مخالفان، کاخ ریاست جمهوری مصر را محاصره می کنند

بسیج عمومی علیه رئیس جمهور مصر روز به روز گسترده تر می شود. رسانه های این کشور قرار است روز سه شنبه اعتصاب عمومی کنند. همزمان اعلام شد مخالفان مصری برای تحت فشار قرار دادن محمد مرسی، کاخ ریاست جمهوری را به محاصره خود در می آورند.

تلویزیون بی بی سی در گزارشی گفت، تظاهرات دهها هزار مصری در میدان التحریر قاهره چند ساعت پس از آن انجام شد که اسلامگرایان پیش نویس نهایی قانون اساسی این کشور را تصویب کردند. در تظاهرات میدان التحریر شعارهایی برای سرنگونی محمد مرسی مطرح شد.

اسکندریه، کفرشیخ، سوئز، اسماعیلیه و اسیوط از دیگر شهرهایی است که شاهد تظاهرات علیه متمم قانون اساسی بود. در این شرایط مخالفان مصری از بررسی تحصن در برابر کاخ ریاست جمهوری خبر دادند و مسئول اوضاع کنونی را محمد مرسی دانستند.

جبهه نجات ملی مصر در بیانیه ای اعلام کرد، این جبهه به طور جدی حرکت به سوی کاخ اتحادیه و تحصن در برابر آن را بررسی می کند. تحصن میدان التحریر به اطراف کاخ اتحادیه منتقل خواهد شد تا رئیس جمهور برای لغو متمم قانون اساسی زیر فشار قرار گیرد.

جبهه نجات همچنین نافرمانی مدنی در مصر را بررسی می کند این جبهه معتقد است پیش نویس قانون اساسی از توافق ملی لازم برای تصویب آن برخوردار نیست.

سخنگوی جبهه نجات ملی مصر گفت، این پیش نویس را یک گروه سیاسی به تنهایی تدوین و مجلس موسسان غیرقانونی آن را بدون مشارکت طیف های مختلف ملت مصر تصویب کرد.


البرادعی: انجام گفتگوی ملی در مصر

محمد البرادعی رئیس حزب قانون اساسی مصر راه حل مشکلات اخیر این کشور را انجام گفتگوی ملی دانست.

وی که شب گذشته در برابر جمعیت حاضر در تظاهرات مخالفان بیانیه قانون اساسی در میدان تحریر سخن می گفت، ضمن رد مفاد این بیانیه، پیش نویس نهایی قانون اساسی را که اخیرا مجمع موسسان قانون اساسی تهیه کرد باطل خواند و گفت، مجمع موسسان نماینده مردم مصر نبوده است.

وی با بیان این که جبهه نجات انقلاب (ائتلاف مخالفان در مصر) دستهایش را برای همکاری جهت پایان یافتن بحران در کشور به سوی همه گروه ها دراز کرده است ، مسئولیت کامل پیامد بحران اخیر را در کشور متوجه رئیس جمهوری مصر دانست و افزود، محمد مرسی با این اقدامات مشروعیت قانونی اش را در معرض آزمایش گذاشته است..

سخنان محمد البرادعی با شعارهایی در کناره گیری محمد مرسی از قدرت و سقوط نظام سیاسی کنونی مصر، از طرف حاضران در میدان تحریر قاهره تایید شد.


اعتراض مردم به سخنان امام جمعه

امام جمعه مسجدی در قاهره که روز گذشته محمد مرسی رئیس جمهوری مصر برای ادای نماز جمعه در آن حاضر شده بود، به دلیل اعتراض شدید جمعیت نمازگزار مجبور شد به سرعت خطبه نماز را پایان دهد.

اعتراض مردم وقتی شدت گرفت که خطیب جمعه مسجد شربتلی در یکی از محله های قاهره، در سخنانش در دفاع از تصمیم محمد مرسی در برکناری برخی از قضات عالی کشور گفت، ‌خلفای راشدین هم در دوران خود برخی از قضات را برکنار کرده بودند.

به گزارش روزنامه المصری الیوم، نمازگزاران در حالی که محمد مرسی در میانشان حضور داشت امام جمعه مسجد را به نفاق متهم کردند و با افزایش دامنه اعتراضات خطیب مسجد مجبور شد خطبه نماز را به سرعت به پایان ببرد.

با پایان نماز محمد مرسی از نمازگزاران خواست به جای اعتراض به امام مسجد با او صحبت کنند تا دلایل اعتراضشان را بشنود.

رئیس جمهوری مصر در گفتگو با معترضان به آنان اطمینان داد که برخی از تصمیماتش برای ثبات در کشور است و او به شدت به ضرورت استقلال قوا در کشور اعتقاد دارد.


شنبه، 11 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-01 ساعت 10:12
خبر بعدی : قنل ستار بهشتی؛ رئیس پلیس فتای تهران بزرگ برکنار شد
خبر قبلی : افزایش سرسام آور طلاق در شهرستان اشنویه


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -