سرگردانی بودجه فیلم‌های فاخر

خبرگزاری فارس: عضو شورای عالی سینما، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و رئیس سازمان سینمایی درباره بودجه تولید فیلم‌های فاخر نظرات متضادی دارند و مشخص نیست این بودجه چقدر است و برای تولید چه فیلم‌هایی هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، هر ساله از سوی مجلس شورای اسلامی بودجه‌ای برای تولید فیلم‌های فاخر اختصاص داده می‌شود. این بودجه به فیلم‌هایی داده می‌شود که بحث فرهنگ‌سازی در آن‌ها اهمیت داشته باشد و بخش خصوصی هم کمتر تمایلی به ساخت فیلم‌هایی این‌چنین دارد.

با رئیس سازمان سینمایی، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، عضو شورای عالی سینما و سخنگوی سازمان سینمایی درباره کم و کیف این بودجه و چگونگی هزینه‌کرد آن صحبت کردیم.

در این میان هر کس یک حرفی می‌زند. چند تن از نمایندگان مجلس خیلی در جریان نیستند و از خبرنگار فارس فرصت می‌خواهند تا در این باره پرس و جو کنند؛ آخر سر جواب‌شان با پاسخ سخنگوی سازمان سینمایی نمی‌خواند. عضو شورای عالی سینما هم چیز دیگری می‌گوید. کلا معلوم نیست چه خبر است.

رئیس سازمان سینمایی می‌گوید از ردیف بودجه فیلم‌های فاخر، سه میلیارد تومان برای فیلم «لاله» هزینه کردیم، از طرف دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس این فیلم را فاخر نمی‌داند و عضو شورای عالی سینما هم تامین بودجه را از طریق مجلس و سازمان سینمایی تکذیب می‌کند و می‌گوید این بودجه از ارگان دیگری (شما بخوانید ریاست جموری) تامین شده است.

در زیر توضیحات کامل‌تری در این باره آمده است:

یکی از اولین اظهارات به «محسن علی‌اکبری» عضو شورای عالی سینما مربوط می‌شود. وی در گفت‌وگویی با فارس عنوان کرد: بودجه سال گذشته تولید فیلم‌‌های فاخر 18 میلیارد تومان بود که در سال جدید به 28 میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از آن هنوز هزینه نشده است اما مشکلی که وجود دارد این است که اگر نتوانیم حداقل دو سوم این بودجه را استفاده کنیم، سال آینده این بودجه کم می‌شود. امسال فیلم‌های «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «عقاب صحرا» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و «استرداد» به کارگردانی علی غفاری و ... از طریق این بودجه‌ ساخته شده‌اند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا «لاله» هم که در لیست فیلم‌های فاخر سازمان سینمایی قرار گرفته، فیلم فاخر محسوب می‌شود؟ گفت: «لاله» هیچ پولی از سازمان سینمایی و ردیف بودجه فیلم‌های فاخر مجلس دریافت نکرده است.

درست پس از این سخنان، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی در نشست خبری خود در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها صراحتا عنوان کرد که سازمان سینمایی امسال بودجه فیلم‌های فاخر ندارد و این بودجه با بودجه سایر فیلم‌ها ادغام شده و هم‌اکنون با رقم موجود در حال ساختن 45 فیلم هستیم.

وی درباره فیلم «لاله» هم می‌گوید: برای این فیلم 3 میلیارد تومان از ردیف بودجه فیلم‌های فاخر هزینه کردیم!

در همین راستا به سراغ نمایندگان در کمیسیون فرهنگی مجلس رفتیم تا کم و کیف بودجه مجلس برای فیلم‌های فاخر را از زبان این افراد جویا شویم. «جمشید جعفرپور» ‌عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با فارس، بودجه فیلم‌های فاخر را 35 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی همچنین از ارائه این بودجه به سازمان سینمایی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

«سعید رجبی‌فروتن» سخنگوی سازمان سینمایی کشور هم با اشاره به ادغام بودجه فیلم‌های فاخر با سایر بودجه‌ فیلم‌ها، کل بودجه سازمان سینمایی را تنها 34 میلیارد تومان عنوان کرد. یعنی جمع بودجه سازمان سینمایی و فیلم‌های فاخر 34 میلیارد تومان می‌شود، این در حالی است که به گفته جعفرپور، تنها بودجه فیلم‌های فاخر مجلس 35 میلیارد تومان است. در این بین مشخص نیست که آیا تمام بودجه فیلم‌های فاخر به سازمان سینمایی داده شده یا خیر.

البته قانونی بودن ادغام ردیف بودجه مجلس برای فیلم‌های فاخر با سایر بودجه فیلم‌ها توسط سازمان سینمایی نیز خود محلی از اشکال بود. در این رابطه «نصر‌الله پژمان‌فر» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به فارس گفت: این کار غیرقانونی است و اگر ردیف بودجه‌ای در ردیف بودجه دیگر هزینه شود، قابل دفاع نیست و باید به مراکزی چون دیوان محاسبات کشور پاسخگو باشند.

با مرور مصاحبه‌های افراد فوق سوالاتی در ذهن پدیدار می‌شود که هنوز جوابی برای آن‌ها پیدا نکرده‌ایم.

بودجه تولید فیلم‌های فاخر چقدر است و به چه فیلم‌ها با چه ویژگی‌هایی داده می‌شود؟

آیا تلفیق بودجه‌‌های جاری سازمان سینمایی و تولید فیلم‌های فاخر قانونی است و آیا درست است که با بودجه فیلم‌های فاخر اقدام به ساخت فیلم‌های دختر پسری و ... کنیم؟

آیا فیلم میلیاردی و جنجالی «لاله»، فیلم فاخر محسوب می‌شود که از ردیف بودجه فیلم‌های فاخر استفاده کرده است؟

چرا هر کدام از مسئولان درباره این بودجه یک حرف می‌زنند و مهم‌تر از همه نمایندگان مجلس از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند؟

آدينه، 19 آبان ماه 1391 برابر با 2012-11-09 ساعت 02:11
خبر بعدی : حکومت ایران در پی انتخابات کم‌هزینه
خبر قبلی : چرا پرخاشگری رواج يافته است


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -