آخوند حکومتی: دانشگاه انسان سکولار تربیت می‌کند

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم: دانشگاه بدون توسکولار تربیت می‌کندجه به دین، انسان / برنامه‌ریزی برای ایجاد کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد دانش غربی بر عهده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها است
به گزارش «نسیم»، پژوهشگاه فرهنگ ومعارف اسلامی،حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میر باقری در سومین گردهمایی اعضای هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در دانشگاه قم افزود:
- معرفت باید هماهنگ با دین باشد تا به انحراف و گمراهی کشیده نشود و این معنای حقیقی تولید علوم دینی از طریق شبکه های اجتماعی است.
- دانشگاه بدون توجه به دین، انسان سکولاری را تربیت می نماید اما هدف و تعالی واقعی در تربیت انسان دین مدار و دارای بینش علمی مبتنی بر دین است. تولید علوم دینی در سایه تحقیق و پژوهش در حوزه و دانشگاه مبتنی بر تفکر اسلامی میسر خواهد شد.
- فرهنگ سازی و برنامه ریزی در دانشگاه و حوزه ها دارای اهمیت خاصی است که با ایجاد کرسی های نظریه پردازی و نقد دانش غربی و دانش اسلامی می توان شناخت نسبت به علوم دینی را کسب کرد.
- این بخش از برنامه ریزی بر عهده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها است و در سطح کلان دینی، شورای انقلاب فرهنگی و نهادهای دخیل وارد عرصه شود.
- راهکارها باید مطابق با نقشه راه منطبق بر مبانی به ویژه مبانی حوزویان با تکیه برعلوم دینی ارائه گردد و تنها در این صورت می تواند نقش موثری را در نشان دادن راه ایفا کند.
- متاسفانه در علم کلام با نگاه حداقلی، جایگاه واقعی آن مورد ارزیابی قرار نگرفته است و از این رو علم و تفکر باید مبتنی بر راه انبیاء باشد و نقشه راهبردی دین، باید مدیریتی همه جانبه برای رسیدن به رشد و تعالی انسانی اتخاذ کند.
- جایگاه تشیع وروحانیت در طول تاریخ اسلامی ایران، در برخی از مقاطع مانند قاجاریه و صفویه با رشد همراه بوده و در برخی از ادوار، با مدرنیته شدن و تجدد افول می یابد.
- این جایگاه در زمان پیروزی انقلاب اسلامی با تاکید بر رهبریت شیعی اوج می گیرد که در شرایط فعلی باید در دانشگاه ها تشیع و رهبریت شیعی و جایگاه روحانیت نیز مورد توجه خاص قرار گیرد تا تفکرغربی نتواند بنیان و اساس دین را به چالش بکشاند. دانشگاه مدرن امروز می تواند با تکیه بر ارزشهای اسلامی و دینی، به دور از اندیشه های سکولاریستی، در جهت تربیت انسان دین مدار نیز موفق باشد.

یکشنبه، 28 آبان ماه 1391 برابر با 2012-11-18 ساعت 06:11
خبر بعدی : نویسنده قلم به مزد: لعنت خدا بر صادق هدایت
خبر قبلی : تجمع اعتراضی دانشجویان خوابگاه دانشگاه شیراز


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -