مصر؛ تصميمات مرسی پيامدهای شديدی دارد

تصمیمات اخیر رئیس جمهور مصر شکافی ایجاد کرده است که به نظر می رسد نمی تواند آن را ترمیم کند.

روزنامه الوطن چاپ عربستان سعودی در سر مقاله امروز خود با عنوان «تصمیمات محمد مرسی و روح انقلاب» نوشت، تصمیمات محمد مرسی رئیس جمهور مصر مربوط به اینکه هیچ نهادی نمی تواند شورای مؤسسان تدوین قانون اساسی این کشور را منحل کند و تصمیمات رئیس جمهور قابل اعتراض نیست، مردم و نخبگان سیاسی و فرهنگی مصر را به خشم در آورده و باردیگر اوضاع این کشور را متشنج کرده است.

هر چند که محمد مرسی از طریق انتخابات شفاف و آزاد به پست ریاست جمهوری دست یافت، اما مسئله مهمتر آن است که مرسی باید به وعده هایی که داد و به ارزشهای انقلاب مصر پایبند باشد. وی همچنین باید قدرت را منحصر به حزب آزادی و عدالت یا به خود نکند، زیرا این اقدامات با ارزشها و اهداف مردم که برای تحقق آن به میدان التحریر رفتند، تعارض دارد.

به نظر می رسد هیچ کسی پیش بینی نمی کرد محمد مرسی این تصمیمات غافلگیرانه را اتخاذ کند تا حدی که سمیر مرقص یکی از معاونانش از سمت خود استعفا کرد، چون از این تصمیمیات بی خبر بود. در همین حال تصمیمات رئیس جمهور با مخالفت گسترده رو به رو شد.

این روزنامه با اشاره به اینکه اقدامات اخیر رئیس جمهور مصر با اظهاراتی که وی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بیان کرده بود، تفاوت دارد، تصریح کرد: این تغییر در شیوه حکومت داری و تصمیم گیری پیامدهایی دارد و به میزان پایبندی گروه اخوان المسلمین به روح انقلاب و اصول دموکراسی اشاره می کند.

محمد مرسی با تصمیمات اخیر خود یک شکافی را ایجاد کرده است که فکر نمی کنیم بتواند این شکاف را پر کند، زیرا مردم مصر با دستیابی گروه اخوان المسلمین به قدرت اجرایی و مقننه و قضائیه مخالفت خواهند کرد.

در همین حال هرچند که گروه ها و نهادهای غیر نظامی در مقایسه با گروه اخوان المسلمین سازماندهی نشده اند، اما به این معنی نیست که دیگر در عرصه مصر نقش ندارند. گروه اخوان المسلمین پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری متوجه این نکته نشده است.




شنبه، 4 آذر ماه 1391 برابر با 2012-11-24 ساعت 12:11
خبر بعدی : اردن پيشنهاد رژيم تهران برای نفت مجانی را رد کرد
خبر قبلی : آغاز مذاکرات آنکارا - تل آویو برای بهبود روابط


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -