دو شرکت بزرگ خوردروسازی در آستانه ورشکستگی

وضعیت اسف بار مدیریت ایران خودرو و سایپا، دو غول صنعت خوردروسازی کشور، این صنعت را در آستانه ورشکستگی قرارداده است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، صنعت خودروسازی کشور که با حدود 500 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، مهمرترین بخش صنعتی کشور محسوب می گردد، از شرایط رو به رشد سالهای گذشته به آستانه ورشکستگی رسیده است.

سیاستهای نادرست قیمتی در ثابت نگه داشتن قیمت خودرو که به جهش یکباره در قیمت خودرو منجر شده است، به همراه عزل مدیران باسابقه و نسبتا کارآمد این دو شرکت و انتصاب مدیران ضعیف و پرحاشیه، موجب ضعف ایران خوردو و سایپا در سالهای اخیر گردیده و مشکلات تحریم هم به این موارد اضافه شده است.

سقوط سطح مدیریت ایران خودرو از مدیران باسابقه دوران سازندگی و اصلاحات یعنی غروی و منطقی و در شرکت سایپا از قلعه بانی به سطح افرادی نظیر نجم الدین، بذرپاش و پوستین دوز، همان گونه که پیش بینی می شد، این شرکتها را دچار بحران کرد و هم اکنون هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا، به دلیل بحران مدیریتی علاوه بر آن که در فهرست بدهکاران بزرگ سیستم بانکی قرار داشته و قادر به پرداخت بدهی های خود نیستند، به قطعه سازان و کارکنان خود نیز بدهی های سنگینی دارند.

عدم تزریق نقدینگی به این دو شرکت، موجب شده تا هم شاخص تولید خودرو سقوط کند و هم کیفیت خودروهای تولیدشده شاهد افت نسبی باشد؛ چرا که دیگر برخی استانداردهای پیشین در تولید قطعات و مونتاژ خودرو رعایت نمی شود.

از سوی دیگر برخی ابهامات اقتصادی در این مجموعه ها، موجب کاهش بهره وری و افزایش هزینه ها و نارضایتی کارکنان و قطعه سازان گردیده و به جز باندهای حاکم در این دو شرکت، اکثر عوامل دیگر به شدت از وضعیت موجود ناراضی بوده و حسرت دوران گذشته را می خورند.

وجود پرونده های سنگین مالی در خودروسازی ها، از دیگر مورادی است که به برکناری، جابجایی و استعفا منجر می گردد و همزمان تمایل روزافزون برخی مدیران این شرکت ها به گرفتن تابعیت دوم در دیگر کشورها، نشان می دهد رانتها و حقوق تولیدکننده و مصرف کننده از کجا سر درمی آورد.

شنبه، 27 آبان ماه 1391 برابر با 2012-11-17 ساعت 11:11
خبر بعدی : وجود مشکل جدیدی در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر
خبر قبلی : اعتراض فعالان حقوق زن به طرح قانون جدید گذرنامه


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -