امکان آتش بس در غزه / اظهارات باراک اوباما

به گزارش منابع خبری در قاهره، یک مسئول بلندپایه فلسطینی گفته است، امکان تحقق آتش بس در غزه ظرف امروز و فردا با تلاش مصر و قطر و ترکیه وجود دارد.

در همین حال یک مسئول امنیتی مصری گفت، قاهره از بامداد امروز دیدارها و تماس های فشرده ای را با همه طرف ها آغاز کرده است تا در اولین فرصت آتش بس در غزه برقرار شود.

وی تاکید کرد در این چارچوب تفاهم های زیادی به دست آمده است.

یک منبع نزدیک به مذاکرات نیز گفت تماس ها و دیدارهای متعددی با گروه های فلسطینی به ویژه خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس و رمضان عبدالله شلح دبیرکل جهاد اسلامی که در قاهره به سر می برند، صورت گرفته است.

در همین حال شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل از تلاش های محمد مرسی، همتای مصری خود برای برقراری آتش بس در نوار غزه قدردانی کرد.

از سوی دیگر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا امروز اعلام کرد در 36 تا 48 ساعت آینده مشخص خواهد شد آیا امکان پیشرفت در حل بحران غزه وجود دارد یا خیر.

اوباما با بیان اینکه از حق اسرائیل در دفاع از خود بطور کامل حمایت می کند، خواستار توقف شلیک راکت و موشک از نوار غزه بسوی اسرائیل به منظور کمک به برقراری آتش بس شد .

رئیس جمهور آمریکا افزود، هیچ کشوری روی زمین وجود ندارد که بارش موشک بر سر شهروندان خود را از خارج از مرزهای خود تحمل کند .

همزمان وزیر خارجه اسرائیل امروز پیش از دیدار با همتای فرانسوی خود در اورشلیم گفت، چنانچه پرتاب راکت از نوار غزه بسوی اسرائیل متوقف شود، اسرائیل نیز حاضر است با آتش بس موافقت کند.


احتمال عملیات زمینی در نوار غزه

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اورشلیم، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه تهدید کرد ارتش این کشور آماده است دامنه عملیات خود را در نوار غزه به نحو چشمگیری گسترش دهد.

در حالی که حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه یکشنبه وارد پنجمین روز خود شد، نتانیاهو در آغاز نشست هفتگی کابینه اسرائیل گفت، ارتش آماده است دامنه حملات را به نحو چشمگیری گسترش دهد و ارتش اسرائیل آماده مقابله با هرگونه فعالیت احتمالی است.

وی در حالی این تهدیدات را مطرح کرد که هزاران نظامی و مقادیر زیادی تجهیزات جنگی ارتش اسرائیل در امتداد مرز این کشور و نوار غزه مستقر شده اند، اقدامی که نگرانی ها را از قصد اسرائیل برای گسترش دامنه حملات خود از بمباران هوایی به حملات زمینی تشدید کرده است.

ارتش اسرائیل اواخر روز جمعه جاده های اصلی اطراف غزه را مسدود کرد و اندکی پس از آن، کابینه اسرائیل مجوز فراخواندن بالغ بر هفتاد و پنج هزار نظامی ذخیره را صادر کرد. این اقدام منجر به تلاشهای دیپلماتیک برای میانجیگری به منظور جلوگیری از تشدید تنش ها شده است.


جامعه بين المللی حمايت نخواهد کرد

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس روز یکشنبه هشدار داد تهاجم زمینی به نوار غزه موجب خواهد شد همدلی با تل آویو و حمایت بین المللی از آن به شدت کاهش یابد.

، هیگ به تلویزیون اسکای نیوز گفت در حملات زمینی ، محدود کردن تلفات غیرنظامیان بسیار دشوارتر می شود و خطر طولانی شدن کشمکش نیز وجود دارد.

انگلیس اعلام کرده است حماس به سبب حملات راکتی مداوم به خاک اسرائیل مسئول بحران کنونی است.

اما هیگ گفت اگر اسرائیل عملیات زمینی را شروع کند کار برای جامعه بین المللی به منظور حفظ همدلی خود با تل آویو دشوار خواهد بود.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت، البته این (عملیات زمینی) موضوع متفاوتی است. دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و من هر دو به همتایان اسرائیلی خود تاکید کردیم که تهاجم زمینی به غزه موجب خواهد شد اسرائیل مقدار زیادی از همدلی و حمایت بین المللی را که در این موقعیت از آن برخوردار بوده است از دست بدهد.

هیگ افزود، ما دیدگاههای خودمان را با صراحت در این مورد به اسرائیل اعلام کرده ایم، درست همانگونه که گفته ایم حملات راکتی از غزه به جنوب اسرائیل وضع غیرقابل تحملی را برای اسرائیلی ها به وجود آورده است و تعجبی ندارد که آنها به آن واکنش نشان داده اند. اما همدلی جامعه بین المللی، از جمله انگلیس، با تهاجم زمینی اسرائیل به غزه و حمایت از آن بسیار دشوارتر خواهد بود.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت لندن مایل است آتش بس برقرار شود و پایان یافتن حملات راکتی عنصری اساسی از هرگونه قرارداد صلح است.

وی افزود، البته ما در غیاب چنین آتش بسی، از همه طرف های درگیر می خواهیم از شدت بخشیدن به تنش و آسیب رساندن به غیرنظامیان خودداری و از قوانین بشردوستانه بین المللی پیروی کنند.

هیگ همچنین گفت برای فلسطینیان اشتباه خواهد بود که بخواهند در این مقطع در سازمان ملل موقعیت عضو ناظر را به دست بیاورند زیرا این مسئله در سازمان ملل تفرقه خواهد انداخت.

یکشنبه، 28 آبان ماه 1391 برابر با 2012-11-18 ساعت 14:11
خبر بعدی : وبلاگ؛ ديگه نميشه مثه پيغمبر ساده زندگی کرد !
خبر قبلی : شکنجه یک تبعه ترک و مترجم وی در زاهدان


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -