ماموريت جديد مشايی چيست؟

شفاف نیوز: یکم- از همان روزی که اسفندیار رحیم مشایی مرد مرموز کابینه محمود احمدی نژاد انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 را « کولاک» نامید ( ویژه نامه نوروزی همشهری در سال 1389)، می شد حدس زد که کولاکی که وی از آن سخن می گوید چیزی نیست جز حضور جنجالی وی در انتخابات.اسفندیار رحیم مشایی به نیکی از حساسیت های فراوان بر سر راه حضورش در انتخابات آگاه است.
از حساسیت های شورای نگهبان گرفته تا حساسیت های طیف های مختلف سیاسی و....«کولاک» ی که مشایی از آن سخن می گوید مگر چیزی دیگری است غیر از متلاطم شدن امواج دریا، منقلب و طوفانی شدن دریا ...( لغت نامه دهخدا).دوم- تغییر چیدمان محمود احمدی نژاد در میان اطرافیان حلقه اول خود آیا پیام خاصی دارد؟ آیا پیوستن دوباره غلامحسین الهام به دولت و جدا شدن ظاهری اسفندیار رحیم مشایی در غروب سرد 11 آذرماه از حلقه اول یاران احمدی نژاد را اتفاقی ساده باید تحلیل کرد و یا برای آن هزاران دلیل داشت.
اگر رئیس جمهوری آنگونه که در حکمش آورده مشایی را شخصی موحد، مومن، صبور، متعهد به آرمان مهدوی، حاکمیت جهانی و فردی امین از جهات گوناگون می داند، چه اتفاقی سبب شده تا یار غار خویش را در حساس ترین برهه زمانی و در حالی که دولت در حال جمع بندی عملکرد هشت ساله خود است، به جای دیگری بفرستد؟ کدام مصلحت بزرگتر سبب شده تا در فاصله 8 ماه مانده به پایان دولت، مشایی شغلی را برعهده بگیرد که لااقل دو سال برای جا افتادن در آن زمان نیاز دارد؟سوم- غلامحسین الهام که بار دیگر به دولت برگشت این تحلیل در میان برخی کارشناسان به وجود آمد که الهام گزینه در سایه دولت برای ریاست جمهوری است.
الهام عضو تیمی ( پایداری) بود که مهمترین دلیل تشکیل آن انتقاد به وجود جریان انحرافی در دولت با وجود علاقه اش به گفتمان سوم تیر بود. یعنی تیم پایداری نه علقه چندانی با دیگر اصولگرایان داشت و نه می توانست دیگر روی دولتی که اسفندیار رحیم مشایی در راس آن قرار دارد حساب کند. تیم پایداری همچنین حلقه اتصال طیف حامیان احمدی نژاد منهای مشایی با دولت باقی ماند.
ایده جدایی این تیم از دولت هم ( حتی با وجود مشایی) توهمی بیش نبود چه آنکه الهام که خود زمانی منتقد جدی طیف مشایی بود در زمانی به دولت برگشت که مشایی همچنان در گلوگاه استراتژیک قدرت حضوری فعال داشت. برخی تحلیل گران معتقدند جدایی امروز مشایی از دولت و حضور در نقطه ای بی دردسر همچون دبیر خانه جنبش عدم تعهد عملا زمینه را برای بازی غلامحسین الهام در زمینی فراخ تر فراهم خواهد کرد.
چهارم- تحلیل دیگری که درباره دلایل خروج مشایی از ساختمان پاستور وجود دارد، تلاش وی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است. چیزی که در ادبیات سیاسی ایران به آن مدل پوتین-مدودف اطلاق می شود. مشایی مخالفان سرسختی حتی در میان اصولگرایان دارد و بسیاری حتی گذر وی از فیلتر شورای نگهبان را هم امری ممکن نمی دانند.
با این حال اما کم نیستند کارشناسانی که با استناد به ماجرای انتخابات سال 1384 و تائید صلاحیت دکتر معین نامزد احزاب تندروی اصلاحات همچون حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پس از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان، امکان حکم حکومتی دراین باره را منتفی نمی دانند.پنجم- کولاک عزل و نصب های غروب 11 آذرماه محمود احمدی نژاد تا مدت ها صفحات اول روزنامه و سایت ها را به خود اختصاص خواهد داد.
در میان انتصاب ملک زاده به ریاست سازمان گردشگری، برکناری وزیر ارتباطات و شغل جدید مشایی، سمت جدید اسفندیار کابینه بیش از بقیه به چشم تحلیل گران خواهد آمد. اگر رئیس جمهور مشایی را مثلا یکسال پیش به شغلی دیگر می گمارد شاید اینقدر حساسیت برانگیز نبود که در ایامی که آرام آرام فضای کشور به سمت انتخابات می رود.
«مرد امین» احمدی نژاد شاید تنها مدتی از دیدگان پنهان باشد و بعد از خوابیدن گرد و غبار این روزها تا مدت ها خبری از وی نباشد. اما این غیبت خیلی طول نخواهد کشید.

یکشنبه، 12 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-02 ساعت 05:12
خبر بعدی : عکس؛ رهبر انقلاب در قایق
خبر قبلی : حکم کسانی که آبروی نظام را بردند٬ اعدام است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -