صنعت گردشگری؛ دستور ويژه برای سفرهای قسطی

گردشگران و علاقمندان به ايرانگردي هيچ گاه نيمه آبان امسال و گران شدن 70 درصدي قيمت پرواز و سفرهاي هوايي را فراموش نخواهند كرد. در اولين پس لرزه‌هاي پس از افزايش بي سابقه قيمت بليط هواپيما در دو روز گذشته انجمن صفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي از کاهش تقاضا براي تورهاي هوايي به دليل افزايش يکباره هزينه پرواز خبر داد و يك مقام ارشد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم با اعلام دستور ويژه معاون رئيس جمهور براي ارائه سفرهاي قسطي به مردم گفت كه اين سازمان معتقد است در شرايط فعلي نبايد هيچ گونه افزايش قيمتي در هزينه‌هاي سفر صورت پذيرد.
روز گذشته يك عضو هيات مديره انجمن صفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي با بيان اينکه افزايش نرخ بليت باعث کاهش تقاضاي تورهاي هوايي شد اعلام كرد كه درحالي که رئيس سازمان هواپيمايي چند روز پيش از افزايش 50 درصدي قيمت بليت هواپيما خبر داده بود به يکباره با افزايش 70 درصدي قيمت مواجه شديم که اين موضوع همه را شوکه کرده است. ناصر گلدوست بابيان اينكه تعداد سفرهاي گردشگري زميني از سفرهاي هوايي بيشتر است با اين حال افزايش غافلگيركننده نرخ بليت هواپيما مي‌شود، مسافران را به گردشگري بي رغبت مي‌کند. اما در اين رابطه مشاور عالي معاون رئيس‌جمهور گفت: هرچند افزايش 60 تا 70 درصدي نرخ بليت هواپيما ناخوشايند است اما با توجه به سهم 10 درصدي هواپيما در سفرها، اين افزايش نمي‌تواند موجب تأثير چشمگيري بر کاهش رونق گردشگري شود.
مجيد ابوالفتحي در گفت وگو با فارس درباره اجراي طرح افزايش 60 تا 70 درصدي نرخ بليت هواپيما در کشور و اثر منفي آن بر گردشگري داخلي اظهار داشت: هواپيما تنها يکي از وسائل حمل و نقل مسافر به حساب مي‌آيد و بر اساس آمارها مشاهده شده که در ايام پرسفر در سال تنها کمتر از 10 درصد مسافرت‌ها از طريق حمل و نقل هوايي انجام مي‌شود. ضمن آنکه با در نظر گرفتن يک فرآيند کامل سفر از منظر هزينه‌هاي مربوط به آن مي‌توان مجموع هزينه‌هاي حمل و نقل، اقامت، خوراک و ساير هزينه‌ها را قيمت تمام شده يک سفر دانست که تغييرات آن تابعي از تغييرات هر يک از اين فاکتورها است.
وي ادامه داد: بنابراين نبايد با قطعيت گفت که تنها افزايش قيمت بليت هواپيما يعني همان افزايش هزينه‌هاي حمل و نقل در برخي از سفرها، مي‌تواند قيمت تمام شده سفر را بالا برده و در نتيجه صنعت گردشگري را از پا درآورد، بلکه بايد ديد آيا مي‌توان اين افزايش قيمت بليت را در ساير فاکتورهاي يک پکيج هزينه اي سفر جبران کرد و به تبع آن قيمت تمام شده سفر را تثبيت کرد يا خير؟ که طبيعتاً با اعمال مديريت‌هاي صحيح اين مهم قابل اجراست. مشاور عالي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به اينکه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به عنوان متولي صنعت گردشگري در کشور معتقد است در شرايط فعلي نبايد هيچ گونه افزايش قيمتي در هزينه‌هاي سفر صورت پذيرد، تصريح کرد: هرگز نمي‌توان افزايش قيمت تمام شده را نيز براي شرکت‌هاي هواپيمايي ناديده گرفت.
مديرکل اسبق دفتر نظارت بر شرکت‌هاي حمل و نقل هوايي سازمان هواپيمايي کشور تأکيد کرد: انتظار مي‌رود سازمان هواپيمايي کشور در جايگاه متولي اصلي صنعت حمل و نقل هوايي با الگو گرفتن از کشورهاي پيشرفته جهان و راه اندازي Low Cost Carrier که امروزه در تمام دنيا به عنوان يک روش کارآمد براي ارزان شدن سفر مورد استفاده قرار مي‌گيرد، به پايين آوردن هزينه‌هاي سفر در ايران کمک کند.ابوالفتحي در توضيح اين راهکار گفت: Low Cost Carrier پکيج‌هاي ارزان قيمت در حمل و نقل هوائي است که در آن بليت‌هاي ارزانتر براي برخي پروازها در ساعات نه چندان مطلوب سفر، بدون داشتن کترينگ يا پذيرايي در هواپيما و با هواپيماهاي قديمي تر به مسافران ارائه مي‌شود و در اين شرايط برخي از مسافران که ارائه سرويس کترينگ و نيز نوع هواپيما براي آنها از اهميت چنداني برخوردار نيست مي‌توانند براي ساعات غير از پيک سفر با خريد بليت ارزانتر، سفري ارزان را تجربه کنند.مشاور معاون رئيس جمهور با اشاره به اين موضوع که هرچند افزايش نرخ بليت هواپيما ناخوشايند و تأثيرگذار است اما نمي‌تواند موجب تأثير چشمگيري در کاهش رونق گردشگري در کشور شود از اقدامات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين خصوص خبر داد.
ابوالفتحي به دستور ويژه سيدحسن موسوي، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به معاونت گردشگري اشاره کرد و گفت: در اين دستور به تعامل هر چه سريعتر با بانک‌هاي عامل به منظور اقدام عاجل در عملياتي تر و ملموس تر کردن ليزينگ سفر در جهت کاهش فشار اقتصادي بر مردم و تسهيل سفر براي آنها، تاکيد شده است.وي اظهار اميدواري کرد که تورگردان‌ها و دفاتر خدمات مسافرت هوايي کشور با ارائه پکيج‌هاي مفرح و مناسب به همراه طولاني تر کردن مدت پرداخت از سوي مشتري، بحث افزايش قيمت بليت هواپيما را براي هموطناني که قصد استفاده از حمل و نقل هوايي در سفرهاي خود را دارند، مرتفع کنند.



پنجشنبه، 18 آبان ماه 1391 برابر با 2012-11-08 ساعت 11:11
خبر بعدی : افزايش ۲۵۰ درصدى نرخ سوخت هواپيما
خبر قبلی : اشکال بزرگ اين است که کارخانه‌های ما تعطيل شود


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -