ورود می و شراب در اشعار از آسیب‌های مداحی است

خبرگزاری فارس: مدیر روابط عمومی خانه مداحان با بیان اینکه در دی‌ماه امسال مداحان صاحب دانشگاه می‌شوند، گفت: ورود اصطلاحات صوفیانه مانند «می» و «شراب» در برخی اشعار مداحان دیده می‌شود که به عنوان یکی از آسیب‌های مداحی مطرح است.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، خانه مداحان از زمانی که با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت خود را از شامگاه 15 آبان ماه سال 88 آغاز کرد به عنوان پاتوقی برای مداحان اهل‌بیت(ع) تبدیل شده است.

*عمارت فخر آباد و پیوند آن با شور حسینی/حضور کودکان در خانه مداحان

خانه مداحان اهل‌بیت(ع) در خیابان بهارستان، چهارراه فخرآباد، خیابان شهید مشکی و در عمارت فخرآباد قرار دارد. این خانه زیر نظر هیئت مدیره به ریاست «علی آهی» و با مدیرعاملی «محسن طاهری» طی سه سال گذشته با برگزاری کلاس‌های آموزش مداحی ویژه بزرگسالان، برای کودکان نیز کلاس‌های مداحی برگزار کرده است تا بتواند برای ایجاد نسل نو مداحی گام‌های محکمتری بر دارد.

برای آشنایی بیشتر با خانه مداحان اهل‌بیت(ع) با «جواد احمدی» مدیر روابط عمومی خانه مداحان گفت‌وگو کردیم.

*مداحان در «روضة الحسین» آرام می‌گیرند/خانه مداحان مأمنی برای مداحان از کار افتاده

وی با تأکید بر اینکه خانه مداحان وابسته به هیچ سازمان و ارگانی نیست، افزود: هدف از ایجاد خانه مداحان، ارتقای سطح کمی و کیفی زندگی مداحان است تا در پرتو آن خدماتی را برای مداحان از کار افتاده انجام دهد، همچنین در نظر داریم قطعه‌ای با نام «روضة الحسین» در بهشت زهرای تهران ایجاد کنیم که کارهای ابتدایی آن انجام شده است.

احمدی با اشاره به اینکه برگزاری کلاس‌های آموزش مداحی از اولویت‌های اصلی خانه مداحان است، خاطرنشان کرد: آموزش اصولی و کلاسیک منطبق بر آموزه‌های اسلامی در کلاس‌هایی نظیر ادبیات آیینی، صوت و لحن، دستگاه و ردیف‌های آوازی، مقتل خوانی و بینش و بصیرت سیاسی رعایت می‌شود.

*آشنایی مداحان با مقتل‌شناسی و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی

وی ادامه داد: به طور مثال مداح در کلاس مقتل‌شناسی با انواع مقتل‌ها آشنا شده و بعد از گذراندن دوره آموزش به راحتی مقتل صحیح را از غیر صحیح تشخیص می‌دهد و به تبع آن در مداحی‌ خود از مقتل مخدوش استفاده نخواهد کرد.

*کلاس منبرخوانی از حوزه علمیه تا خانه مداحان

مدیر روابط عمومی خانه مداحان ابراز داشت: کلاس‌های مداحی در 5 روز هفته برپا می‌شود، یکی از دروس جدیدی در خانه مداحان برگزار می‌شود، کلاس «منبرخوانی» است که قبل از آن فقط این کلاس در حوزه‌های علمیه تشکیل می‌شد.

وی با اشاره به اینکه جنگ نرم دشمن هم در فضای مداحی کشور رسوخ داشته است، افزود: متأسفانه کوچکترین سهل‌ انگاری در مداحی باعث می‌شود، بدون اینکه متوجه باشیم، در جبهه مقابل قرار ‌گیریم و علیه نظام و دین خود موضع بگیریم! این در حالی است که دشمن، دین ما را هدف قرار داده است چرا که با نظام جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند، نظامی که مبتنی بر دین اسلام و مکتب تشیع است که به همین منظور شناخت ترفندهای دشمن در عرصه مداحی در کلاس‌های آموزشی برای مداحان بیان می‌شود.

*ورود برخی از عناصر ضد ارزش در شعرهای مداحی

احمدی همچنین ورود چهره‌سازی عناصر ضد ارزش در شعرهای مداحان را آسیب‌های دیگر مداحی برشمرد و به خبرگزاری فارس گفت: در بعضی از جلسات مداحی مطالبی خوانده می‌شود که ضد ارزش است، به طور مثال برای خداوند –نعوذبالله- شریک قائل می‌شوند، این در حالی است که شریک قائل شدن برای خداوند حرام است و کسی که این کار را کند، مرتد شمرده می‌شود، اما این موارد در اشعار مداحی دیده می‌شود، به طوری که شخص برای اینکه بخواهد عشقش را به اهل‌بیت(ع) نشان دهد، از این اشعار شرک‌آلود بهره می‌گیرد!

*یک اشتباه کوچک در مداحی از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای بزرگ نشان داده می‌شود

وی تلاش دشمنان برای بزرگ جلوه دادن برخی اشتباهات در دسته‌های عزاداری را از دیگر فعالیت جنگ نرم آن‌ها دانست و ادامه داد: دشمنان از اتفاقات کوچکی که در هیآت می‌افتد، یک امر بزرگی درست می‌کنند تا به نفع خودشان تمام کنند که به وفور در شبکه‌های ماهواره‌ای دیده می‌شود، این در حالی است که رویکرد برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای سیاسی است نه فرهنگی!

*ظهور اندیشه‌های فرقه‌ای در نوحه مداحان

مدیر روابط عمومی خانه مداحان اهل‌بیت(ع) ورود اندیشه‌های عرفان‌های کاذب در اشعار مداحان را زیاد دانست و ابراز داشت: ورود اصطلاحات صوفی‌ مآبانه مانند «می» و «شراب» در برخی اشعار مداحان دیده می‌شود که از ذاکران اهل‌بیت توقع می‌رود بیشتر در این مورد توجه کنند.

*وظیفه مداح نوکری برای اهل‌بیت است نه نوکری مردم/ استفاده از سبک‌های نامطلوب در مداحی

وی یکی دیگر از آسیب‌های مداحی را توجه مداحان به سبک‌های آوازهای غیر معمول بر شمرد و ادامه داد: متاسفانه یک مداح برای اینکه مخاطب داشته باشد، مجبور می‌شود که تن به مفسده دهد و در سبک‌هایی شعر بخواند که خود هم می‌داند که اشتباه می‌خواند، در حالی‌که استاد علی آهی در این‌ باره می‌گوید: وظیفه ما نوکری کردن برای اهل‌بیت (ع) است، نه نوکری کردن برای مردم!

*صدا و سیما بهره‌برداری از استودیوی تخصصی مداحی را متوقف کرد

احمدی با بیان اینکه اولین استودیو تخصصی مداحی با همکاری سازمان صدا و سیما به همت خانه مداحان تأسیس شده است، اظهار داشت: قرار بر این بود که صدای مداحان در این استودیو ضبط و بعد از آن در اختیار صدا و سیما قرار گیرد تا هر شعری در این شبکه ملی پخش نشود که این اتفاق با کم‌‌کاری صدا و سیما متوقف شده است.

*افتتاح نخستین کتابخانه تخصصی مداحی

وی همچنین افتتاح نخستین کتابخانه تخصصی مداحی در خانه مداحان را از دیگر کارهای انجام شده توصیف کرد و افزود: هر چند که ما همچنان منتظر عملی کردن قول‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه تجهیز کتابخانه تخصصی مداحی هستیم، ولی هنوز نامه‌های مکاتبه شده بر روی زمین مانده است

*مداحان صاحب دانشگاه می‌شوند/ نخستین دانشجوی مداحی دی ماه سر کلاس حاضر می‌شود

مدیر روابط عمومی خانه مداحان اهل‌بیت(ع) از آغاز به کار اولین دانشگاه جامع علمی کاربردی مداحی از دی ماه امسال خبر داد و گفت:‌ خانه مداحان در حال حاضر بیش از 2 هزار عضو دارد که مردم برای آشنایی بیشتر با مداحان و هیئت‌هایی که برنامه اجرا می‌کنند، می‌توانند با مراجعه به سایت مطلع شوند که در حال حاضر در بانک اطلاعاتی مداحان، اطلاعات 250 نفر ثبت شده است.

شنبه، 11 آذر ماه 1391 برابر با 2012-12-01 ساعت 03:12
خبر بعدی : اولويت اول گذراندن اوقات فراغت ايرانی ها
خبر قبلی : دشمن با مانکن‌های مذکر به جنگ جوانان آمده است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -