افزايش پول نايلون، قيمت ميوه را بالا برد

روزنامه اعتماد: امروز حالتون چطوره، سري به بازار ميوه و تربار زده و با رييس اتحاديه بارفروشان تهران گفت‌وگوي كوتاهي را انجام داده است. حسين مهاجران درباره مشكلات صنف بارفروشان صحبت كرد و از گراني‌ها و رفتار‌هاي هم‌صنفان خود انتقاد كرد. به گفته مهاجران افزايش قيمت كيسه‌هاي پلاستيكي، عدم كسر وزن و قيمت جعبه بارها و همين طور نحوه رفتار برخي بارفروشان در بازار سلامت بازار بارفروشان تهران را به مخاطره انداخته است.

سلام حالتون چطوره؟

سلام، خوبم مرسي.

آقاي مهاجران اگر ممكن است درباره مشكلات امروز درصنف بارفروشان توضيح مي‌دهيد؟

امروز در رسته صنفي ما، مشكلاتي چون عدم خالص‌فروشي، افزايش قيمت كيسه‌هاي نايلون و همين‌طور رفتار نابجاي برخي بارفروشان وجود دارد.

درباره گراني‌ها بيشتر توضيح مي‌دهيد؟

قيمت تمام كالاها و ابزار به كارگيري در بارگيري و فروش ميوه افزايش پيدا كرده است. قبلا قيمت هر كيلو كيسه نايلون دو هزار و 500 تومان بود اما امروز اين قيمت به هفت هزار تومان افزايش داشته است. بالا رفتن قيمت نايلون در قيمت تمام‌شده برخي ميوه‌ها مانند خيار كه در مراحل توليد آن نايلون به كار مي‌رود، هم تاثير افزايشي داشته است. از طرف ديگر هزينه‌هايي در بازار روي ميوه كشيده مي‌شود كه باعث بالا رفتن قيمت آنها و دردسرهاي ثانويه‌يي مي‌شود. در قديم بارها توسط قپان اندازه‌گيري مي‌شد. در گذشته براي اندازه‌‌گيري بار دو نفر كارگر بارها براي اندازه‌گيري با دو چوب روي قپان نگه مي‌داشتند و بارفروشان در ازاي دستمزد به اين كارگران پولي مي‌دادند كه ما به آن پول چوب مي‌گفتيم. اما امروز باسكول‌هاي پيشرفته جاي قپان و رسم سابق را گرفته است، با اين حال كارگران بارفروشان در هنگام وزن‌گيري بارها از خريداران پولي را به عنوان دستمزد مطالبه مي‌كنند.

به ازاي وزن‌گيري چقدر دستمزد مي‌گيرند؟

تقريبا به ازاي هر كيلو 50 تومان مي‌گيرند.

خب اين چه مشكلي مي‌تواند ايجاد كند؟

به اين دليل مشكل‌ساز است كه در وزن‌كشي زحمتي گردن كارگران نيست و آنها كار خاصي انجام نمي‌دهند. از طرف ديگر فرهنگ اشتغال بازار ما را از بين برده است.

چطور؟

در حال حاضر اين رسم شده كه بارفروشان به كارگران خود دستمزدي نمي‌دهند و به آنها مي‌گويند كه تمام دخلي كه از بابت وزن‌كشي بارها به دست مي‌آوريد را مي‌توانيد به عنوان دستمزد ‌برداريد. به نظرم اين درست نيست چرا كه به اين ‌ترتيب كارگران سعي دارند هر چقدر مي‌توانند از اين طريق درآمد كسب كنند و به نوعي به زور از هم‌صنفان خود پول بگيرند.

درباره عدم خالص‌فروشي بيشتر توضيح مي‌دهيد كه منظورتان از اين چيست؟

در حال حاضر قيمت بارها با بسته‌بندي‌ها محاسبه مي‌شود. مثلا شما تصور كنيد كه وزن جعبه و كارتن ميوه‌ها هم محاسبه مي‌شود كه به نظرم اين رفتار نيز درست نيست. شما تصور كنيد كه قيمت هر كيلو انار با وزن كارتن آن تعيين مي‌شود. الان قيمت هر كيلو انار در بازار دو هزار و 500 تا سه هزار تومان است. اما چون وزن كارتن‌ها از بار كم نمي‌شود، خالص‌فروشي نمي‌شود، قيمت انار 600 تومان بالاتر مي‌رود. از اين فرصت استفاده مي‌كنم و از هم‌صنفان مي‌خواهم كه اين رفتارها را ترك كنند و دوباره به خالص‌فروشي روي بياورند. البته اين را هم بگويم كه خالص‌فروشي ممكن است با افزايش قيمت ميوه‌ها همراه باشد.

شنبه، 20 آبان ماه 1391 برابر با 2012-11-10 ساعت 12:11
خبر بعدی : عراق قرارداد خريد تسليحات از روسيه را لغو کرد
خبر قبلی : ۱۴لیتر شیر رایگان برای۱۰ میلیون دانش آموز


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -