تغيير نرخ ارز صنعت برق را شوكه كرد

رييس هيات‌مديره سنديكاي صنعت برق ايران:
تغيير نرخ ارز صنعت برق را شوكه كرد

روزنامه اعتماد: امروز «حالتون چطوره» پاي درد و دل صنعت گران برق كشور نشسته است. محمد فارسي رييس هيات‌مديره سنديكاي صنعت برق ايران در گفت‌وگو با «اعتماد» از حال و احوال برق و صنعتگران اين صنعت زيربنايي كشور سخن گفت. او عنوان مي‌كند كه حال و روز اين روزهاي صنعت برق نامطلوب است و مشكلات ارزي و وفور بخشنامه‌ها و تصميمات ارزي بانك مركزي شوكي را به صنعت برق كشور وارد كرده است. فارسي در اين گفت‌وگو از تقاضاهاي بخش خصوصي براي رفع مشكلات و موانع صنعت برق سخن گفت.

سلام آقاي مهندس حالتون چطوره؟

سلام خوبم.

آقاي فارسي، مي‌خواهم بپرسم كه حال و احوال صنعت برق امروز چگونه است؟

درباره حال و احوال صنعت برق بايد بگويم كه در حال حاضر وضعيت نامطلوب است.

چرا؟

صنعت برق در فضاي اقتصادي غيرمتعارف و سرشار از اخبار ضد و نقيض ارزي است و همين موضوع وضعيت اين صنعت را نامطلوب كرده است. نوسان ارز، مشكلات ريز و درشت ارزي و مشكلات و گرفتاري‌هاي كه از اين بابت در واردات مواد اوليه اتفاق مي‌افتد. بانك مركزي هم به صورت دائم سياست‌هاي ارزي خود را تغيير مي‌دهد و با بخشنامه‌هاي جديد بر دامنه مشكلات صنعتگران مي‌افزايد. اين موضوعات حال و احوالي براي صنعت برق نگذاشته است و صنعت را شوكه كرده است. در حال حاضر بدهي‌ها، نبود شرايط ايجاد فاينانس و ريفاينانس و همين‌طور تغيير نرخ ارز دولتي در معاملات ما به نرخ ارز مركز مبادلاتي حساب و كتاب صنعتگران را به هم زده است.

چگونه؟ يعني به ميزان كافي ارز از اتاق مبادلاتي در اختيار شما قرار نمي‌گيرد؟

نه موضوع ميزان ارز نيست. حرف ما بر سر تغيير نرخ ارز است. پيمانكاران صنعت برق قراردادهاي خود را با نرخ ارز 1226 تومان بسته‌اند و پروسه تجاري خود را بر اين پايه برنامه‌ريزي كرده‌اند. اما حالا بانك مركزي اعلام مي‌كند كه ديگر ارز مرجع نمي‌دهد و صنعتگران بايد ارز خود را از مركز مبادله ارزي و به نرخ روز تهيه كند و اين باعث بر هم خوردن تراز تجاري صنعتگران و ضرر و زيان آنها شده است. اين مشكل به جايي رسيده كه برخي شركت‌ها اگر تمام اموال و دارايي‌هاي خود را بفروشند شايد نتوانند، معاملات تجاري خود را تسويه كنند و مديران شركت‌هاي دولتي با هجمه سنگين روحي و رواني در اين باب مواجه‌اند و نگران تسويه بدهي‌هاي خود هستند.

خب سنديكا به عنوان تريبون بخش خصوصي تا به حال اين مشكلات را به گوش مسوولان كشور رسانده است؟

بله. سنديكا از فرصت‌هايي كه به وجود آمده در جلسات، مصاحبه‌ها و نشست‌هاي خبري در اين باره صحبت كرده است.

اين صحبت‌ها نتيجه‌يي هم داشته است؟

بله. اخيرا در كنفرانس بين‌المللي برق، مسوولان وعده‌هايي داده‌اند.

در اين شرايط توقع‌تان از مسوولان دولتي چيست؟

نخستين توقع ما اين است كه مسوولان به وعده‌هايي كه مي‌دهند عمل كنند. صرف وعده دادن كاري را پيش نمي‌برد. توقع ديگر ما اين است كه وعده و نويدهايي را كه دولتمردان مي‌دهند، به صورت بخشنامه‌هايي به زيرمجموعه‌ها و ارگان‌هاي دولتي ابلاغ كنند و آنها را ملزم به اجراي دستورالعمل‌هاي جديد كنند.

توقع بعدي ما اين است كه صنعتگران ما خيلي روي صادرات حساب كرده بودند، با وجودي كه صادرات امروز به راحتي ميسر نيست و نقش دولتمردان در زمينه‌سازي رشد صادرات و سهولت آن كاملا واضح و مبرهن است؛ از دولتمردان مي‌خواهيم در راستاي افزايش صادرات حمايت‌هاي لازم را در خارج از كشور از اين صنعت داشته باشند.

اگر دولتمردان زمينه لازم براي رشد صادرات صنعت برق و تجهيزات برق را فراهم كنند مي‌توان اميد داشت بازارهاي از دست رفته‌يي را كه در چندين سال براي تصاحب آنها وقت و هزينه صرف كرده بوديم دوباره احيا كنيم. البته اين را هم بگويم كه سنديكا در كميته صادرات خود، مشكلات صادراتي را بررسي و دنبال ارائه راهكار مناسب براي اين مسائل صادراتي صنعتگران برق كشور است.

تقاضاي ديگري هم داريد؟

تقاضاي ديگرمان اين است كه اختلاف نظرات بين دولتمردان به زودي حل شود. هيات‌مديره سنديكا امروز نگراني عميقي از اختلاف نظرات و عدم ثبات در برنامه‌ريزي دارد و اميدواريم هم در اين رابطه و هم درباره معضلات روابط تجاري خارجي راهكارهاي مناسبي ارائه دهند و به مرحله اجرا بگذارند.

چهارشنبه، 24 آبان ماه 1391 برابر با 2012-11-14 ساعت 12:11
خبر بعدی : توان تولید زبپ و دكمه را نداریم
خبر قبلی : ضرورت پرداخت كوپن كالای اساسی به 5 دهک


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -