می‌توان گردشگری را جایگزین نفت کرد

امروزه اکثر گردشگران را گردشگران فرهنگی تشکیل می‌دهند و این طور نیست که همه گردشگران به دنبال لهو و لعب و فساد اخلاقی باشند و این باور غلط در ذهن بعضی از مسئولین باعث شده میزان گردشگران خارجی در ایران کمتر شود.

‌شرایط ویژه امروز کشور و برخی محدودیت‌های تحریمی، جاگزینی منابع درآمدی را برای کشور در دستور قرار داده است. در این میان‌، کارشناسان توجه ویژه به گردشگری را از اولویت‌ةا می دانند.

طبق رتبه بندی سازمان ملل ایران جزء ده کشور اول جهان از نظر جاذبه‌های گردشگری است و اگر این رتبه بندی سازمان ملل را مبنا قرار دهیم می‌توانیم صنعت گردشگری را جایگزین صنعت نفت کنیم. گردش مالی صنعت گردشگری در دنیا ۷۰۰ میلیارد دلار است که اگر از این مقدار، ۱۰ درصد آن نصیب ایرانیان می‌شد ۷۰ میلیارد دلار سرمایه به ایران تعلق می‌گرفت که این مقدار بیش از درآمد نفت در کشور ما است.

بر اساس آمارها، درآمد گردشگری ایران از ۳۰۰ میلیون دلار تجاوز نمی‌کند و این به خاطر نداشتن سیاست صنعت گردشگری و بستن درهای کشور به روی گردشگران است که عملا خودمان را از این درآمد چنده ده میلیارد دلار محروم کرده‌ایم.

نقش رسانه‌ها در گسترش گردشگری نیز قابل توجه است. ما از رسانه‌های بین‌المللی به قدر کافی و موثر برای نشان دادن امنیت کشور برای گردشگری استفاده نکرده‌ایم و این باعث شده که یک تابلوی نه چندان مطلوبی از کشورها در افکار عمومی دنیا ایجاد شود. صنعت گردشگری به کمک مطبوعات و رسانه‌ها می‌تواند چنان ذهنیتی به وجود آورد که باعث افزایش گردشگر در ایران شود.

حتی اگر فرض کنیم که امروز درهای کشور به روی گردشگران باز است، باز هم به خاطر غفلت نتوانسته‌ایم زیرساخت‌هایی مانند اماکن اقامتی، رفاهی و حمل و نقل را برای گردشگران به وجود بیاوریم. نداشتن شبکه‌های حمل و نقل به اندازه کافی، نبودن امنیت در جاده‌ها ، نداشتن هتل‌ها و اقامتگاه‌ها نیز به اندازه کافی موجب بروز مشکلاتی در زمینه پذیرش گردشگری در ایران شده است.

متاسفانه علاوه بر این که در زمینه گردشگری سرمایه‌گذاری نکرده بلکه اجازه نداده ایم که سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند و در صورت برداشتن این موانع می‌توان ایران را به عنوان یکی از بزرگترین قطب‌های گردشگری در غرب آسیا و حتی در دنیا دانست.

نکته قابل توجه دیگر اینکه، سایر صنایع به صنعت گردشگری وابستگی دارد. چنانچه صنعت گردشگری در ایران رونق گیرد به دنبال آن سایر منابع نیز رونق می‌گیرند و در نتیجه باعث ایجاد اشتغال و کار می‌شود و بیکاری که یکی از مشکلات اصلی کشور ما است از بین می‌رود .

امروزه اکثر گردشگران را گردشگران فرهنگی تشکیل می‌دهند و این طور نیست که همه گردشگران به دنبال لهو و لعب و فساد اخلاقی باشند و این باور غلط در ذهن بعضی از مسئولین باعث شده میزان گردشگران خارجی در ایران کمتر شود. ورود گردشگر به کشور موجب تبادل فرهنگی می‌شود و ارزش‌های فرهنگی کشور به سایر نقاط دنیا معرفی می‌شود.

سیاستگذاری‌های صنعت گردشگری ایران بیشتر بر دافعه استوار است تا بر جاذبه و سفارتخانه‌های ما به جای ایجاد تسهیلات در خارج کشور بیشتر برخورد دافعه‌ای دارند.

نقش دولت در گسترش گردشگری بسیار قابل توجه است. دولت می‌تواند قوانین مربوط به گردشگری را تصحیح و موانع موجود را از سر راه گردشگران بر دارد. چنانچه دولت مقررات ویزایی را برای گردشگران آسان کند و زیرساخت‌ةای لازم و استاندارد فراهم شود، می‌توان پذیرای گردشگران زیادی در ایران بود. دولت می‌تواند با آماده کردن افکار عمومی مردم در زمینه گردشگری و همچنین دادن تسهیلات لازم در این زمینه باعث توسعه صنعت گردشگری بشود.

همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌تواند بخش عمده‌ای از سفرهای خارجی هموطنان را تبدیل به گردشگری داخلی نموده و رونق بیشتر اقتصادی را در کشور هدفگذاری نماید.

سه شنبه، 7 آذر ماه 1391 برابر با 2012-11-27 ساعت 04:11
خبر بعدی : ساماندهی کافی‌نتهای سراسر کشور
خبر قبلی : شهردار رژیم در بهبهان در بحرانی ترین روز عزل شد


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -