افزايش 140 درصدی قيمت محصولات پتروشيمی

خبرگزاري آريا- حائري افزايش 140 درصدي قيمت محصولات پتروشيمي در بورس را طي 6 ماه گذشته غير قابل قبول دانست و گفت:ديگر هيچ تواني براي توليد صنايع نساجي در کشور باقي نمانده است.
عليرضا حائري دبير انجمن صنايع نساجي ايران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي آريا،با بيان اين مطلب که عدم عرضه مناسب مواد اوليه مورد نيازشان در بورس کالا که موجب کمبود شديد اين مواد در خطوط توليدي صنايع به ويژه صنايع نساجي شده است،گفت:در حال حاضر قيمت گرانول پلي پروپيلن از قيمت 1800 تومان بورس به نزديک 6300 تومان رسيده و در بازار آزاد نيز به 7000 تومان رسيده است.
وي افزود:دليل اين مسئله دو موضوع بود که يکي به علت عرضه بسيار کم محصولات پتروشيمي بود که بعضا ميزان تقاضا براي خريد محصولات پتروشيمي 10 برابر عرضه بود و بورس براي اين نوع محصولات اجازه داده بود سقف قيمت در هر هفته محصولات به فروش مي رفت اين سقف قيمت براي هفته آينده که دوباره همون محصول قرار بود به فروش برود به عنوان کف قيمت تعيين مي شد و اجازه داشت تا افزايش 5 درصد قيمت رقابت بکند و چون عرضه کم بود اين 5 درصد اعمال مي شد.
حائري ادامه داد: نتيجه اين کار اين بود که در هر هفته به صورت رسمي به قيمت اين محصولات در بورس 5 درصد اضافه مي شد که در ماه 20 درصد افزايش قيمت و ظرف 6 ماه 130 تا 140 درصد قيمت محصولات پتروشيمي در بورس افزايش يافت.
دبير انجمن صنايع نساجي تصريح کرد: به علت اينکه اغلب کساني که در بورس شرکت مي کردند نقدينگي کافي براي خريد مواد اوليه توليد نداشتند،در عوض بيشتر خريداران دلالان و واسطه ها و تجاري که نقدينگي کلان داشتند بودند که بعد خريد از بورس همان محصول را با سود کلان به صنايع نساجي به فروش مي رسانند.
وي افزود: بيشتر توليدکنندگان صنايع نساجي به علت اينکه به توليد خود ادامه بدهند، مجبور بودند از اين دلالان و واسطه ها به علت نقدينگي کم حتي به صورت اعتباري با بهره 5/2 تا 3 درصد نيز مواد اوليه را خريداري کنند.
حائري دوباره با اشاره به افزايش قيمت گرانول پلي پروپيلن از 1800 تومان بورس به 7000 تومان بازار در چند روز اخير گفت: با اين افزايش قيمت مواد اوليه ديگر هيچ صنايع نساجي و توليدکننده اي تحمل توليد کالايي با گرانول 7000 تومان را نداشت که بعد آن را به الياف توليد کرده و در صنايع فرش يا موکت استفاده کنند.
در نتيجه تقاضاي انجمن اين بود که اين 5 درصد حذف شود يعني ديگر سقف قيمت بشود کف قيمت هفته بعد و دوم اين بود که مجتمع هاي پتروشيمي تمام کالاهاي خود را در بورس عرضه کنند نه اينکه يک مقدار در بورس عرضه کرده و بعد از افزايش قيمت به دليل تقاضاي بيشتر محصولات خود مابقي را خارج از بورس در بازار آزاد با قيمت بالا به فروش رسانده و يا صادر مي کنند.
وي همچنين با اشاره به بخشنامه ممنوعيت صادرات 52 قلم کالا گفت: در ابتدا با شنيدن اين خبر خوشحال شديم که ديگر آن 4 محصول يا مواد اوليه اصلي صنايع نساجي صادر نمي شود و به نفع توليد داخل است،ولي بعد مشخص گرديد که اين ممنوعيت صادرات شامل تمام محصولات نساجي بوده است.
دبير انجمن صنايع نساجي ايران با بيان اين مطلب که صنايع نساجي اگر توليدات خود را نتوانند صادرکنند ديگر نيازي به خريد مواد اوليه ندارند،اظهارداشت: با توقف صادرات فرش، موکت،الياف و با توجه به اينکه در حال حاضر توليد فرش ماشيني در داخل کشور بيش از تقاضاي آن در بازار است با توقف صادرات اين محصولات، توليد کاهش يافته و تقاضا براي مواد اوليه توليد فرش و موکت در بازار بورس کم مي شود، در نتيجه اين عمل باعث انباشت محصولات پتروشيمي در بازار بورس مي شود.
وي اضافه کرد:ما خواستار اين بوديم که محصولات پتروشيمي ها ابتدا نياز داخل و صنايع پايين دستي را تامين بکنند و بعد مازاد آن را صادر کنند که بايد گفت با توقف صادرات اين محصولات باز هم دوباره به سر جاي اوليه برگشته و هيچ يک از انتظارات صنايع نساجي برآورده نمي شود.

شنبه، 20 آبان ماه 1391 برابر با 2012-11-10 ساعت 20:11
خبر بعدی : گرانی با پوکی استخوان رابطه دارد
خبر قبلی : هزینه یک دوره درمان سرطان ۲۰۰ میلیون تومان


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -