مصر؛ البرادعی به توطئه عليه مرسی متهم شد

محمدالبرادعی مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و دو تن از سیاستمدارن دیگر مصر به توطئه علیه محمد مرسی، رئیس جمهور مصر متهم شدند.

به گزارش منابع خبری در قاهره، یکی از وکلای محمد مرسی در شکایتی علیه محمد البرادعی رئیس حزب قانون اساسی مصر، سید بدوی رئیس حزب وفد و حمدین صباحی نامزد مستقل دور اول انتخابات ریاست جمهوری مصر این سه نفر را متهم کرد که با کمک عوامل خارجی سعی در توطئه علیه رئیس جمهور دارند.

در این شکایت این سه نفر متهم شده اند که با هماهنگی و برنامه ریزی در حال ایجاد تنش در داخل کشور هستند به گونه ای که در ابتدا از مجمع موسسان قانون اساسی (مجمع تدوین قانون اساسی) کشور خارج شدند و برخی از افراد دیگر را هم از این مجمع خارج کردند تا زمینه رابرای براندازی نظام سیاسی کشور فراهم کنند و انقلاب 25 ژانویه را به شکست بکشانند.

این شکایت خواستار صدور قراری علیه متهمان شد که بر اساس آن نتوانند از کشور خارج شوند.

محمد البرادعی در تازه ترین اظهارات خود از برخورد خشن با معترضان و منتقدان در برخی از مناطق مصر انتقاد کرد و در صفحه شخصی اش در توئیتر نوشت، آنچه که امروز در سرکوب معترضان شاهدیم اقدامی زشت و نامناسب است که نقاب از چهره برخی مسئولان می زداید.

البرادعی روز گذشته گفته بود، تا زمانی که محمد مرسی اعلامیه دیکتاتوری خود را لغو نکند، هیچ گفتگویی با وی انجام نخواهد شد زیرا این اعلامیه به مرسی قدرت های فرعونی می دهد .

البرادعی پس از مذاکرات با شخصیت های مخالف، در مصاحبه با رویترز و آسوشیتدپرس افزود وقتی یک دیکتاتور ظالمانه ترین و زشت ترین اقدامات را انجام می دهد و سپس می گوید بیایید تا اختلاف ها را حل کنیم، دیگر جایی برای گفتگو باقی نمی ماند .

البرادعی که انتظار می رود به هماهنگ کننده یک جبهه مخالف رهایی ملی تبدیل شود تصریح کرد اعلامیه مرسی روند متزلزل انتقال در جهت دموکراسی را با مشکل روبرو کرد و برای متوقف کردن یک چرخه خشونت اقداماتی نیاز است که باید انجام شود.


اگر مرسی عقب نشينی نکند، اوضاع بحرانی می شود

یک کارشناس مرکز مطالعات راهبردی الاهرام در قاهره پیش بینی کرد، اگر محمد مرسی رئیس جمهور مصر از تصمیمات اخیر خود عقب نشینی نکند، اوضاع این کشور بحرانی شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، عمرو الشوبکی در گفتگو با این شبکه گفت، ما شاهد جبهه بندی های شدید سیاسی در مصر هستیم که احتمال تشدید آن و تبدیل شدن به نوعی رویارویی در کشور وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد، بخش زیادی از مردم مصر تصور نمی کردند که چنین تصمیماتی پس از انقلاب اتخاذ شود. مردم خواهان دموکراسی و حاکمیت قانون در کشور هستند. نخستین بار در تاریخ مصر، رئیس جمهور برای دستورات خود در برابر احکام قضایی مصونیت ایجاد می کند. به ویژه که اعضای مجلس مشورتی با رای پنج درصد از مردم مصر انتخاب شدند و اختلافات بر سر مجلس موسسان هم ادامه دارد.



یکشنبه، 5 آذر ماه 1391 برابر با 2012-11-25 ساعت 11:11
خبر بعدی : حمله کم‌سابقه باند مصباح یزدی به رفسنجانی
خبر قبلی : تکذیب بازداشت شهروند کرد در شمال خراسان


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -