ایران یکی از اولویت‌های اصلی دستور کار اوباما

با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب دوباره اوباما، سرانجام ماه‌ها بحث و گمانه‌زنی درباره اینکه سکاندار جدید کاخ سفید چه کسی خواهد بود، به پایان رسید.

با این حال، بحث درباره این که سیاست‌های اوباما در دوره جدید بر چه محورهایی استوار خواهد بود، تازه آغاز شده است. بی‌گمان، حوزه سیاست خارجی و موضوع ایران، یکی از مهمترین مباحث در این زمینه است.

به گزارش تابناک، خبرگزاری «رویترز» با انتشار تحلیلی، عرصه چالش‌های اوباما در حوزه سیاست خارجی را میدانی باز دانسته که مهمترین مباحث آن، به ایران و سوریه مربوط می‌شود.

در این تحلیل آمده است: انتخاب دوباره رئیس‌جمهور دمکرات، تداوم در سیاست خارجی ایالات متحده را تضمین می‌کند؛ اما مسائلی از این قبیل که آیا دیپلماسی در قبال برنامه هسته‌ای ایران کارآمد خواهد بود یا خیر و یا اینکه آیا اسرائیل و آمریکا حمله خواهند کرد یا خیر، همچنان مطرح هستند.

افزون بر این، مشخص نیست که آیا اوباما خواهد توانست به سیاست خود مبنی بر خودداری از فرستادن سلاح برای شورشیان سوری جهت برانداختن بشار اسد ادامه بدهد یا خیر.

در مورد سوریه، «جیمز دابینز»، مدیر مرکز بین‌المللی دفاعی و امنیتی «رند» بر این باور است که شاید سیر رویدادها به گونه‌ای باشد که اوباما را مجبور کند، با فرستادن سلاح در این کشور مداخله کند.

در رابطه با ایران، «مارتین ایندیک»، نایب رئیس بخش مطالعات سیاست خارجی اندیشکده «بروکینگز» بر این باور است که سال ۲۰۱۳ سالی تعیین کننده درباره ایران خواهد بود.

به باور وی، تعهد اوباما به اشاعه ندادن سلاح‌های هسته‌ای، می‌تواند موجب ایجاد یک سیاست «متمرکز و قاطع» در این زمینه شود.

بنابراین، ایندیک موضوع ایران را یکی از اولویت‌های اصلی دستور کار اوباما می‌داند.

چهارشنبه، 17 آبان ماه 1391 برابر با 2012-11-07 ساعت 14:11
خبر بعدی : انتخابات آمریکا؛ نتانياهو به اوباما تبريک گفت
خبر قبلی : افزایش شدید قیمت سوخت هواپیماها در ایران


برگ نخست
سرویس تازه: فيلم برای موبایل

2004- 2024 IranPressNews.com -