آلودگی هوا؛ افزایش سکته مغزی و زایمان زودرس

به گزارش قدس آنلاین،آلودگی هوا به وجود هر ماده ای در هوا که می تواند برای انسان یا محیط او مضر باشد اطلاق می گردد. آلاینده ها ممکن است طبیعی و یا ساخته دست بشر باشند و ممکن است به اشکال مختلف ذرات جامد یا قطرات مایع یا گاز باشند که بالغ بر 180 آلاینده هستند. حالا این آلاینده ها دشمن جان بشرند بطوریکه سالیانه 3 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که 90 درصد آنان در کشورهای توسعه یافته اند . دربعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر بطور خاص مربوط به آسم، برونشیت - تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی های مختلف تنفسی است.

اینها را نوشتیم تا بگوییم مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اشاره به سکون هوا از ساعات اولیه روز پنجشنبه ( 9 آذر) در تهران و شهرهای صنعتی گفت: روزهای یکشنبه و دوشنبه اوج آلودگی هوا را خواهیم داشت و این روند تا سه‌شنبه ادامه دارد. یعنی مردم ایران در شهرهای صنعتی از 9 آذر در هوایی با آلایندگی بالا در حال تنفس اند و این وضعیت را فردا هم باید تحمل کنند.

برای کاهش آلاینده ها نیازمند تغییرات جوی هستیم

مدیر گروه تخصصی بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار قدس انلاین می گوید : در فصل پاییز و زمستان به دلیل کوتاه بودن طول روز و زاویه تابش خورشید شرایطی بوجود می آید که زمین و هوای اطراف آن سریع سرد شده و در هنگام تابش خورشید هوای اطراف زمین سریعتر گرم می شود و صعود آلاینده ها در برخورد با این هوای گرم متوقف شده و به سطح زمین برمی گردد و باعث تشدید آلودگی در سطح زمین و پدیده وارونگی یا اینورژن در شهرهای بزرگ و صنعتی می شود .

مهندس علی اصغر حسنی یزدی می افزاید: غلظت آلاینده ها کاهش پیدا نمی کند مگر این که تغییرات جوی غالبی اتفاق بیفتد.این تغییرات می تواند بارندگی یا باد شدید باشد که آلاینده ها را خارج نماید.

وی خاطر نشان می کند : وقتی آلاینده ها بالا می رود ما اعلام می کنیم آلاینده ها در سطح هشدار است و اگر تغییرات جوی نداشته باشم طبیعی است که روز بعد آلاینده بیشتری خواهیم داشت.

او معتقد است در این شرایط تنها کاری که می توان انجام داد مشارکت مردم در استفاده از وسایط نقلیه عمومی و کاهش تردد های غیر ضروری و عدم حضور سالمندان و بیماران قلبی و عروقی و تنفسی در محیط های باز و آلوده است.

انواع امراض هدیه آلودگی هوا

در همین راستا یک پزشک متخصص هم به خبرنگار قدس آنلاین می گوید:آلودگی هوا اثرات سوء جسمی و روانی روی افراد دارد و بیماریهای قلبی و عروقی ، تنفسی را منجر می شود.

دکتر حمید رضا مفتوحیان علاوه بر این به افزایش فشار خون و سکته های مغزی اشاره می کند و اظهار می دارد: چون در هوای آلوده اکسیژن کم میشود باعث می گردد به بافتها کمتر اکسیژن برسد و دچار سکته شوند.

وی یادآور می شود : افزایش فشار خون باعث بروز سکته های مغزی و قلبی می گردد.

این پزشک متخصص علاوه بر این به زایمانهای زودرس در اثر فشار عصبی حاصل از آلودگی هوا و نیز اختلال در رشد بافتهای کودکان به خاطر کمبود اکسیژن در اثر آلودگی هوا اشاره می کند.

هوای امروز مشهد در حد ناسالم

در حال حاضر مشهد با شاخص آلودگی 162در شرایط ناسالم است.

این را کارشناس مسوول بهداشت محیط خراسان رضوی می گوید و اظهار می دارد:در حال حاضر هر لیتر بنزین که می سوزد 17 لیتر هوا مصرف می کند.

مهندس پزشک همچنین عنوان می نماید که 70 در صد آلاینده ها ناشی از وسایط نقلیه و موتوری اند که نیازمند برنامه ریزی سازمان ترافیک هستند .
در همین خصوص رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز چندی پیش در گفتگو با مهر گفته بود اگر مشکل ترافیک در مشهدحل نشود رفت و آمد قفل می‌شود و مشکلات ترافیکی هم همواره آلودگی هوا را در این شهر به دنبال داشته است.

با این همه مشهد نمونه ای از کلان شهر های ایران است که درگیر آلودگی هواشده.تهران وضعیتی اسف بار تر دارد چنانکه مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا ی شهر تهران گفت:شاخص آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه در وضعیت هشدار قرار گرفت. و حتی اعلام شد به علت آلودگی هوا، مدارس و دانشگاه‌های اراک امروز دوشنبه تعطیل است و ادارات از ساعت 10 صبح فعالیت خود را آغاز کردند. اصفهان به دلیل صنایع پتروشیمی همواره با مشکل آلودگی هوا مواجه است و شیراز هم بخاطر تردد خودروهای فرسوده و وجود برخی صنایع درگیر همین معضل است.

دوشنبه، 13 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-03 ساعت 15:12
خبر بعدی : زلزله ۵ ریشتری در کرمان؛ مردم در خیابانها
خبر قبلی : اژه‌ای: 2 نفر از نزدیکان مهدی هاشمی بازداشت شدند


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -