مصر؛ 2 کشته در درگیریها/استعفای مشاوران مرسی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، سه تن از مشاوران محمد مرسی رئیس جمهور مصر امشب در اعتراض به اقدامات خشونت بار نزدیک کاخ ریاست جمهوری در قاهره استعفا کردند.

به گفته شاهدان، در درگیریهای چهارشنبه شب تا کنون دو نفر کشته و شمار زیادی زخمی شده اند.

شاهدان گفتند، درگیری گسترده بین موافقان و مخالفان مرسی از اطراف کاخ ریاست جمهوری به خیابان های اطراف آن کشیده شده و به شدت ادامه دارد.

به گفته شاهدان، در این درگیریها از بطری های آتش زا و سنگ استفاده شده و نیروهای امنیتی مصر سعی دارند به درگیری ها پایان دهند.

بر اساس این گزارش حامیان مرسی شعار می‌دادند: ملت خواهان تصمیمات مرسی است و در مقابل مخالفان شعار می‌دادند: مرسی برو... ملت خواهان فروپاشی نظام است.

مخالفان مسئولیت کامل خشونت‌های اخیر را بر عهده محمد مرسی رئیس جمهور مصر دانستند.

محمد البرادعی، رئیس حزب الدستور در این باره گفت، جبهه نجات ملی (تشکل مخالفان) مرسی را مسئول وقوع هرگونه خشونت می داند

البرادعی در کنفرانسی مطبوعاتی خاطر نشان کرد، مخالفان در صورتی آماده گفتگو با محمد مرسی هستند که وی از حکم حکومتی خود درباره افزایش اختیارات رئیس جمهور صرف‌نظر کند.

وی افزود، حکومت مصر روز به روز مشروعیت خود را بیشتر از دست می‌دهد.

همزمان یکی از سران جبهه نجات ملی مصر (مخالفان) در یک کنفرانس خبری اعلام کرد جبهه نجات ملی هرگز اجازه نخواهد داد همه پرسی پیش نویس قانون اساسی که اسلامگرایان تدوین کرده اند، در کشور برگزار شود.

از سوی دیگر شیخ الازهر مصر از طرفداران و مخالفان مرسی خواست خویشتندار باشند و خواستار گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز برای حل بحران سیاسی این کشور شد.

«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه این کشور، از ناآرامی‌ها در پایتخت مصر ابراز نگرانی کرده و خویشتنداری طرفین را خواستار شد.

وی در این بیانیه گفته است، انگلیس همچنان به حمایت از انتقال سیاسی و تقویت دموکراسی مصر متعهد می‌ماند. از مقامات مصری می‌خواهیم در دوره انتقالی رفتاری فراگیر داشته و اجازه دهند نظرات مختلف به صورتی سازنده رد و بدل شود. به همه طرف‌ها توصیه می‌کنیم تا اختلافاتشان را از از طریق روند مذاکره‌ای که به همه صداها اجازه شنیده شدن می‌دهد، حل کنند.





چهارشنبه، 15 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-05 ساعت 21:12
خبر بعدی : نشریه فرانسوی: فرانسه آماده حمله به سوریه می شود
خبر قبلی : سرکرده لباس شخصی‌ها: سوراخ تحریم‌ها معلوم ‌شد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -