مصر؛ ادامه تنشها به قانون اساسی جديد بستگی دارد

خبرنگار تلویزیون جهانی بی بی سی در گزارشی از قاهره گفت، ادامه تنش ها در مصر به محتوای پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور بستگی دارد.

وی درباره این موضوع که دولت مرسی به منظور تلاش برای تنش‌زدایی در مصر تلاش دارد، پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور را هرچه زودتر منتشر کند گفت، این مسئله ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

به عنوان مثال، مخالفان مرسی گفته اند، انتشار شتابزده این پیش‌نویس، ممکن است اوضاع ناآرام مصر را متشنج‌تر نیز کند.

وی افزود، علت این امر این است که اگر فحوای این پیش‌نویس، از نظر مخالفان مرسی، بیش از حد اسلامی یا در جهت منافع سیاسیِ اخوان المسلمین تلقی شود، آنگاه ممکن است معترضان به این قانون اساسی، تظاهرات اعتراض آمیز بیشتری در مصر علیه دولت مرسی به راه بیندازند.


رويارويی دادگاه قانون اساسی مصر با حکم مرسی

مجلس موسسان مصر روز گذشته با عجله تمام پیش نویس قانون اساسی آینده این کشور را تکمیل نمود و امروز آن را به رای اعضای خود می گذارد.

مجلس موسسان که یک چهارم اعضای آن به دلیل تلاش اسلامگرایان برای سلطه بر این نهاد استعفاد داده اند با تهدید انحلال از سوی دادگاه قانون اساسی مصر نیز روبروست.

تصمیم مجلس موسسان برای شتاب دادن به روند آماده سازی لایحه یاد شده قبل از آن که دادگاه قانون اساسی بتواند درباره آن تصمیم گیری کند نه تنها هیزم ریختن به آتش بحران شدید سیاسی و مشروعیتی است که مصر را در بر گرفته بلکه تردیدهای جدیدی را نیز مطرح می کند.

دادگاه قانون اساسی مصر روز گذشته به محمد مرسی رئیس جمهور این کشور هشدار داد که کار خود را علیرغم حکم اخیر وی در برابر دستگاه قضایی ادامه خواهد داد.

به عبارت دیگر، دادگاه قانون اساسی مصر به بیانیه مرسی توجهی نخواهد کرد و دوم دسامبر آتی درباره مجلس موسسان موضع خود را اعلام خواهد نمود.

اگر دادگاه قانون اساسی مجلس موسسان تحت حمایت مرسی را منحل کند، کدام یک از این دو تصمیم باقی خواهد ماند و خود را بر دیگری تحمیل خواهد کرد؟.


پنجشنبه، 9 آذر ماه 1391 برابر با 2012-11-29 ساعت 15:11
خبر بعدی : تيراندازی به یک اتوبوس در جاده ایرانشهر
خبر قبلی : وضعیت نگران کننده ارژنگ داودی در زندان بندرعباس


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -