بیکاری مادر نسلهای سوخته

سنی نیوز: سازمان کار جهانی، بیکاری را چنین تعریف می‫کند: وضعیت فردی که توان کاری دارد و در پی فرصت مناسب شغلی است، و نمی‫تواند کار مناسبی بیابد و درآمدی هم ندارد.

مشکل بیکاری و بخصوص بیکاری جوانان یکی از حادترین مشکلاتی است که جهان با آن دست بگریبان است.

بنا به آمار سازمانهای بین المللی نرخ بیکاری در جهان به 6.2 درصد از نیروی کاری رسیده، و تقریبا حدود 186 ملیون آدم بیکار در جهان وجود دارد. نرخ بیکاری در خاورمیانه از مرز 12.2 درصد نیز تجاوز کرده که سهم کشور نفت و گازخیز ما از این میان بیش از 18 درصد است!

بیکاری در کشورهای ما مثل آتش‫فشان فعالی است که هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد. بالا رفتن آمار اعتیاد به انواع مواد مخدر، دزدی و راهزنی، آدمکشی، خودکشی، تجاوز، فساد و فحشا برخی از پیامدهای نمایان این پدیده بحران آفرین در جامعه ما می‫باشند.

احساس به ظلم اجتماعی روز بروز در افراد بیکار جامعه بالا رفته، باعث خدشه‫دار شدن هویت ملی و شعور میهن دوستی در آنها گشته است، که این افراد را به فعالیتهای تخریبکارانه و حتی جاسوسی و نوکری بیگانگان سوق می‫دهد.

بالا رفتن احساس به پوچی و بیهودگی روحیه شکست و احترام بخود را در جوانان تضعیف نموده، آنها را به ستیزه‫جویی و افسردگی مبتلا می‫گرداند.

پایین آمدن آمار ازدواج با وجود افزایش قابل ملاحظه جمعیت، تأخیر در سن ازدواج با وجود سرعت یافتن پختگی جنسی زود رس، بالا رفتن آمار زنا و فحشا و روسپیگری و صیغه از دیگر پیامدهای این معضل اجتماعی بحران ساز است.

فرار مغزهایی که در رشد و کارآیی آنها ثروتهای ملی هنگفتی مصرف شده، از دیگر نتایج بالا رفتن نرخ بیکاری در کشور به شمار می‫آید.

(http://sunni-news.net/fa/articles.aspx?selected_article_no=20643)

سرعت یافتن هجرت از شهرها به شهرهای کلان و پایتخت، ترک روستاها و پناه آوردن به شهرها، یا به عبارت دیگر؛ خشک کردن مزرعه و باغها و شالیزار و گندم زارها و بالا بردن جمعیت حلب نشینان جنوب شهرها نیز از جمله آثار این معضل خطرناک بشمار می‫آید.

سیستم آموزشی نادرست، عدم تناسب بین نیاز و برنامه‫ریزی و سیاست بازار با شیوه‫های آموزشی، کمبود مهارت شخصی، فقدان اعتماد به نفس آفرینی در جوانان به دلیل فشارهای سیاسی و امنیتی، نبودن آزادیهای فردی و اجتماعی، نداشتن انگیزه کافی برای کار، شیوع سفارش و پارتی بازی و رشوه و فساد اداری در نحوه مدیریت مراکز کار، کمبود فرصتهای شغلی، تاراج و چپاول ثروتهای ملی، احتکار بازار از سوی نیروهای سپاه و انتظامی و سران کشور، گشودن بازار بروی کالای اجنبی در مقابل رشوه‫ها و منافع شخصی سران نظام و تلاش برای از بین بردن مراکز تولید داخلی و غیره از جمله مواردی هستند که باعث افزایش درصد بیکاری در جامعه ما شده ‫است.

چرا کشورهای دیگر با استفاده از مغزهای فرزندان ما پیشرفت می‫کنند. 75% از مغزهای کشورهای جهان سوم در سه کشور ثروتمند آمریکا و کانادا و انگلستان در حال ابتکار و سازندگی اند! اما ما را توان استفاده از عقلهای خود برای رشد کشورهایمان نیست؟!

آمریکا با استفاده از رشوه‫های سنگین، افراد ناباب و ناکارآمد را به مدیریت مراکز دولتی و برنامه‫ریزی و صناعت در شوروی گمارد. این ترفند ویرانگر در کوتاه مدت سبب شد دومین ابرقدرت و امپراطور جهان از هم بپاشد!

کشور ما نیز درست با همین مشکل روبروست. عقلهای اندیشمند جامعه ما یا مجبورند از کشور متواری شوند، و یا باید در سیاهچالها و زیر شکنجه‫های وحشتناک جان دهند!

سایه شوم بیکاری باعث می‫شود نسل جوان امروزی و چند نسل آینده کشور بکلی سوخته گشته، آینده‫ای نداشته باشند.

با وجود سایه سنگین نظامهای فاسد و ویرانگر و دیکتاتورهای چپاولگر، جامعه مدنی برای حفظ نسل جوان و نوجوان می‫تواند برخی تدابیر را در نظر داشته باشد. از آن جمله می توان به:

بالا بردن سطح آگاهی جوانان و نسلهای آینده، و دمیدن روح وطن دوستی و آینده‫سازی، و خدمت به میهن و همنوع در بین آنها.
استحکام رابطه فرد با آفریدگارش، و زنده کردن مفاهیم اجتماعی قرآن، چون؛ تغییر، آبادانی، اصلاح و ساختار جامعه، نشر مبانی اخلاقی و ایمانی در جامعه.
آگاهی جوانان و نسلهای آینده به ارزش و بهای کار و مفاهیم عبادتی در آن.
تشویق نسلهای آینده‫ساز به آموختن مهارتها و کارهای فنی و حرفه‫ای گوناگون.
فرهنگسازی برای تقدیم فعالیتهای سازنده و مورد نیاز جامعه، و کارهای خیریه در مقابل کسب درآمد – هر چند ناچیز-.
استفاده از منبر مسجد و مراکز تربیتی برای رشد فرهنگ کارآفرینی در جامعه و واضح کردن روح همبستگی اجتماعی و رسیدن به همنوع.
مبارزه فرهنگی با احتکار پول و انباشتن آن در بانکها و تشویق ثروتمندان به ساختن کارگاهها و کارخانجات و مراکز اشتغالزایی.
برپایی دوره‫های آموزشی کوتاه مدت برای آموزش حرفه‫ها و کارهای دستی متناسب با مراحل عمری مختلف در جامعه و استفاده از تمام نیروهای کارآمد.
امید است افراد با همت و مؤمن و میهن دوست هر شهر و روستا و کشور با تدابیر و اندیشه‫های درست در پی حل مشکل بیکاری در جامعه خود باشند تا بدینصورت آینده فرزندان و جامعه خود را از پیامدهای ناگوار بیکاری که به برخی از آن اشاره شد، حفظ نمایند.

یکشنبه، 12 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-02 ساعت 05:12
خبر بعدی : هر پاسداری که در سوریه ببینیم، می ‌کشیم
خبر قبلی : افزایش ۵ درصدی نرخ بیکاری زنان


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -