وجود مشکل جدیدی در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر

آژانس بین المللی انرژی اتمی از خارج شدن سوخت از قلب راکتور نیروگاه اتمی بوشهر و توقف فعالیت آن خبر داد.

به گزارش سایت عصر ایران به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره فعالیت های هسته ای ایران نوشت: ایران در ماه گذشته میلادی سوخت را از قلب نیروگاه اتمی بوشهر خارج کرد.

این اقدام تنها چند ماه پس از آن صورت می گیرد که شرکت پیمانکار روسی ساخت این نیروگاه اعلام کرده بود نیروگاه با تمام ظرفیت خود در حال فعالیت است.

یک دیپلمات آگاه به این موضوع که خواست نامش اعلام نشود به رویترز گفت: انتقال سوخت از قلب راکتور نیروگاه اتمی بوشهر به مخزن "سوخت ضعیف شده " به معنی این است که فعالیت نیروگاه متوقف شده است.

وی افزود: قطعا چنین چیزی، از پیش برنامه ریزی شده و قابل انتظار نبود.

رویترز می نویسد: دلیل انجام چنین اقدام ناگهانی مشخص نیست ولی می تواند نشانه ای از وجود مشکل جدیدی در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر باشد.

این نیروگاه توسط پیمانکار روسی برای با ظرفیت تولید هزار مگاوات برق در نزدیکی شهر بوشهر در جنوب ایران و ساحل خلیج فارس ساخته شده است.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی اضافه شده است: در روزهای ششم و هفتم نوامبر جاری ، آژانس، بازرسی را از نیروگاه اتمی بوشهر انجام داد و اطمینان حاصل کرد که سوخت نیروگاه در مخزن سوخت ضعیف شده قرار دارد.

نیروگاه اتمی بوشهر در سپتامبر 2011 ، تولید برق را آغاز کرد. در آگوست گذشته نیز شرکت روس اتم ، پیمانکار ساخت و راه اندازی نیروگاه اعلام کرد این تاسیسات با ظرفیت کامل خود در حال فعالیت است.

ایران در اوایل سال جاری میلادی نیز اعلام کرده بود مجبور به خروج سوخت هسته ای از قلب راکتور شده تا آزمایش هایی را بر روی آن انجام بدهد.

یک منبع آگاه در این باره به رویترز گفته است احتمالا این اقدام به دلیل نگرانی ها از این موضوع صورت گرفت که قطعات فلزی از تجهیزات راکتور نیروگاه که دارای عمر 30 ساله ای هستند سوخت را آلوده کرده اند.

شرکت ان ای ایی ای بی روسیه زیر مجموعه شرکت روس اتم پیمانکار ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در ماه گذشته گفته بود که این نیروگاه در مارس 2013 ، به طور رسمی تسلیم ایران خواهد شد.

شنبه، 27 آبان ماه 1391 برابر با 2012-11-17 ساعت 11:11
خبر بعدی : مصر؛ مرگ 47 کودک در تصادف / استعفای وزیر
خبر قبلی : دو شرکت بزرگ خوردروسازی در آستانه ورشکستگی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -