مصاحبه همسر نسرین ستوده با مجلۀ اشپیگل

مجلۀ اشپیگل 12 نوامبر 2012
برگردان: نسرین بصیری

"نسرین ستوده خیلی ضعیف شده است"

رضا خندان 48 ساله در بارۀ اعتصاب غذای همسرش، وکیل دعاوی ساکن تهران نسرین ستوده 49 ساله که قرار است دسامبر امسال جایزۀ حقوق بشر اتحادیه اروپا را دریافت کند.

اشپیگل- همسر شما از 26 ماه پیش تا کنون در زندان پر آوازه و آنچنانی اوین بسر می برد. خبر دریافت جایزه چگونه به گوش ایشان رسید؟

خندان- خیال داشتم این خبر را در آخرین دیدارمان در زندان به ایشان بدهم. اما خبر قبلا در زندان پخش شده بود و ایشان خود شان از ماجرا خبر داشتند. وقتی خبر را تایید کردم، همسرم لبخند زد. او بخاطراعتصاب غذایی که از روز 17 اکتبر آغاز کرده خیلی ضعیف شده و به سختی قادر به حرف زدن است. اما از نگاهش متوجه شدم که از دریافت جایزه خیلی خوشحال شده است

اشپیگل- آیا جان همسر شما در خطر است؟

خندان – نسرین ستوده همواره زن ظریف اندامی بوده ، اما در حال حاضر به اندازۀ یک سوم از وزنش کاسته شده و به زحمت می شود او را شناخت. در حال حاضر وضعیت جسمانیش بی نهایت وخیم است .

اشپیگل- این اولین اعتصاب غذای همسر شما نیست. چرا ایشان به این شکل سلامتی خود را به خطر می اندازد؟

خندان- به این دلیل که اعتصاب غذا را تنها وسیله و امکانی می بیند که می تواند با آن بی عدالتی ها را بر ملا کند، مثلا این موضوع را که قوۀ قضائیه علیه من هم اقداماتی کرده است.

مسئولان برای من پرونده ای تشکیل داد ه اند و مرا متهم به "نشر اکاذیب" کرده اند. نسرین به 6 سال زندان و 10 سال ممنوعیت شغلی و ده سال ممنوع الخروج بودن محکوم شده است. او را به " تبلیغ علیه حکومت اسلامی" متهم کرده اند، به عنوان نمونه به دلیل خاطرات روزانۀ تهران که سال 2010 برای مجلۀ اشپیگل نوشته است

اشپیگل- آیا همسر شما از اینکار پشیمان است ؟

خندان- خیر، نسرین هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته و تنها انسان بسیار متعهدی است که علیه مجازات اعدام برای کودکان زیر 18 سال و برای احترام گذاشتن به حقوق بشر در ایران تلاش می کند.

اشپیگل- چه کسی بجای همسر شما در اشتراسبورگ جایزه را تحویل خواهد گرفت؟

خندان- هنوز نمی دانیم.دختر مان میل دارد که در جشن مراسم اعطای جایزه به پارلمان اروپا سفر کند، اما مسئولان او را هم مثل من ممنوع الخروج کرده اند.

یکشنبه، 21 آبان ماه 1391 برابر با 2012-11-11 ساعت 20:11
خبر بعدی : بی‌خبری مطلق از وضعیت دانشجوی بازداشت شده
خبر قبلی : 12 تخت برای چهار هزار بیمار سرطانی


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -