دولت باشد؟

ممکن است الهام طرح جايگزين شرايط اضطرار باشد يعني زماني که مشايي تاييد نشود.

*نحوه تعامل جبهه پايداري با حاميان دولت در انتخابات چه خواهد بود ؟ آيا در نهايت از کانيداي مورد نظر احمدي نژاد حمايت مي کنند؟

جبهه پايداري شاخه تهران تحت کنترل احمدي نژاد عمل مي کند،اگر الهام کانديدا شود از او حمايت خواهند کرد احتمال حمايت پايداري شاخه قم هم تا حدي وجود دارد.البته فعلا شاخه قم و خط اصولگرايان تک رو مثل ايثارگران و رهپويان به هم نزديک سده اند و خط تک روها در پي جا انداختن آقاي حداد براي پايداري قم است که البته هنوز موفق نشده اند


شنبه، 18 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-08 ساعت 11:12
خبر بعدی : واردات خودروهای لوکس و تعلل در اختصاص ارز دارو
خبر قبلی : نماینده مجلس رژیم: رفتارتان با شاهان قاجار قیاس خواهد شد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -