آتش سوزی مدرسه؛ شخص خاصی مقصر نیست

وزیر آموزش و پرورش گفت: طبق مصوبه قانونی مجلس، وظیفه گازرسانی به مدارسی که در شهر یا روستای دارای انشعابات گاز هستند بر عهده وزارت نفت است.

به گزارش مهر، حمیدرضا حاج بابایی صبح جمعه در بازدید از وضعیت دانش آموزان مصدوم پیرانشهری بستری شده دربیمارستان سینای تبریز در جمع خبرنگاران گفت: 12 نفر از این دانش آموزان مصدوم را در شهر تبریز در بهترین موقعیت پزشکی بستری کرده اند و 16 نفر دیگر که مشکل کمتری داشتند در ارومیه بستری هستند.

وی در خصوص وضعیت سلامتی این دانش آموزان اظهار داشت: پزشکان متخصص از وضعیت روبه بهبود این دانش آموزان خبر داده اند که وظیفه دولت هم این است که برای رفع مشکلات این دانش آموزان تمام امکانات لازم را آماده کند و تا هرجایی که لازم باشد مساعدت های لازم انجام شود تا این کودکان به وضعیت عادی خود برگردند.

حاج بابایی در خصوص علت وقوع این حادثه گفت: مسئولان آموزش و پرورش از همان ساعات اولیه در محل مستقر شدند و هم اکنون نیز وضعیت را پیگیری می کنند.

وی افزود: این ساختمان دارای قدمت هفت یا هشت ساله بوده است و بخاری موجود در آن استاندارد بوده و کاستی از این بابت متوجه آموزش و پرورش نیست.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: من به عنوان وزیر آموزش و پرورش نمی توانم بگویم مشکل از کجا بوده و تحقیق در این مورد بر عهده کارشناسان مربوطه است.

وی از ضرورت رفع کاستی امکانات در مدارس کشور خبر داد و گفت: مردم کشور همواره نسبت به آموزش و پرورش حساسیت بالاتری دارند به همین دلیل روز به روز امکانات مدارس افزایش می یابد که در کنار افزایش این امکانات، کاستی ها هم افزایش پیدا می کند که باید در جهت رفع این کاستی ها اقدام کرد.

حاج بابایی افزود: نه تنها در دوره وزارت من، بلکه در همه دوران ها تمام مسئولان در خصوص رفع این کاستی ها زحمت کشیده اند.

وی ادامه داد: تمام مسئولان باید دست به دست بدهند تا جایی که ممکن است مشکلات این چنینی به وجود نیاید چون در این خصوص نمی توان شخص خاصی را مقصر دانست.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص ایمنی این مدرسه گفت: باید نتیجه کارشناسانه در این مورد را بررسی کنیم تا از استاندارد بودن تجهیزات مطمئن شویم زیرا در خصوص تمام اتفاقاتی که در کشور می افتد باید گزارش کارشناسانه ای از آن داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش: آتش سوزی مدرسه یک حادثه بود!
با وجود گذشت یک روز از این حادثه تاسف برانگیزهمچنان آمارها و اطلاعات متناقضی از تعداد مصدومان به همراه وخامت حال آنها به همراه حرف و حدیث هایی زیادی مبنی بر فرسوده بودن مدرسه، نبود کپسول آتش نشانی،چوبی بودن سقف کلاس، غیراستاندارد بودن بخاری تا بی احتیاطی معلم و سرایدار کلاس مطرح و ابهامات ابعاد مختلف آن را در بین مردم منطقه شدت می بخشد.

در این میان مسئولان کشوری و استانی نیز در مصاحبه های روز گذشته و ظهر امروز با رسانه های مختلف کشوری و استانی اظهارنظر قطعی و مقصر اصلی حادثه را منوط به بررسی و بازدید از مدرسه دانستند تا اینکه عصر پنجشنبه اولین و تنها نشست رسمی خبری با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس برگزار شد.

در این نشست انتظار می رفت صحبت های رئیسی که به همراه تیم اعزامی از وزارت آموزش و پرورش از اولین دقایق ورود به استان مشغول بررسی ابعاد مختلف این حادثه بود به تمام ابهامات و سوالات افکار عمومی پاسخ دهد در حالی که تنها این مسایل بی پاسخ ماند بلکه آب پاکی روی دست همه ریخت و اعلام کرد: هیچ قصوری در تجهیزات و امکانات مدرسه مشاهده نشده است.

تعداد دانش آموزان کلاس 30 نفر/ تعداد کل مصدومان 29 نفر/اصل ماجرا
مرتضی رئیسی در نشست عصر پنجشنبه با ارائه توضیحات مختصر از روند بررسی ابعاد مختلف حادثه تمام حرف و حدیث های مربوط به امکانات و تجهیزات مدرسه را تکذیب کرد و گفت: از تمام خبرنگاران رسانه های گروهی حاضر در این نشست درخواست می کنم مطالب را عین اظهارات بنده اطلاع رسانی کنند.

وی ادامه داد: حادثه آتش سوزی ساعت 8 صبح روز چهارشنبه در کلاس چهارم دخترانه مدرسه روستای شین آبادکه اخیرا به شهر پیرانشهر محلق شده روی داد.

رئیسی با تکذیب آمارهای اعلامی رسانه مبنی بر تعداد دانش آموزان و مصدومان این حادثه اظهارداشت: تعداد کل دانش آموزان این کلاس 30 نفر بود که یکی از دانش آموزان هنگام بروز حادثه در بیرون کلاس حضور داشت.

وی تعداد مصدومان واقعی این حادثه را 29 نفر ذکر کرد و گفت: یکی از مصدومان بلافاصله پس از انتقال به بیمارستان سرپایی مداوا و مرخص شد.

رئیسی اعلام کرد: از 28 مصدوم باقی مانده که بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه بستری شدند نیز شش دانش آموز چهارشنبه به دلیل وخامت حال به بیمارستان سینای تبریز منقل و امروز ظهر پنجشنبه نیز شش دانش آموز دیگر به تبریز اعزام شد.

رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور حال 16 دانش آموز مصدوم باقی مانده در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه را رضایت بخش عنوان کرد و اظهارداشت: وضع عمومی دانش آموزان مصدوم اعزامی به تبریز نیز خوب گزارش شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر وضع تمام مصدومان رضایت بخش است چرا به بیمارستان تبریز منتقل شده اند گفت: بیمارستان سینای تبریز از بیمارستان های فوق تخصص در زمینه سوختگی و این دانش آموزان برای دریافت خدمات درمانی بالا و بهتر به تبریز منتقل شدند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر فوت تعدادی از دانش آموزان در این حادثه از سوی رسانه های خارجی و تکذیب آن اعلام کرد: تا این لحظه هیچ کس در این حادثه فوت نکرده است و امیدواریم این دانش آموزان هر چه سریعتر مداوا و به مدرسه بازگردند.

تمام امکانات کلاس درس مدرسه شین آباد استاندارد بود!
رئیسی در خصوص علت بروز این حادثه گفت: علت اصلی بروز این حادثه در دست بررسی است ولی در بررسی هایی که از محل بازدید داشتیم مشخص شد مدرسه شین ‌آباد در سال 61 تاسیس شده است و کلاس دخترانه که دچار حریق شده، 8 سال پیش توسط خیرین مدرسه‌ ساز ساخته شده است.

رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس اعلام کرد: این کلاس آنطور که در رسانه ها عنوان شده نه تنها سقف چوبی نداشت بلکه بخاری موجود و تمام امکانات موجود در کلاس استاندارد بود.

وی تاکید کرد: بحث هایی در خصوص نبود کپسول آتش نشانی و عدم آموزش مسئولان مدرسه با اصول ایمنی در رسانه ها مطرح شده در حالی کپسول آتش نشانی در پشت کلاس درس بوده و حتی از آن برای خاموش کردن آتش از آن استفاده شده است و تمام مسئولان مدرسه به خصوص سرایدار در خصوص رعایت ایمنی مدارس آموزش های لازم را فرا گرفته اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص علت عدم گاز کشی به مدرسه با وجود لوله گاز شهری گفت: استفاده از سیستم گرمایشی گازی در مکان های عمومی به خصوص مدارس براساس قانون ممنوع است.

رئیسی شایعه قرار گرفتن بخاری کلاس درس جلوی در و مسدود شدن راه فرار دانش آموزان به این دلیل را تکذیب کرد و گفت: علت اصلی بروز این حادثه بعد از گزارش نهادهای ذیربط طی نشستی اعلام خواهد شد.

بخاری کم خطرترین وسیله گرمایشی مدارس
معاون وزیر آموزش و پرورش بخاری نفتی را از کم خطرترین سیتسم های گرمایشی دانست و افزود: استفاده از سیستم گرمایشی گازی براساس قانون در مدارس ممنوع است چرا که از آن در صورت نشست گاز به عنوان مرگ خاموش یاد می شود.

رئیسی اظهارت نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در خصوص بازگشت بودجه دو میلیارد تومانی پیرانشهررا رد کرد و اظهار داشت: این موضوع تکذیب می‌شود در سطح کشور هیچ‌ گونه برگشت بودجه عمرانی نداریم؛ چراکه ما حتی با مشکل تامین اعتبار مواجهیم و لزومی ندارد که اعتباری به مرکز برگشت داده شود.

آدينه، 17 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-07 ساعت 11:12
خبر بعدی : لاریجانی: ممنوعیت پرداخت یارانه نقدی از فروش ارز
خبر قبلی : سفیر آمریکا: روزهای آخر حکومت اسد فرار رسیده است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -