مصر؛ احتمال عقب نشینی مرسی در مقابل مخالفان

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، معاون محمد مرسی رئیس جمهور مصر شامگاه جمعه اعلام کرد مرسی برای موافقت مشروط با تعویق همه پرسی قانون اساسی اعلام آمادگی کرده است.

محمود مکی، معاون رئیس جمهور مصر با اعلام این خبر افزود، رئیس جمهور برای موافقت با تعویق همه پرسی قانون اساسی آمادگی دارد به شرط آنکه گروههای سیاسی که تمایل دارند این همه پرسی به زمان دیگری موکول شود، تضمین دهند که پس از آن به تصمیم رئیس جمهور اعتراض نکنند و وی را به نقض بیانیه قانون اساسی متهم نسازند.

معاون رئیس جمهور مصر در حالی این خبر را اعلام کرد که هزاران نفر از مخالفان جمعه شب در میدان التحریر و در مقابل کاخ ریاست جمهوری تجمع کرده اند.

هنوز شرایط دقیق مرسی برای تعویق زمان همه پرسی اعلام نشده، اما به نظر می رسد رئیس جمهور مصر از بیانیه قانون اساسی کنونی به نفع صدور بیانیه ای جدید عدول کرده است.

منابعی در احزاب مخالف گفتند، احتمال می رود که طرح جدیدی مطرح شود و بر اساس آن محمد مرسی بیانیه جدید قانون اساسی صادر کند.


تظاهرات مخالفان مصری در مقابل کاخ مرسی

به گزارش خبرگزاری رویتر از قاهره، هزاران تن از مخالفان محمد مرسی جمعه شب به موانع مقابل کاخ ریاست جمهوری مصر در شرق قاهره حمله کردند و خود را به دروازه ها و حصارهای اطراف آن رساندند.

نیروهای امنیتی و نیروهای گارد ریاست جمهوری مقابل دروازه های آن تجمع کرده اند و تظاهرکنندگان شعارهایی بر ضد نظام و اینکه "مردم و ارتش متحدند" سر دادند.

مخالفان مرسی همچنین با تجمع در مقابل دفتر اخوان المسلمین در قاهره به سمت این محل سنگ پرتاب کردند و با هجوم به سمت آن خسارت های زیادی برجا گذاشتند.

همچنین شماری از مردم مصر با حضور در خیابان های قاهره به سمت کاخ ریاست جمهوری مصر تظاهرات کردند.

برخی منابع نیز از وقوع درگیری میان هواداران و مخالفان محمد مرسی در مقابل خانه وی در منطقه الزقازیق خبر دادند.

رویتر نوشت، درخواست مرسی برای گفتگو امروز از سوی مخالفان وی رد شد. بسیاری از ناظران در قاهره معتقدند، محمد مرسی بايد بهای بحران کنونی در مصر را بپردازد.

ایمن الصیاد، مشاور سابق مرسی که بعد از خشونتها از سمت خود استعفا کرد گفته است، ما گفته بودیم در این کشور چند قطبی درصورتیکه رفتاری مناسب در پیش گرفته نشود، به این نقطه می رسیم.


استعفای مجری تلویزیون مصر در برنامه زنده

یک مجری مشهور تلویزیون مصر استعفای خود را در یک برنامۀ زنده تلویزیونی اعلام کرد.

خیری رمضان علت استعفای خود را اقدام رییس این شبکه در جلوگیری از حضور حمدین صباحی، از رهبران عمده مخالفان محمد مرسی در برنامه زنده "ممکن است" عنوان کرد.

بنا بر این گزارش، شب گذشته قرار بر این بود که حمدین صباحی برای گفتگو پیرامون وقایع مصر در این برنامه حاضر شود، اما مدیر شبکه خصوصی "سی بی سی" در آخرین لحظه با مجری برنامه (خیری رمضان) تماس گرفت و مخالفت خود را با حضور صباحی در برنامه اعلام کرد.

مجری برنامه نیز که نتوانسته بود مدیر شبکه را در مورد ادامه برنامه و دعوت صباحی با استودیو قانع کند، در اقدامی غیرمنتظره، استعفای خود را از همکاری با شبکه در برابر دوربین اعلام کرد.

آدينه، 17 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-07 ساعت 19:12
خبر بعدی : هشدار وزارت خارجه آمریکا: به ایران سفر نکنید
خبر قبلی : تظاهرات مخالفان مصری در مقابل کاخ محمد مرسی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -