وضعيت قرمز مصرف روان گردان ها و شيشه در خوابگاه های دانشجويی و آرايشگاه های زنانه مشهد/هشدار نسبت به شيوع بيماری آلودگی به شپش

روزنامه خراسان - رئيس اداره سلامت آموزش و پرورش استان: طرح مبارزه با آلودگي به شپش امسال اعتبار ندارد

هشدارهاي جانشين دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان درباره مصرف روان گردان ها و شيشه در برخي خوابگاه هاي دانشجويي و آرايشگاه هاي زنانه و نيز کاهش شديد قيمت اين ماده مخدر صنعتي و علاوه بر آن هشدار کارشناسان بهداشت مدارس استان نسبت به شيوع بيماري پديکلوز (آلودگي به شپش) در مدارس و افزايش آن نسبت به سال هاي گذشته از جمله مهم ترين مسائلي بود که در جلسه کارشناسان بهداشت و پيش گيري از آسيب هاي اجتماعي ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوي مطرح شد.

هشدار در مورد آلودگي به شپش
به گزارش خراسان رضوي با وجود آن که حدود يک ماه پيش معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با ايسنا با اشاره به اين که در سال تحصيلي جديد گزارشي از مشاهده اين بيماري در مدارس ارائه نشده است، از آغاز اجراي طرح مقابله با شپش سر دانش آموزان خبر داده بود، اما آن طور که کارشناسان بهداشت ادارات آموزش و پرورش خراسان رضوي در ابتداي جلسه هم انديشي مشترکي که پنج شنبه گذشته در مشهد برگزار شد اعلام کردند ميزان شيوع پديکلوز در مدارس، نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. کارشناسان بهداشت دلايلي همچون کمبود جالباسي در مدارس که منجر به انباشت لباس هاي دانش آموزان روي هم مي شود يا استفاده مشترک از چادر را از جمله دلايل احتمالي شيوع اين بيماري برشمردند و خواستار توجه بيشتر مسئولان مدارس و خانواده ها به مسائل بهداشتي دانش آموزان شدند.

حذف برخي مربيان بهداشت و فضاهاي امور بهداشتي مدارس؛ تازه ترين پيامد 3-3-6
در اولين جلسه استاني که پس از تفکيک "اداره بهداشت و سلامت" و "اداره مراقبت و پيش گيري از آسيب هاي اجتماعي" از معاونت تربيت بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، برخي از کارشناسان بهداشت ادارات آموزش و پرورش استان به بيان نکاتي درباره مسائل بهداشتي پرداختند. استفاده ازبرخي مربيان بهداشت براي تدريس در مقطع ابتدايي در طرح 3-3-6، تغيير کاربري [به کلاس تبديل شدن] فضاهاي در اختيار کارشناسان بهداشت مدارس با توجه به تغييرات نظام آموزشي ، نيز لزوم معاينه دانش آموزان و هشدار درباره احتمال تعطيلي مدارس با فراگيرشدن اين آلودگي از مهم ترين نکاتي بود که اين کارشناسان به بيان آن پرداختند.در همين باره احمديان، رئيس اداره بهداشت و سلامت آموزش و پرورش استان از رايزني با مسئولان وزارت خانه خبر داد و گفت: با پي گيري هايي که ازطرف همه استان ها انجام شده است هم اکنون مسئولان وزارت آموزش و پرورش از استان ها خواسته اند اسامي معلمان بهداشتي را که به دليل اجراي طرح 3-3-6 به مقطع ابتدايي منتقل شده اند ارائه کنند تا بررسي هاي لازم در اين باره انجام شود. احمديان همچنين با اعلام اين که امسال براي طرح پديکلوز اعتباري اختصاص داده نشده است گفت: امسال براي اجراي اين طرح هزينه اي پرداخت نخواهد شد اما با ايجاد انگيزه و جلب همکاري خانواده ها و اعضاي انجمن هاي اوليا و مربيان بايد اقدامات لازم به منظور مقابله با اين بيماري را انجام دهيم.

ناهماهنگي ميان مراکز بهداشت مشهد و انتقاد کارشناس اداره منطقه تبادکان
در بخش ديگري از اين جلسه، کارشناس بهداشت و سلامت اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان با انتقاد از ناهماهنگي موجود ميان مراکز بهداشت مشهد اظهار داشت: به دليل گسترده بودن منطقه تبادکان، براي ترميم "دندان 6" دانش آموزان به همکاري مراکز شماره 2،1 و 3 مشهد نياز داريم اما با وجود آن که مرکز بهداشت شماره 2 تعداد 350 سهميه رايگان براي ترميم دندان دانش آموزان به اداره آموزش و پرورش داده است، مراکز شماره 1 و 3 با اعلام اين که اعتباري براي اين طرح ندارند از اجراي آن سر باز مي زنند. اين کارشناس همچنين ناهماهنگي هاي موجود ميان 3 مرکز بهداشت و 4 شوراي بهداشت 4 منطقه شهرداري در محدوده تبادکان را از ديگر مشکلات اين منطقه ذکر کرد.

70 درصد دانش آموزان استان مشکل ساختار قامتي دارند
معاون تربيت بدني و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان نيز در اين جلسه با اشاره به لزوم توجه به ورزش در مدارس و اين که تربيت بدني مي تواند بسياري از آسيب هاي اجتماعي و معضلات بهداشتي را کاهش دهد گفت: 70 درصد دانش آموزان حداقل داراي يکي از مشکلات ساختار قامتي اند که اين مشکل در دانش آموزان دختر بيشتر مشاهده شده است. ميرسيستاني با بيان اين که کمبود اعتبارات و نيروهاي کاري حوزه بهداشت در مدارس را قبول داريم اظهار داشت: مشکلات قابل قبول است اما نمي توانيم به بهانه اين کمبودها در حوزه بهداشت مدارس کم کاري داشته باشيم.نامتناسب بودن مواد غذايي ارائه شده در بوفه هاي مدارس با آن چه در محيط جامعه و رسانه هاي عمومي تبليغ مي شود، قابل استفاده نبودن سرويس هاي بهداشتي در مدارس نوساز، رعايت نشدن فاصله 15 متري آب خوري ها با سرويس هاي بهداشتي و همچنين بهانه کمبود نيروهاي خدماتي براي رسيدگي به وضعيت بهداشتي سرويس هاي بهداشتي از جمله ديگر مسائلي بود که در اين جلسه مطرح شد.رئيس اداره بهداشت و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوي درباره اين مسائل توضيحاتي ارائه کرد که از آن جمله مي توان به لزوم رعايت استانداردها در مدارس غيرانتفاعي بر اساس تفاهم نامه هاي امضا شده و همچنين مکاتبه با مسئولان وزارت خانه براي حل مشکل کمبود نيروي بهداشتي اشاره کرد.

گلايه هاي مادي کارشناسان و سکوتي که "اعتياد" بر جلسه حاکم کرد
بخش ديگري از اين جلسه به صحبت درباره پيش گيري از آسيب ها و معضلات اجتماعي و لزوم توجه به اين موضوع در مدارس اختصاص يافت. در حالي که کارشناسان گلايه هايي را درباره کمبود اعتبارات و نيروي کار مطرح مي کردند صحبت هاي جانشين دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان آغاز شد. صحبت هايي که سکوتي معنادار را بر جلسه حاکم کرد.

خوابگاه هاي دانشجويي و آرايشگاه هاي زنانه
سرهنگ ماشاءا... صادقي با بيان مقدماتي درباره مواد مخدر صنعتي که چند سالي است مصرف آن شيوع پيدا کرده است گفت: در حال حاضر خوابگاه هاي دانشجويي به عنوان يکي از مهم ترين هدف هاي دشمنان براي آلوده کردن جوانان به مواد مخدر و به ويژه «روان گردان ها »انتخاب شده است. وي با اشاره به شناسايي 65 خوابگاه دانشجويي داراي مجوز رسمي در مشهد تصريح کرد: متاسفانه در بازديدي که به طور نامحسوس از برخي خوابگاه ها داشته ايم مشخص شد که در شب هاي امتحان دانشجويان با اين تصور غلط که مي توانند بيشتر بيدار مانده و درس بخوانند اين ماده مخدر را مصرف مي کنند. وي افزود: در آرايشگاه هاي زنانه نيز مواد مخدر صنعتي مانند شيشه و روانگردان ها با نام داروهاي لاغري عرضه مي شود، دريغ از اين که کسي بگويد اين ها مواد مخدر است که بعد از مصرف در کوتاه مدت اثرات عجيبي دارد که البته اين لاغري نيست بلکه عوارض منفي مواد روان گردان و شيشه است و درمان آن نيز بسيار سخت ،دشوار و طولاني مدت خواهد بود.

افزايش قيمت کالاها و کاهش قيمت مواد مخدر صنعتي
نکته مهم ديگري که سرهنگ صادقي به آن اشاره کرد اين بود که با وجود افزايش قيمت دلار و به تبع آن قيمت بسياري از کالاها در ماه هاي اخير، قيمت مواد مخدر صنعتي در مقايسه با سال گذشته به شدت کاهش يافته است و اين به خوبي نشان مي دهد که دشمنان براي آسيب زدن به جوانان سرمايه گذاري و برنامه ريزي کرده اند. وي افزود: شايد بتوان يک معتاد به مواد مخدر سنتي را در مدت يک هفته پاک سازي کرد اما درمان معتادان به مواد مخدر صنعتي يک فرآيند 5 ساله است زيرا علاوه بر جسم، روح و روان آن ها نيز دچار آسيب مي شود و درنهايت هم اميد به بهبودي معتادان به شيشه نسبت به معتادان مواد مخدر سنتي کمتر است. وي همچنين با اشاره به ايجاد کمپ هاي ويژه براي بازتواني معتادان پرخطر گفت: هم اکنون طي يک دوره 3 ماهه و با هزينه اي بيش از يک ميليون تومان براي هر نفر، اين معتادان درمان مي شوند اما برخي از آن ها يک روز پس از بازگشت به جامعه دوباره به محل هايي که مي دانند مراجعه و مواد مصرف مي کنند. صادقي ادامه داد: اين هم بخشي از مشکل است که با برنامه ريزي براي مهارت آموزي تلاش مي کنيم آن را رفع کنيم.

آغاز فعاليت کميته هاي پيش گيري از آسيب هاي اجتماعي در ادارات و مدارس استان
همچنين رئيس اداره مراقبت و پيش گيري از آسيب هاي اجتماعي در اين جلسه با اعلام آغاز به کار رسمي اداره شعب استاني و کميته هاي مدارس در اين حوزه گفت: در اولين گام اجراي برنامه ها در اين اداره، ايجاد کارگاه هاي آموزشي در 3 حوزه دانش آموزان، والدين و کارکنان را عملياتي مي کنيم. عابدي با اشاره به اين که توجه به مدارس مناطق حاشيه اي و پرخطر شهرهاي استان از اولويت بالاتري در اجراي اين طرح برخوردار است افزود: هرچند با مشکلات اعتباري در حوزه هاي مختلف مواجه ايم اما براي تامين منابع مالي در حوزه پيش گيري محدوديتي نداريم و از همه برنامه هاي ادارات در اين حوزه حمايت خواهيم کرد.

حاشيه ها
* سرهنگ صادقي با متوجه شدن اين موضوع که خبرنگاران در جلسه حضور دارند گفت: 70 درصد مطالبي را که مي خواستم بيان کنم فاکتور مي گيرم.

*وي درباره ايدز گفت: آن هايي که درباره ايدز اطلاعات دارند مي دانند چه خبر است و آن هايي هم که خبر ندارند راحت باشند، آسوده بخوابند و فکر کنند هيچ خبري نيست.

* صادقي گفت: هفته اي نيست که يکي دو نفر از مسئولان در تماس با من درباره مشکل فرزندشان سوال کنند و من بگويم: ديگر دير شده است، گفته بودم که اعتياد در خانه همه ما را مي زند؛ فرزندت شيشه اي شده است.

*او افزود: در بازديد از يکي از کمپ هاي ترک اعتياد مشاهده کردم که 29 نفر از 30 نفر، علاوه بر مواد مخدر سنتي معتاد به شيشه اند و نکته مهم اين که يکي از آن ها دانشجوي کارشناسي ارشد دانشگاه صنعتي شريف بود.

* وي همچنين گفت: در جلسه اي که با روساي دانشگاه هاي غيرانتفاعي داشتم وقتي از شيشه صحبت مي کردم يکي از آن ها پرسيد "منظورتان همين شيشه پنجره است؟"

شنبه، 11 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-01 ساعت 12:12
خبر بعدی : گنجاندن درس‌های عاشورایی در کتب درسی دانش آموزان
خبر قبلی : سوء قصد به جان يک خبرنگار با 26 ضربه چاقو


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -