گزارش خراسان از کاهش بودجه مراکز فرهنگی

۲نماينده مجلس: بودجه مراکز فرهنگي و پژوهشي در سال جاري به طور کامل تخصيص نيافته است
رئيس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با گلايه از کاهش بودجه مراکز فرهنگي ، تخصيص نيافتن کامل بودجه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان يک مرکز انديشه ساز در حوزه علوم انساني را سدي در برابر اسلامي سازي علوم انساني دانست. حجت الاسلام سعيدي روشن، رئيس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خراسان در حالي از کاهش بودجه فرهنگي گلايه کرد که خبرگزاري رسا در خبري به نقل از وي از قطع بودجه و تعليق فعاليت هاي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خبرداده بود.وي در گفت وگو با خراسان با تکذيب خبر قطع بودجه هاي فرهنگي از جمله بودجه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت:قطع بودجه پژوهشگاه توسط دولت به هيچ وجه صحيح نيست اما بودجه جاري پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مانند ديگر بخش هاي پژوهشي و فرهنگي کاهش محسوسي داشته است و ادامه کارهاي پژوهشي و تحقيقاتي را دچار مشکل کرده است.وي حوزه کاري و عملکردي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را انديشه سازي و انجام کارهاي زيربنايي در حوزه علوم انساني دانست و خاطرنشان کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با 50عضو هيئت علمي و 80 پرسنل يکي از اصلي ترين مراکز انديشه ساز و تحقيقاتي در حوزه علوم انساني است و تاکنون آثار و کتاب هاي بسياري در اين زمينه به عنوان کتاب هاي مرجع تحويل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري داده است. حجت الاسلام سعيدي روشن افزود: بودجه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه را وزارت علوم تامين مي کند که متاسفانه امسال تنها بخش اندکي از بودجه مصوب در اختيار پژوهشگاه قرار گرفته است.اين درحالي است که سال گذشته پژوهشگران و اعضاي هيئت علمي اين مرکز 34عنوان کتاب را پس از تاليف به وزارت علوم تحويل دادند؛ کتاب هايي که هريک به تنهايي مي تواند تحولات مثبتي درحوزه علوم انساني و اسلامي سازي آن ايجاد کند. وي خاطرنشان ساخت: اعضاي هيئت علمي پژوهشگاه حضور فعال و قابل قبولي در شوراي گسترش وزارت علوم و شوراي تحول علوم انساني دارند و شرط ادامه مشارکت هاي فعال در اين حوزه ها تخصيص به موقع و کامل اعتبارات است.

بودجه عمراني پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سال جاري قطع شده است
سعيدي روشن با اشاره به تاکيدات مقام معظم رهبري مبني بر لزوم نگاه ويژه به علوم انساني و اسلامي سازي آن در دانشگاه ها گفت: وجود مشکلات اقتصادي در کشور غيرقابل انکار است اما به اين بهانه نمي توان از موضوعي با اين اهميت غافل شد؛ به عنوان مثال بودجه عمراني پژوهشگاه در سال جاري قطع شده است و اعتبارات تنها در حد پرداخت هزينه هاي جاري و حقوق کارمندان در اختيار پژوهشگاه قرار گرفته است.اين درحالي است که براي پويايي و زنده نگه داشتن تحقيق و پژوهش نياز به اعتبارات بيشتري است.وي با اشاره به اين موضوع که فلسفه انقلاب اسلامي علوم انساني برپايه علوم اسلامي است اظهار داشت:جا دارد مديران وزارت علوم در تخصيص اعتبارات بخش هاي مختلف به اين مهم نيز توجه داشته باشند و علوم انساني و اسلامي را فداي صرفه جويي هاي اقتصادي نکنند.وي افزود:با قطع شدن بودجه عمراني پژوهشگاه، بسياري از طرح هاي زيربنايي مانند ايجاد کتابخانه،سالن کنفرانس و سايت آموزش زبان بر زمين مانده است.

بودجه مراکز فرهنگي و پژوهشي در سال جاري کامل تخصيص نيافته است
درهمين حال بيژن نوباوه وطن نماينده مجلس و عضو کميسيون فرهنگي مجلس باتاييد اظهارات رئيس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مبني بر کاهش بودجه هاي فرهنگي توسط دولت به خراسان گفت:بودجه مراکز فرهنگي و پژوهشي نيز مانند ديگر بخش ها به صورت کامل تخصيص نيافته است ،به نحوي که معدل تخصيص بودجه در اين بخش کمتر از 60درصد است.

وي تصريح کرد: البته کاهش بودجه مراکز پژوهشي درحدي نيست که باعث ايجاد اختلال در فعاليت مراکز فرهنگي و پژوهشي شود و مسئولان دولتي با اولويت بندي مناسب بودجه را به نحو مطلوب دراختيار مراکز فرهنگي و پژوهشي قرار داده اند.وي افزود: کميسيون فرهنگي مجلس در صدد است راهکارهاي ويژه اي را براي نظارت بر نحوه هزينه کرد بودجه مراکز فرهنگي تدوين کند تا از سال آينده مراکز فرهنگي گزارش دقيقي از عملکرد و هزينه کرد خود به مجلس ارائه دهند.

فعاليت مراکز فرهنگي و پژوهشي به حالت تعليق درنيامده است
نصرا... پژمانفر ديگر عضو کميسيون فرهنگي مجلس نيز در گفت وگو با خراسان کمبود بودجه در بخش فرهنگي را تاييد کرد و گفت: در اين بين دستگاه هاي فرهنگي در فضاي اقتصادي موجود با کمبود اعتبارات بيشتري روبه رو هستند. اما اين بدان معنا نيست که فعاليت هاي مراکز فرهنگي و پژوهشي به حالت تعليق درآمده باشد. اين نماينده مجلس بر اولويت بندي توزيع بودجه توسط مديران بالادستي تاکيد کرد و گفت:بسياري از مراکز فرهنگي با در پيش گرفتن اقتصاد مقاومتي در صدر دستگاه هاي اجرا کننده فرمايش هاي مقام معظم رهبري براي در پيش گرفتن اقتصاد مقاومتي قرار گرفته اند و با وجود کم بودن اعتبارات کار را مانند سال هاي گذشته به جلو مي برند.

شايان ذکر است خبرگزاري رسا در خبري آورده بود رئيس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ديدار رئيس مجلس با اشاره به قطع بودجه فرهنگي از به تعليق درآمدن فعاليت هاي اين پژوهشگاه خبر داد.

شنبه، 18 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-08 ساعت 10:12
خبر بعدی : کمبود متخصص زنان معضلی برای دامغان
خبر قبلی : سوءاستفاده جدید؛ کدفروشی به صادرات رسید


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -